MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - minste radius?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

minste radius?

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: minste radius?
    Posted: 22 januar 2006 at 20:26
Hva er minste radius en kan bruke i N-skala?
Forsøkte meg med 20cm, men det var ikke noe særlig.... Jeg brukte fleksiskinner, så kanksje det var det som ikke funka. Buen ble ikke helt gjevn (hvordan få en bue med fleksiskinner til å bli jevn? Tegne opp med passer?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 21:08

Fleischmanns minste radie i N-skala er 19,2 cm. så det burde fungert med 20 cm. Trolig er det som du er inne på at du ikke fikk buen jevn som gjorde utslaget.

Enten må du bruke passer på forhånd, eller ha en skinne med fast radie og tegne etter, eller så finnes det f.eks. ferdige kurvede metallinjaler og få kjøpt som du kan bruke som jiig.

Eirik

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 22:10
Originally posted by eika eika wrote:

Fleischmanns minste radie i N-skala er 19,2 cm. så det burde fungert med 20 cm. Trolig er det som du er inne på at du ikke fikk buen jevn som gjorde utslaget.



Hm. Plata jeg prøvde på var 40cm bred, hvis vi måler på midten av skinnene så er radiusen min 19 cm. Sammen med min skeive kurve så er det sikkert ikke så bra nei.

FÅr prøve med større radie.... større plate... utøve snekkerkunnskapene mine.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 22:23
Etter å ha gjordt endel forsøk med N-skala materiell har jeg kommet fram til følgende:

* Ikke lag kurver under 40cm i diameter på hovedlinje der "alt" materiell skal kunne kjøre. ( Vi prøvde og det gikk ikke bra med moderne lok)

* Være nøye med overgangskurver når du bygger. (Begyn med en større radie og ikke gå direkte til 40cm fra rett linjer)

* Unngå S kurver uten rett strekning, hvis du må ha S-kurve lag vesentlig større radie ( Legg inn en rett strekning på min 1,5 lengde av lengste vogn )

* Lodd fleksi skinner før du bøyer. ( Bøying av fleksi skinner før lodding er prøvd av mange inkl. undertegnede og det går ikke bra.)

Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 22:23

Har litt og si hva slags lok du forsøker deg med og da... to-akslede boggie-diesel og el-lok vil kanskje klare seg, mens tre-akslede og damplok trolig vil bli for stive til å komme seg rundt, så noen centimeter større radie hadde sikkert ikke vært dumt nei

Eirik

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 22:33
Originally posted by einjen einjen wrote:

Hva er minste radius en kan bruke i N-skala?
Forsøkte meg med 20cm, men det var ikke noe særlig.... Jeg brukte fleksiskinner, så kanksje det var det som ikke funka. Buen ble ikke helt gjevn (hvordan få en bue med fleksiskinner til å bli jevn? Tegne opp med passer?


Teknisk bør det nok gå med 20 cm, som Eirik skriver - men 20 cm er knapt, trikkeradius...

Du bør ikke under 30-35 cm spør du meg... det er rundt 50 meter i virkeligheten - hva er nå minste radie på norske jernbaner igjen? 180 m eller deromkring? Normalt over 300 m. 50 m fantes på noen smalsporbaner, Thamshavnbanen har 60 m, f.eks.

Du bør bruke passer når du tegner opp sporet, ja.
Hvis passeren er for kort kan du lage en av en list. Ved ene enden, midt på, slår du en stift gjennom lista. Derfra måler du opp de radiene du trenger og borer et hull med samme diameter som en blyant. Vips en passer. Men du trenger et fast punkt... jeg har i trengte situasjoner festet en lekt til sporunderlaget og ut til der origo kommer, så jeg har noe å sette stiften på.
Du kan også bruke en tråd fra en stift og ut, men det er litt unøyaktig.

Og så var det dette med overgangskurver... her er en mal...

Viktig sak. Jo krappere kurve du har, jo viktigere blir overgangskurven. Den sikrer at toget glir mykt inn i kurven. Du ser behovet hvis du freser inn i en skarp kurve uten overgangskurve, togsettet kaster på seg og studerer du koblingene, vil du se at de kommer veldig langt ut fra senterlinjen - gitt at du ikke har koblinger på boggiene, da. Hvis koblingene kommer langt ut er det fare for avkobling og avsporing og at bufferene hekter seg i hverandre og i det hele tatt mye leit. En annen sak å huske er at man skal unngå s-kurver, der kan mye av det samme skje.

Hm - det var jo ikke det du spurte om. Men jeg svarte på det likevel!

mvh
Henning L




Edited by Henning L
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 23:13
Topp! Nå har jeg noe å pusle med i morgen kveld. Pluss vask av bad.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2006 at 00:07
Originally posted by Sverre Ødegaard Sverre Ødegaard wrote:



* Lodd fleksi skinner før du bøyer. ( Bøying av fleksi skinner før lodding er prøvd av mange inkl. undertegnede og det går ikke bra.)



Lodde hvor da?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2006 at 00:24
Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by Sverre Ødegaard Sverre Ødegaard wrote:



* Lodd fleksi skinner før du bøyer. ( Bøying av fleksi skinner før lodding er prøvd av mange inkl. undertegnede og det går ikke bra.)



Lodde hvor da?


Skinneskjøten. Du må lodde skinneskjøten.
La det være omlag 20 cm igjen av fleksskinna som du retter ut og klipper til. Pass på det der med at innerskinnen blir lengere fordi den er kortere!

Legg noen ekstra sviller i skjøten, det blir gjerne en ekstra avstand her.

Og om du ikke har allerede, skaff deg en sånn en! Sporkutter fra Xuron. Uerstattelig! Ufattelig mye bedre enn sag.

mvh
Henning L


Edited by Henning L
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.