MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
OleM View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote OleM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan
    Posted: 15 januar 2006 at 15:13

Hei

Har et rom til rådighet for bygging av modelljernbane. Rommet er ca. 340 x 330cm. Har mest lyst til å lage en bane som går rundt hele rommet, men dette blir vanskelig da rommet også har en dør Vil også lage en "realistisk" bane uten for skarpe kurver osv. Tenkte å bruke Märklin H0 skinner. Har noen et lignende prosjekt, eller et forslag til en mulig sporplan ?

Takknemlig for svar...

 

MVH

Ole Martin

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2006 at 15:16
Originally posted by OleM OleM wrote:

Hei

Har et rom til rådighet for bygging av modelljernbane. Rommet er ca. 340 x 330cm. Har mest lyst til å lage en bane som går rundt hele



Her har du min sporplan. Den går langs to vegger på "hobbyrommet"/datarommet/gjesterommet.
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/
se posten fra 6. januar

ellers kan du se bloggen til Mr hansol på vg:
http://www.vgb.no/3929/

ellers så kan du kikke på blogen til Aleksander
http://www.mjf.no/forum_mjf/forum_posts.asp?TID=1193&PN= 1

Jeg skal bygge i K-skinner med minste radius 424mm (2231)


Edited by einjen
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2006 at 20:46

En realistisk bane vil jo bety en punkt-til-punkt konfigurasjon. Det gir også interessante muligheter for "operation". Lokomotiver må snues (hvis det er damp) og kjøres rundt til andre siden av togstammen ved endestasjonene. Evt. kan du lage en ringbane som skal illudere "hovedbanen", med en sidebane som går utifra denne. Med såpass grei plass vil jeg anbefale et "walk inn" anlegg hvor du kan følge toget du kjører. Mye morsommere enn å sitte på en plass hele tiden og se på at et tog raser rundt og rundt  Jeg har egentlig litt lite plass til å få til dette, men har kommet frem til følgende plan :

 

LYKKE TIL!

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2006 at 20:47

Hei!

I denne diskusjonstråden ligger det linker til mange sporplaner. Blandt de finner du kanskje hele, eller deler av en sporplan du finner tiltalende?

Denne sporplanen ble postet relativt nylig på Modellrallaren, og er en som jeg liker. Den følger også bare to vegger. Selv om den er tegnet i N-skala, kan du bare skalere den opp til H0.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2006 at 20:54
Den var artig Roger! Jeg stusser imidlertid på den industrien med dobbelt spor. Her er det ikke mulig å få ut særlig mange vogner og sette dem klare på stasjonen for opphenting av et annet tog. Et lenger utrekksspor, et ekstra stikkspor på stasjonen og muligens et lenger omkjøringsspor hadde rettferdiggjort de to sporene foran industrien. Tror jeg
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2006 at 06:13

Hei!

Enig med deg der, Tore. Av tilbakemeldingene han fikk på Modellrallaren ble han anbefalt å legge en "engelskmann" slik at industrien kunne skiftes direkte fra/til spor 2, slik at denne trafikken ikke kom i konflikt med vogner hensatt foran godshuset.

Men jeg finner prinsippet med en slik "out-and-back"-bane tiltalende, og kanskje det er det noe av det samme jeg kan vurdere på mitt eget (bobble-) anlegg (som er under ombygging).

På grunn av dette anlegges utforming, vil det være plass til en vendesløyfe med oppstillingsspor under stasjonen på den halvdel denne ligger på.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2006 at 19:24
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Enig med deg der, Tore. Av tilbakemeldingene han fikk på Modellrallaren ble han anbefalt å legge en "engelskmann" slik at industrien kunne skiftes direkte fra/til spor 2, slik at denne trafikken ikke kom i konflikt med vogner hensatt foran godshuset.



Har du en lenke til den tråden på modellrallaren?

og: Hva er en "engelskmann"?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2006 at 22:00

Hei!

Originally posted by einjen einjen wrote:

vogner hensatt foran godshuset. Har du en lenke til den tråden på modellrallaren?

og: Hva er en "engelskmann"?

Her er linken til diskusjonstråden på modellrallaren. Og hva den korrekte definisjonen av en "engelskmann" er tror jeg jeg skal overlate til "ekspertisen" å besvare, men min mening er at det er ett sporkryss (som kan legges over i flere ferdselsrettninger).

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2006 at 22:27

Her er bilde av en engelskmann (øverst), under den et vanlig kryss.

Slik det var tenkt på den sporplanen Roger refererte til skulle det vel bli noe slikt :

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.