MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Demontering av NMJ Superline type 32
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Demontering av NMJ Superline type 32

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Demontering av NMJ Superline type 32
    Posted: 05 september 2016 at 13:37
Jeg har en Superline type 32 som har stoppet opp, bokstavelig talt. Det kan virke som om snekkedrevet har mistet tak i tannhjulet på drivakselen, enten fordi noe har løsnet eller fordi snekkedrevet er slitt.

Nå ønsket jeg å forsøke å finne ut hva som har skjedd før jeg eventuelt sender det til reparasjon, men så er spørsmålet: Hvordan kan man komme til motor og tannhjul på dette loket? Det er en mengde mulige skruer på undersiden, men jeg ønsker ikke å skru løs de gale skruene med påfølgende problemer med å få det hele sammen igjen.

Er det noen her som kan gi råd om hvordan jeg bør gå frem?

Hilsen Halvor
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2016 at 17:05
Dette er en utfordring kort sagt!

Lokomotivet er relativt greit å demontere - husker ikke nøyaktig hvilke skruer som skal opp - men er et hel.... å montere sammen pga dekoderen.

Mitt råd: send det inn (men jeg hadde sikkert skrudd opp mitt eget hvis det må til ;-)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2016 at 12:03
Da har jeg omsider tatt mot til meg og begynt å skru. Etter å ha snakket litt mer med Asgeir ble vi enige om hvilke skruer som er vesentlige, og det stemte Embarrassed. Takk Asgeir!
 
På undersiden av loket er det en mengde skruer, men de som gjelder er to helt i bakkant (ute i hjørnene), og to helt i fremkant (like bak koplingen), samt en litt lenger bak fra fremkanten, under løpeakselen. Den siste var fiklete å få ut uten å demontere løpeakselen, men blir nok enda verre å få tilbake igjen.
I tillegg kan det være lurt, men kanskje ikke nødvendig, å skru ut bakenden av kjelen inne i hytta, det er bare en skrue på toppen. Taket kan trekkes rett opp. En tape-bit holder ledningen til frontlyset på innsida av kjelen.
 
Det skal nå være mulig å løfte overdelen rett opp, men det kan kreves litt fikling med enkelte rør og detaljer. Dekoderen ligger helt bakerst, under kullboksen. Det er en plugg på ledningen som gjør det enkelt å skille over- og underdel.
 
 
 
 
Problemet med mitt lok kom nå for en dag Confused. Motoren og girkassa er loddet sammen, og denne loddingen har løsnet...
Her trengs nok litt finlodding for å få ting på plass igjen.
 
 
Fortsettelse følger Tongue
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2016 at 13:28
Takk for utførlige instruksjoner, Halvor!
 
Jeg hadde lett etter årsaken til denne skaden? Dette kan skyldes en binding i drivverket?
 
Du må sikkert også finne en måte å skille motoren fra den delen på gearkassen som er brukket av, før du lodder? - Ellers kan sikkert motoren bli utsatt for høy varme.
Canon-motorer er klokkeankermotorer. Slike motorer har rotor som består bare av viklinger. Disse har rotor som er limt sammen. Limet tåler ikke særlig varme. Isolasjonen på "de beste motorer" er oftest "Klasse F" som tåler kun 155C. Det er "tropisk isolasjon". Limet som holder rotoren sammen, tåler ofte mindre enn det.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2016 at 14:47
Takk for rådet Kjell.
På enden av motoren er det skrudd fast en rund messingplate samt en isolasjonsskive. Messingplata er den som er loddet på girkassa, så det bør gå bra å lodde denne uten at motoren blir varm.

Det kan selvsagt være bindinger i drivverket, men da loket sluttet å gå så klarte den løse girkassa å trekke loket greit framover, det var når vogner ble koplet på at det gikk helt galt. Tyder på at loddingen har gått opp som et "tretthetsbrudd", det er ikke imponerende mye loddetinn involvert

Hilsen Halvor
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2016 at 22:17
Spennende Halvor - dette er ukjent farvann og det er alltid greit å sende noen inn først .

Heldigvis var ikke dekoderen sammen med motoren inne i kjelen (som prøvemodellen hadde i sin tid), og med plassering i kullkassa ser det hele veldig overkommelig ut. Stå på dette får du til
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2016 at 23:28
Lok 291 er igjen i drift på Lyngheibanen, nå med nye egenskaper (mer om det nedenfor Wink).
Etter å ha demontert loket, og grublet en del på hva som måtte gjøres, og hvordan, satte jeg i gang. Første trinn var å demontere girkassa helt, dvs. skru av dekselet under tannhjulet på drivakselen slik at hele girkassa kunne løftes rett opp. Siden den allikevel var løs fra motoren var det helt problemfritt.
Messingplata som er festet mot motoren ble deretter rengjort, fortinnet og loddet fast i girkassa.
 
 
Jeg glemte en viktig ting da jeg gjorde dette, men det gikk heldigvis bra: Jeg skulle ha tatt ut de to tannhjulene som sitter inni girkassa. De er i plast, og kunne lett ha fordampet i varmen... Embarrassed Jeg hadde de ute etterpå for å sjekke, og de så ut til fortsatt å være ok.
 
 
Deretter var det bare å skru girkassa fast til drivakselen igjen, ved hjelp av dekselet på undersiden, og så skru sammen girkasse og motor. Alt er nå fast og fint satt sammen, og fungerer bra.
 
Litt uklart bilde, men det viser i alle fall motor og girkasse slik de skal stå sammen.
 
Når jeg først hadde loket i deler tenkte jeg at det var tida for å "oppgradere" med en lyddekoder jeg hadde liggende. Etter litt prøving og måling fant jeg ut at det skulle gå akkurat å smyge inn en ESU Loksound Micro i rommet der den originale Zimo-dekoderen lå. Det var et par utfordringer der...
 
Når jeg fikk pakket Zimo-dekoderen ut fra all stoff-tapen viser det seg at det er montert inn en spenningsregulator for lyspærene foran og bak. Denne må være med over på den nye dekoderen.
Regulatoren og et par motstander er loddet som et "fuglereir" rett utenpå dekoderen, festet til dens "jordpunkt".
 
 
Heldigvis var det enkelt å lokalisere det tilsvarende jordpunktet på ESU-dekoderen, og jeg flyttet hele greia rett over, inklusive den orange ledningen som er felles pluss for lyspærene. Den blå ledningen fra den nye dekoderen ble loddet inn på ene beinet på regulatoren slik som det var fra før.
 
Alle de andre ledningene ble loddet på der hvor den gamle dekoderen var koplet til før. Det var et lite kaos av ledninger, men det gikk egentlig veldig greit.
 
Ny og gammel dekoder underveis i prosessen...
 
Den nye dekoderen ble pakket inn i teip og så kom utfordring nummer to: Å få dyttet den inn i hullet til rommet den skulle ligge i. For å si det slik: Det gikk akkurat så vidt. Jeg får den tvilsomt ut igjen...Shocked
 
 
Bildet over viser også de to brune ledningene til høyttaleren som ble smøget inn i hytta på loket under bakenden av kjelen som jeg skrudde løs (en skrue inni hytta). Høyttaleren er ESU's lille firkanta høyttaler som er kjøpt løs. Den gir mye bedre lyd...
 
Så var tiden kommet til å plugge overdelen sammen med underdelen og teste om alt fungerer...Big smile
Og det gjorde det! Rimelig fornøyd med den...
Loket kjører fortsatt veldig pent, og nå må jeg bare bruke litt tid på å justere lyder. Er det noen som har et godt forslag til hvilket lydbibliotek fra ESU's liste som passer best til en norsk Type 32?
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2016 at 07:53
Bravo
Størrelsemessig er en BR 64 ganske lik og bør låte omtrent som Type 32. Tysk fløyte derimot er forskjellig.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2016 at 09:29
Super tråd Smile
Antakelig nyttig for meg også når jeg etterhvert skal bygge en 30A. Ermm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.