Lok 291 er igjen i drift på Lyngheibanen, nå med nye egenskaper (mer om det nedenfor ). Etter å ha demontert loket, og grublet en del på hva som måtte gjøres, og hvordan, satte jeg i gang. Første trinn var å demontere girkassa helt, dvs. skru av dekselet under tannhjulet på drivakselen slik at hele girkassa kunne løftes rett opp. Siden den allikevel var løs fra motoren var det helt problemfritt. Messingplata som er festet mot motoren ble deretter rengjort, fortinnet og loddet fast i girkassa. Jeg glemte en viktig ting da jeg gjorde dette, men det gikk heldigvis bra: Jeg skulle ha tatt ut de to tannhjulene som sitter inni girkassa. De er i plast, og kunne lett ha fordampet i varmen... Jeg hadde de ute etterpå for å sjekke, og de så ut til fortsatt å være ok. Deretter var det bare å skru girkassa fast til drivakselen igjen, ved hjelp av dekselet på undersiden, og så skru sammen girkasse og motor. Alt er nå fast og fint satt sammen, og fungerer bra. Litt uklart bilde, men det viser i alle fall motor og girkasse slik de skal stå sammen. Når jeg først hadde loket i deler tenkte jeg at det var tida for å "oppgradere" med en lyddekoder jeg hadde liggende. Etter litt prøving og måling fant jeg ut at det skulle gå akkurat å smyge inn en ESU Loksound Micro i rommet der den originale Zimo-dekoderen lå. Det var et par utfordringer der... Når jeg fikk pakket Zimo-dekoderen ut fra all stoff-tapen viser det seg at det er montert inn en spenningsregulator for lyspærene foran og bak. Denne må være med over på den nye dekoderen. Regulatoren og et par motstander er loddet som et "fuglereir" rett utenpå dekoderen, festet til dens "jordpunkt". Heldigvis var det enkelt å lokalisere det tilsvarende jordpunktet på ESU-dekoderen, og jeg flyttet hele greia rett over, inklusive den orange ledningen som er felles pluss for lyspærene. Den blå ledningen fra den nye dekoderen ble loddet inn på ene beinet på regulatoren slik som det var fra før. Alle de andre ledningene ble loddet på der hvor den gamle dekoderen var koplet til før. Det var et lite kaos av ledninger, men det gikk egentlig veldig greit. Ny og gammel dekoder underveis i prosessen... Den nye dekoderen ble pakket inn i teip og så kom utfordring nummer to: Å få dyttet den inn i hullet til rommet den skulle ligge i. For å si det slik: Det gikk akkurat så vidt. Jeg får den tvilsomt ut igjen... Bildet over viser også de to brune ledningene til høyttaleren som ble smøget inn i hytta på loket under bakenden av kjelen som jeg skrudde løs (en skrue inni hytta). Høyttaleren er ESU's lille firkanta høyttaler som er kjøpt løs. Den gir mye bedre lyd... Så var tiden kommet til å plugge overdelen sammen med underdelen og teste om alt fungerer... Og det gjorde det! Rimelig fornøyd med den... Loket kjører fortsatt veldig pent, og nå må jeg bare bruke litt tid på å justere lyder. Er det noen som har et godt forslag til hvilket lydbibliotek fra ESU's liste som passer best til en norsk Type 32? Hilsen Halvor
|