Kul att fotografera |
Post Reply
|
| Author | |
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Kul att fotograferaPosted: 30 august 2007 at 16:07 |
|
SJ ånglok litt W2 1620 SJ ånglok litt A 1001
BJ H3s litt 112
SJ litt Y6
![]() Sista bilden , för att inte tjata ut det hela.
Tack för de positiva inlägg som har gjorts
Vänl Bo Edited by Bo11 - 31 august 2007 at 17:32 |
|
![]() |
|
Andreas
Veteran
Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 19:12 |
|
Hei og velkommen til forumet
Fine modeller du har fortografert her
|
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF
Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 19:24 |
|
NYDELIGE BILDER!
![]()
Dg og F sammen. Helt herlig. Kan ikke si noe annet. Må bare spørre: Er F-loket (elektrisk) fra brimalm? Mvh Daniel...som har bursdag i dag! |
|
![]() |
|
Andreas
Veteran
Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 19:37 |
|
F-loket er laget i begrenset opplag fra Jeco...
|
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF
Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 19:48 |
|
Trodde nok det, men den skinte så fint, så det så litt ut som et litt edlere matriale...
Mvh Daniel |
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 20:09 |
|
Hej Andreas
Jag kör både 2R samt 3R
Detta ger mig stort utbud på val av modeller.
Jag har en anläggning som ska byggas ut ,och ha en stor knutpunkt där 2R och 3R möts.
Annars så ska den anläggning ha två skilda system så det kan bli en trevlig trafik.
F loket 702 2R och F-loket 686 3R går väldigt bra.
Har varit små missar med saknade backspeglar samt att F-loket 686 2R fick Jeco bygga om då det inte fungerade inom vissa radier.
Vänl Bo Edited by Bo11 - 30 august 2007 at 20:13 |
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 20:15 |
|
Hej Daniel.
Nej "TYVÄRR"
Dessa F-lok är ifrån Jeco.
Men jag håller ögonen öppna efter Brimalms modeller.
Vänl Bo
|
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 20:21 |
|
Jeco,s F-lok är en begränsad upplaga, så jag hade lite tur med att få bägge två.
Ångloket litt W2 1620
Är ett byggt mässings lok ifrån vår duktige Michael Thörning.
Ånglok Litt F 1202
Är ett Brimalm
Elloket litt Dg 222
Är ett Jeco utgåva.
Vänl Bo
|
|
![]() |
|
Andreas
Veteran
Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 21:45 |
Hei igjen
Grunnen til at jeg spør er fordi fatter"n har et slikt lok, og det har hatt litt problemer med penser... Setter ganske strenge krav til skinnene. Kanskje et tegn på at dette varierer litt fra modell til modell? Men loket har ikke hatt noe problemer med krappe kruver...
|
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 august 2007 at 22:10 |
|
Hej igen
Vet inte om detta kan hjälpa dig att få lite info.
![]() Vänl Bo
|
|
![]() |
|
Andreas
Veteran
Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 31 august 2007 at 10:35 |
|
Får se litt på det der... Har litt tro på at noe av problemet ligger i noen av vekselene som er blitt litt slitene... Takk for hjelpen
|
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
Kjell H.
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2007 at 11:14 |
|
Har også nyligen kjøpt et Jeco F-lok nr. 696 - og mitt lok manglet også et speil + "slikkepotter". Trolig er ikke kvalitetskontrollen like god i Kina som den er ellers i Japan / Europa? Derfor må nok siste sjekk taes av importør innen varene slipper ut i butikk.
Hva er problemene med drivveket, gjelder dette sideforskyvbarheten for drivhjulene? Gjelder det kun AC-versjonen eller begge versjoner?
Er det snakk om hjulbytte også for DC-versjonen?
Hvordan kan man enkelt se om opphenget for løpehjulene er modifisert?
Takknemlig for informasjon!
|
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2007 at 15:21 |
|
I mitt fall så lämnade jag in AC-varitionen för ombyggnad. Då min DC maskin har betydligt andra förutsättningar i min 2R anläggning med Tilligräls, med minsta radien 800mm samt växlar med radie 1050mm.
Bo
|
|
![]() |
|
LarsR
Veteran
Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2007 at 15:40 |
Ai... Vilket ljus! Vackert! Edited by LarsR - 04 september 2007 at 17:14 |
|
|
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2007 at 17:06 |
|
Hej Lars.
Vet inte hur många foton jag tar.
Men en sak är säkert, det är endast 1 promille som blir super.
Här är ett till som jag tycker har blivit överanskande bra.
Håll till Godo.
Vänl Bo
Edited by Bo11 - 04 september 2007 at 17:07 |
|
![]() |
|
LarsR
Veteran
Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2007 at 19:20 |
|
Det siste ble også ganske bra tycker jag
Ser frem til å se flere slike bilder!
|
|
|
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2007 at 20:35 |
|
Här får du njuta av en till Lars, sen börjar det ta slut.
![]() Vänl Bo
|
|
![]() |
|
Kjell H.
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 september 2007 at 14:08 |
|
Fine bilder du viser Bo!
Selv har jeg sansen for slike svenske lok og har faktisk de fleste av dem selv.
Så har jeg besøkt de svenske forum for å finne ut om "polkagriser" eller "slikkepotter" som svenskene visstnok kaller A-endesskjermene som el.lok var utstyrt med tidligere.
Etter det jeg forstår, markerte "slikkepotten" lokets A-ende (som en mulighet for å se forskjellen på frem- og akterenden på loket)? De ble brukt helt frem til man fant på å "nummerere" fremenden med "A" og akterenden med "B" en gang ut på 50-tallet. Lok i 60-tallsutgave og senere skal derfor ikke ha "slikkepotter" og mitt nummer av F-loket (696) er 60-tallsutgave - derfor ingen "slikkepotter". Jeg synes at Jeco kunne sagt noen ord om dette i bruksanvisningen de har lagt ved istedet for å skrive generelt for alle lok om å utvise forsiktighet med "slikkepottene" slik at de ikke brekker av.
PS.
Forøvrig en annen "Jeco-spesialaitet" . - Motorvogna Y6-1109 har 2 "A"-ender og ingen "B"-ende. Kanskje det gjelder de øvrige modellene av Y6 også? Det har nok gått litt for hurtig for seg i dette prosjektet også - eller er det bare jeg som er for pirkete? Når det står "Exclusive Models" på esken så settes forventningene deretter. Edited by Kjell H. - 05 september 2007 at 17:47 |
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 september 2007 at 22:45 |
|
Hej Kjell H
Lite info över din undran.
Jeco Y6 "citat"
A-märkningen av Y6:an har ingenting att göra med A eller B ände. Märkningen visa att rälsbussen är av klass A. Träbussar tex som hilding-carlsson var av klass B. Om jag inte minns fel så har det med korguppbyggnaden att göra.
A betyder rälsbuss, multipelkörbar upp till 8 enheter, (inkl stålkorg etc)
B betyder rälsbuss, samkörbar upp till 4 enheter, ej stålkorg. El F-loket "Citat"
Nej, det är inga A-ändesskärmar, utan framändesskärmar, och de fyller inte alls samma funktion, som A- och B-märkning, som "nico" påstår. Däremot har nico rätt i, att de inte förekom samtidigt som A- och B-märkning.
Framändesskärmar är en säkerhetsrelaterad märkning, som utmärker fordonets framände. 1973 ersattes framändesskärmarna med tänd slutsignal, som utmärker fordonets bakände. Samtidigt började man märka loken med A och B, som är en tekniskt relaterad märkning, för att lättare orientera sig på fordonet. Även vagnar har A- och B-märkning. Jag har sett bilder på äldre D-lok, med hållare för framändesskärmar i båda ändar.
Detta har jag utvecklat vid ett par tillfällen tidigare, så det får bli kortversionen denna gång.
JECOs F 969, och F 702, representerar alltså tiden före, respektive efter tidtabellsskiftet 1973.
Visst kan man sätta på framändesskärmar på F 969, men då bör man avlägsna A- och B-märkningen. HJP
Vänl Bo Edited by Bo11 - 06 september 2007 at 22:46 |
|
![]() |
|
Kjell H.
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 07 september 2007 at 09:58 |
|
Takk for fin informasjon, Bo!
Det er tydeligvis ikke alltid man kan stole på det man leser på forskjellige forum.
Det var fin belæring om drift av svenske lok (som også går i grensoverskridende trafikk her i landet).
Kan man da konkludere at lok før 1973 alltid skal ha "slikkepotter" eller er det en overgangsperiode hvor lok som hadde tent sluttsignal ikke hadde "slikkepotter"? I tilfelle - hvor lenge varte denne ordningen?
I så fall skal alle svenske el.lok ha tent sluttsignal i akterenden (rødt) selv om loket har en vognstamme etter seg og signalet knapt kan sees? - Dette er ikke praksis for norske lok.
Hva med vendetog og motorvognstog i Sverige før 1973. Skal event. styrevogn som gikk fremst markeres med "slikkepotter"?
Hvorfor skal ikke motorvogner som f.eks- Y6 markeres med "A" og "B"-ende? I Norge var det vanlig etter 1956 å markere endene med "1" og "2".
|
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 07 september 2007 at 10:28 |
|
Hej Kjell.
Jag är själv novis på vissa områden när det gäller de normer o regler som SJ tillämpade
Däremot har vi sajt som kan allt om SJ bakgrund.
Men de är lite svåra att få svar ifrån.
Länken.
Vänl Bo Edited by Bo11 - 07 september 2007 at 10:28 |
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 13 september 2007 at 22:01 |
|
Lite kvälls foto
Vänl Bo |
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 23 september 2007 at 09:06 |
|
Märklins lok Sa ( men närmare SJ litt S3 ) Och en betvagn.
|
|
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |