FREMO-dobbeltspor | 
 
    Post Reply  
   | 
  Page <12 | 
| Author | |
   
   oyvindarnoy  
   
   Nykommer  
    
   Joined: 30 oktober 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 37  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 08 september 2011 at 00:49 | 
 
| 
   
    Med så mye pent som blir laget i fremo, synes det er litt trist(men forståelig) at fremotreff er lukkede arrangementer. 
    | 
 |
![]()  | 
 |
   
   trulss  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 08 september 2011 at 08:37 | 
 
   
   
 Det er ikke mer lukket enn at alle som har interesse kan melde seg på til treff for å finne ut om dette er noe for dem. Det er alltid egne plasser for nybegynnere uten moduler og materiell. Ofte vises det moduler på messer, senest sist helg på Hamar hvor Skaarerbanens Venner kjørte tog på et anlegg med tre stasjoner. Samme klubb sitt treff på Gardermoen i november hvert år kan beskues i flysamlingens åpningstid.  | 
 |
| 
   
     
     Truls Slevigen
     
   
   | 
 |
![]()  | 
 |
   
   jevistad  
   
   FREMO-forummedlem  
   Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 11 september 2011 at 23:44 | 
 
| 
   
    
   
11.september 2011 
   
  Gruva bidrar vel ikke så voldsomt til trafikkspillet, men litt "stæsj" linjelangs er nå kjekt det også. ![]() Ei lita smie/lager og restene av et kompressorhus. Kompressoren er litt stor, men det var den minste jeg fant. 
Edited by jevistad - 11 september 2011 at 23:46  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   Stian  
   
   Medlem i MJF  
    
   Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 12 september 2011 at 00:00 | 
 
| 
   
    
   Utrolig tøft! 
   
  ![]() ![]()  
    | 
 |
| 
   
     
     Norsk matriell en gang på 60-70tallet 
   
  Mvh stian  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   Ørjan  
   
   Fremo og MjF medlem  
    
   Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 12 september 2011 at 08:39 | 
 
| 
   
    
   
Utrolig stilig, Jon Einar! 
   
  Er kjempe inspirerende! 
    | 
 |
| 
   
     
     Mvh
 
   
  Ørjan Utne Kor går toget idag??  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   ses  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 12 september 2011 at 10:31 | 
 
| 
   
    
   Ja, Jon Einar (alias dr. Jevistad) er etter min mening og kjennskap den som ligger lengst fremme i Norge for tiden når det gjelder landskap og finish av anlegg.  
   
   
    | 
 |
| 
   
     
     Svein S
     
   
   | 
 |
![]()  | 
 |
   
   -TUR-  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 12 september 2011 at 17:42 | 
 
| 
   
    
   Dette er utrolig vakkert, rett og slett!
    
   
   | 
 |
| 
   
     
     -TUR- 
   
  Tore Urvik  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   Lars Gjertsen  
   
   FREMO-forummedlem  
    
   Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 12 september 2011 at 17:57 | 
 
| 
   
    
   På fredag får 30 av oss sett dette i virkeligheten. Jeg gleder meg til da! 
    
   
   | 
 |
![]()  | 
 |
   
   jevistad  
   
   FREMO-forummedlem  
   Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 14 september 2011 at 23:51 | 
 
| 
   
    
   14.september 2011.
 
   
  Tusen takk folkens. 
Her kommer siste oppdatering før treffet, det jobbes på spreng med vognkort, smussing og landskap. 
Den som vil få med seg aller siste oppdatering på modulene må delta på treffet! 
![]() Landskapet på "Åna" nærmer seg ferdig. 
![]() Endring: Lagt til bilde Edited by jevistad - 16 september 2011 at 00:05  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   morten.h  
   
   Medlem i MJF  
   Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 15 september 2011 at 00:12 | 
 
| 
   
    
   Ser meget bra ut,dr.Jevistad  
   
   | 
 |
| 
   
     
     "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
 
   
  "the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   TA  
   
   Nykommer  
   Joined: 03 oktober 2005 Status: Offline Points: 32  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 15 september 2011 at 00:13 | 
 
| 
   
    
   Mesterlig!
    
   
   | 
 |
![]()  | 
 |
   
   -TUR-  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 15 september 2011 at 00:15 | 
 
| 
   
    
   Det ser ut som at jernbanen for lengst er nedlagt, og arealene er overtatt av annen industri... :)
    
   
   | 
 |
| 
   
     
     -TUR- 
   
  Tore Urvik  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   helleland  
   
   Nykommer  
    
   Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 14 november 2011 at 18:26 | 
 
| 
   
    
   Lurte på en ting, som jeg ikke finner helt svar på... Må sporet være midt på alle moduler?  
   
  Str. 60/70x120 feks. Denne dobbeltspor-modulen er bare lækker!!!    | 
 |
| 
   
     
     Mvh  
   
  Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   ses  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 14 november 2011 at 19:58 | 
 
| 
   
    
   Den delen som du vil kunne kobles til andre Fremo-moduler må følge et av de normerte grensesnittene. Men man kan godt lage flere egne moduler som henger sammen på en særegen måte, og hva du gjør spiller ingen rolle, bare de ytre grensesnittene følger normen. Det vil være tilfeller for alle stasjonsmoduler med flere spor over modulskjøtene. 
   
  Teknisk går det selvsagt an å bygge en modul med avvikende grensesnitt, men dog med hull for sammenkobling på normerte steder, og så håpe at treffarrangøren godtar at modulen ikke visuelt helt treffer naboemodulen.  | 
 |
| 
   
     
     Svein S
     
   
   | 
 |
![]()  | 
 |
   
   helleland  
   
   Nykommer  
    
   Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 14 november 2011 at 20:19 | 
 
| 
   
    
   
Takk, Svein. Skjønner!  
   
  De nevnte moduler x 2 vil bli "utstillings" moduler for skipsmodeller.com og vil kunne samtidig brukes på et fremtidig fremo-treff. På disse vil det være skipsverft/dokk, kaier for å vise frem båter og maritimt miljø i H0. Selvsagt med spor og en stasjon... Kan bli spennende moduler! Edited by helleland - 14 november 2011 at 20:20  | 
 |
| 
   
     
     Mvh  
   
  Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   ses  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 14 november 2011 at 20:31 | 
 
| 
   
    
   
Det går selvsagt an å lage noen korte overgangsmoduler på helt ned i 10 cm for å få en odde avslutning til å matche en av de normerte grensesnittene. I Norge brukes gjerne to-tre av dem, nemlig den meste vanlige B96 som er enkeltspor i skrått landskap. En flatlandsgrensesnitt er også brukt i noen grad. Dobbeltsporgrensesnitt finnes altså også. På bildene av modulene til JEVistad ser vi kombinasjon av flatlandsgrensesnitt og skrått grensesnitt (for dobbeltspor) på samme modul. Slik moduler med to ulike grensesnitt er viktig å en viss tilgang på for at det hele skal gå i hop.  
   
  Edited by ses - 14 november 2011 at 20:34  | 
 |
| 
   
     
     Svein S
     
   
   | 
 |
![]()  | 
 |
   
   helleland  
   
   Nykommer  
    
   Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 14 november 2011 at 21:21 | 
 
| 
   
    
   
Akkurat... Men finnes det noen max bredde (dybde) på moduler? Ser at Jan Einar har endel solide moduler i bredden!  
   
    Må disse da flukte med andre moduler i front da eller? Alt etter hvordan disse er satt sammen vil jeg tro... Mine nevnte moduler er på 80x120cm. Edited by helleland - 14 november 2011 at 21:21  | 
 |
| 
   
     
     Mvh  
   
  Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~  | 
 |
![]()  | 
 |
   
   ses  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 14 november 2011 at 22:53 | 
 
| 
   
    
   Strengt tatt skal grensesnittet følges i alle mål. Bredden på dobbeltspormodulene er 546 mm. De er utformet slik at de kan kobles til enkeltspormoduler som er 500 brede, og siden er satt 46 mm til avstand mellom dobbeltsporet, passer hullene til enkeltspor til dobbeltspor enten man kobler enkeltsporet til den ene eller andre dobbeltsporet. Det betyr at man i disse tilfeller tillater at ytterkantene ikke matcher, men har en forskyvning på 45 mm på den ene kanten. Men generelt er slike avtrappinger uønsket, men altså teknisk mulig dersom hullene som sagt følger normplasseringen. Uten det lar modulene seg dårlig koble sammen, selv om det også da finnes omveier (tvinger).  
   
   | 
 |
| 
   
     
     Svein S
     
   
   | 
 |
![]()  | 
 |
   
   halvors  
   
   Fremo og MjF medlem  
   Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 14 november 2011 at 23:59 | 
 
   
   
 En helt annen ting er at så brede moduler må være lagt opp for betjening fra begge sider, for noe særlig mer enn 60 cm blir vanskelig å rekke over når moduloverflaten er rundt 130 cm over gulvet. 
Hilsen Halvor 
    | 
 |
![]()  | 
 |
   
   terje-o  
   
   FREMO-forummedlem  
   Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260  | 
  
   
      Post Options
    
        Thanks(0)
      Quote   Reply
   
     Posted: 15 november 2011 at 10:56 | 
 
| 
   
    
   Ang maks bredde.  
   
  Sandnes er vel over 2 m bred om vi har med kontainersporene, men (som Halvor sier), jo mer "upraktisk" geometri en velger, jo vanskeligere blir det for treffarrangøren å få tegna modulen inn på rasjonelt vis. Dersom en kommer med en modul med slik geometri hjelper det jo om den samtidig tilfører noe som etterspørs, slik som forskjellige industrier, skiftemuligheter etc. MVH for MJBV HK Terje O  | 
 |
![]()  | 
 |
    Post Reply  
   | 
  Page <12 | 
| Tweet | 
| Forum Jump | Forum Permissions  ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum  |