FREMO-dobbeltspor
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6414
Printed Date: 22 november 2024 at 16:17 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: FREMO-dobbeltspor
Posted By: jevistad
Subject: FREMO-dobbeltspor
Date Posted: 23 august 2011 at 23:01
Det ryktes at på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6177&title=kristiansand-2011 - treffet i Kristiansand vil bli noen meter med dobbeltspor.
Modelljernbaneverkets hovedkontor i Sandnes vil bidra med ca 6 meter av disse, hvorav 2,4 m ikke er helt ferdige ennå.
Men i kveld ble de kjøreklare, dvs. de er ferdig skinnelagt og koblet elektrisk.
Så heretter er det bare kosearbeid igjen, og jeg vil i denne tråden formidle progresjonen frem mot landskapsmessig ferdig (håper jeg) modul til treffet.
På den ene modulen med det foreløbige navnet "Bru over Åna" er nettopp sporene svertet, og arbeidet med brukarene vil fortsette.
Endring: Rettet skrivefeil
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Replies:
Posted By: jevistad
Date Posted: 29 august 2011 at 18:41
29. august 2011Dobbeltspormodul nr. 2 begynner å få kjøtt på beinet. Så var det dette med å lage en enkel strekningsmodul da... En gammel gruve har fått plass med rester av lasteanlegg og nedlagt sidespor. Sidesporet ble nedlagt ifb. med dobbeltsporbyggingen Det kan kanskje bli litt overlesset med slike installasjoner, men tanken er at det skal bli nokså gjengrodd rundt dette sidesporet etterhvert slik at det ikke vil dominere.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: eibro
Date Posted: 29 august 2011 at 22:23
Dette blir utrolig flott. Gleder meg til å se disse på treffet.
------------- Eirik
|
Posted By: helleland
Date Posted: 31 august 2011 at 20:22
Spennende... Kan like!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Stian
Date Posted: 01 september 2011 at 00:10
mega tøft! du er jo helt ekstrem i landskapsbygging!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2011 at 00:42
3.september 2011Det begynner å grønnes, og modulen er klar for ballastering.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Stian
Date Posted: 04 september 2011 at 00:51
Ser skummelt bra ut!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 04 september 2011 at 13:36
Meget bra Jon Einar. Ting skjer jammen raskt i togkjelleren.
------------- Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
|
Posted By: aom2
Date Posted: 04 september 2011 at 14:23
Det gresset, er det sånn statisk? Som man legger på med en sånn strømsak.....hva heter det igjen?, husker ikke;-)
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2011 at 15:15
aom2 wrote:
Det gresset, er det sånn statisk? Som man legger på med en sånn strømsak.....hva heter det igjen?, husker ikke;-)
|
Grass Master heter Noch sin variant, andre merker finnes også tror jeg. Gresset er fra Heki og Woodland Scenics Her har jeg også eksperimentert med diverse matter fra ModelScene
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2011 at 20:09
4. september 2011 Elveskråninger og jernbanefyllingene på "Åna" er ferdig, det neste blir vegetasjon.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 04 september 2011 at 21:10
Legger du skinnene i bad med ME eller bare pensler du over etter legging for å smusse?
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2011 at 21:45
Tjetland wrote:
Legger du skinnene i bad med ME eller bare pensler du over etter legging for å smusse? |
Jeg pensler etter at jeg har loddet på ledningene, da jeg synes det er vanskelig å få fine loddinger etter at de er svertet.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 september 2011 at 21:47
Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
------------- Svein S
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2011 at 21:59
ses wrote:
Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
|
Ja, det blir nok bedre med å legge de i bad, men som sagt så blir de vanskelige å lodde på. Jeg pusser de med en messingbørste og vasker med rødsprit, og jeg tynner ikke ut svertevæsken. Jeg anser det kun som en slags grunning, da jeg farger skinnene etterpå med airbrush.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 04 september 2011 at 22:06
Imponerende stykke arbeid. Og med dette tempoet må vel Faster than the speed of the Night passe bra...
Synd jeg ikke får tid til Kr.sand-treffet...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 04 september 2011 at 22:58
imponernde stykke "speed bygging" før FREMO treff ( som vanlig).....men jeg bekymrer meg litt for fremdriften til Stambanen,den støver vel snart ned?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2011 at 23:20
morten.h wrote:
.....men jeg bekymrer meg litt for fremdriften til Stambanen,den støver vel snart ned? |
Ja den er under en hver kritikk, men disse dobbeltspormodulen blir de siste FREModulene jeg bygger på en lang stund, og Sandnes er ferdig med unntak av KL-anlegget. Så i løpet av høsten og vinteren vil det nok skje noe på Stambanen
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 05 september 2011 at 00:26
jevistad wrote:
ses wrote:
Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
|
Ja, det blir nok bedre med å legge de i bad, men som sagt så blir de vanskelige å lodde på. Jeg pusser de med en messingbørste og vasker med rødsprit, og jeg tynner ikke ut svertevæsken. Jeg anser det kun som en slags grunning, da jeg farger skinnene etterpå med airbrush. |
Takk for tipset. Da er det kanskje håp for alle de metrene med spor vi la ned før vi begynte brunere sporet i bad.
Når det gjelder problemet med lodding av ledninger til skinnen, så har vi ikke hatt problemer med det. Men da lodder vi på undersiden av skinnefoten, og der er det enkelt å file det rent. Det ville jeg gjort om de ikke var brunert også.
------------- Svein S
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 05 september 2011 at 23:27
5.september 2011 Sporene på modulen "Skjerpet" er ballastert og smusset. Litt busker og trær har også kommet til. På modulen "Åna" er det lagt ut noen matter som jeg har hatt liggende lenge, og som måtte brukes opp. Den til venstre heter "Moorboden" fra Heki, og den ble ganske fin synes jeg. Ellers er det gjort klart for tradisjonell bruk av grasmaster i andre enden av modulen, småsteinene blir "tuer" når de belimes og dekket med statisk gress. Bildet av denne modulen er tatt i vanlig lysrørlys, derfor virker fargene en smule annerledes.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Stian
Date Posted: 06 september 2011 at 08:27
Jeg er mektig imprignert!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 september 2011 at 12:22
jevistad wrote:
ses wrote:
Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
|
Ja, det blir nok bedre med å legge de i bad, men som sagt så blir de vanskelige å lodde på. Jeg pusser de med en messingbørste og vasker med rødsprit, og jeg tynner ikke ut svertevæsken. Jeg anser det kun som en slags grunning, da jeg farger skinnene etterpå med airbrush. |
Et spørsmål til fra TMJK til metoden: Hva slags messingbørste bruker du eller hvordan bruker du den? Den teoretiske frykten er at slik børsting kan gå ut over skinnefestene?
------------- Svein S
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 06 september 2011 at 12:36
Flott!!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: helleland
Date Posted: 06 september 2011 at 15:38
Lækkert! Bærre lækkert... Men kunne du tatt et bilde inn mot kulverten der? Likt å sett hvordan det skal se ut!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 06 september 2011 at 17:07
ses wrote:
Et spørsmål til fra TMJK til metoden: Hva slags messingbørste bruker du eller hvordan bruker du den? Den teoretiske frykten er at slik børsting kan gå ut over skinnefestene? |
Jeg bruker en børstepenn, en slik som også er beregnet for glassfiberbørste. Det viktigeste er nok allikevel at man sauser godt inn med svertevæske og gnir det inn med en svamp/skumgummibit
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 06 september 2011 at 17:09
helleland wrote:
... Men kunne du tatt et bilde inn mot kulverten der? Likt å sett hvordan det skal se ut!
|
Denne:? Det mangler litt "vann" inntil videre...
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: helleland
Date Posted: 06 september 2011 at 17:11
Der ja! Vakkert... Bruker du ekte grus/steiner over der? Altså sånne man finner ute i naturen!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 06 september 2011 at 17:46
helleland wrote:
Bruker du ekte grus/steiner over der? Altså sånne man finner ute i naturen!
|
Ja, legger først et tykt lag med vegglim (helst våtromstype da denne tørker matt) og strør deretter steinene i dette. Man kan gjerne male underlaget svart først, da vises ikke eventuelt manglene steiner så lett De største steinene nederst og finere til høyere opp i fyllinga man kommer. Bløter så det hele opp med "vått" vann og drypper på uttynnet lim av samme type
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 september 2011 at 17:56
jevistad wrote:
ses wrote:
Et spørsmål til fra TMJK til metoden: Hva slags messingbørste bruker du eller hvordan bruker du den? Den teoretiske frykten er at slik børsting kan gå ut over skinnefestene? |
Jeg bruker en børstepenn, en slik som også er beregnet for glassfiberbørste. Det viktigeste er nok allikevel at man sauser godt inn med svertevæske og gnir det inn med en svamp/skumgummibit |
Nettopp! Det jeg tenkte på med messingbørste var noe langt større, så da skjønner jeg bedre at dette går helt utmerket. Ellers er det som vanlig helt fantastiske ting du får til! Takk for at du deler dette med oss. Det er til megen inspirasjon.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 07 september 2011 at 21:21
Du mangler bare denne nå!
http://www.busch-model.com/online/?rubrik=14&topnav=3&art_id=5011&sprach_id=en&spur_h0=1 - Gruve-tog.
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: oyvindarnoy
Date Posted: 08 september 2011 at 00:49
Med så mye pent som blir laget i fremo, synes det er litt trist(men forståelig) at fremotreff er lukkede arrangementer.
|
Posted By: trulss
Date Posted: 08 september 2011 at 08:37
oyvindarnoy wrote:
Med så mye pent som blir laget i fremo, synes det er litt trist (men forståelig) at fremotreff er lukkede arrangementer.
|
Det er ikke mer lukket enn at alle som har interesse kan melde seg på til treff for å finne ut om dette er noe for dem. Det er alltid egne plasser for nybegynnere uten moduler og materiell.
Ofte vises det moduler på messer, senest sist helg på Hamar hvor Skaarerbanens Venner kjørte tog på et anlegg med tre stasjoner. Samme klubb sitt treff på Gardermoen i november hvert år kan beskues i flysamlingens åpningstid.
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 11 september 2011 at 23:44
11.september 2011 Gruva bidrar vel ikke så voldsomt til trafikkspillet, men litt "stæsj" linjelangs er nå kjekt det også. Ei lita smie/lager og restene av et kompressorhus. Kompressoren er litt stor, men det var den minste jeg fant.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Stian
Date Posted: 12 september 2011 at 00:00
Utrolig tøft!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 12 september 2011 at 08:39
Utrolig stilig, Jon Einar! Er kjempe inspirerende!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: ses
Date Posted: 12 september 2011 at 10:31
Ja, Jon Einar (alias dr. Jevistad) er etter min mening og kjennskap den som ligger lengst fremme i Norge for tiden når det gjelder landskap og finish av anlegg.
------------- Svein S
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 12 september 2011 at 17:42
Dette er utrolig vakkert, rett og slett!
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 12 september 2011 at 17:57
På fredag får 30 av oss sett dette i virkeligheten. Jeg gleder meg til da!
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 september 2011 at 23:51
14.september 2011.
Tusen takk folkens.
Her kommer siste oppdatering før treffet, det jobbes på spreng med vognkort, smussing og landskap.
Den som vil få med seg aller siste oppdatering på modulene må delta på treffet!
Landskapet på "Åna" nærmer seg ferdig.
Endring: Lagt til bilde
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 15 september 2011 at 00:12
Ser meget bra ut,dr.Jevistad .......Dalen stasjon derimot,ser en smule gjengrodd ut
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: TA
Date Posted: 15 september 2011 at 00:13
Posted By: -TUR-
Date Posted: 15 september 2011 at 00:15
Det ser ut som at jernbanen for lengst er nedlagt, og arealene er overtatt av annen industri... :)
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: helleland
Date Posted: 14 november 2011 at 18:26
Lurte på en ting, som jeg ikke finner helt svar på... Må sporet være midt på alle moduler? Str. 60/70x120 feks.
Denne dobbeltspor-modulen er bare lækker!!!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 14 november 2011 at 19:58
Den delen som du vil kunne kobles til andre Fremo-moduler må følge et av de normerte grensesnittene. Men man kan godt lage flere egne moduler som henger sammen på en særegen måte, og hva du gjør spiller ingen rolle, bare de ytre grensesnittene følger normen. Det vil være tilfeller for alle stasjonsmoduler med flere spor over modulskjøtene.
Teknisk går det selvsagt an å bygge en modul med avvikende grensesnitt, men dog med hull for sammenkobling på normerte steder, og så håpe at treffarrangøren godtar at modulen ikke visuelt helt treffer naboemodulen.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 14 november 2011 at 20:19
Takk, Svein. Skjønner! De nevnte moduler x 2 vil bli "utstillings" moduler for skipsmodeller.com og vil kunne samtidig brukes på et fremtidig fremo-treff. På disse vil det være skipsverft/dokk, kaier for å vise frem båter og maritimt miljø i H0. Selvsagt med spor og en stasjon... Kan bli spennende moduler!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 14 november 2011 at 20:31
Det går selvsagt an å lage noen korte overgangsmoduler på helt ned i 10 cm for å få en odde avslutning til å matche en av de normerte grensesnittene. I Norge brukes gjerne to-tre av dem, nemlig den meste vanlige B96 som er enkeltspor i skrått landskap. En flatlandsgrensesnitt er også brukt i noen grad. Dobbeltsporgrensesnitt finnes altså også. På bildene av modulene til JEVistad ser vi kombinasjon av flatlandsgrensesnitt og skrått grensesnitt (for dobbeltspor) på samme modul. Slik moduler med to ulike grensesnitt er viktig å en viss tilgang på for at det hele skal gå i hop.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 14 november 2011 at 21:21
Akkurat... Men finnes det noen max bredde (dybde) på moduler? Ser at Jan Einar har endel solide moduler i bredden! Må disse da flukte med andre moduler i front da eller? Alt etter hvordan disse er satt sammen vil jeg tro... Mine nevnte moduler er på 80x120cm.
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 14 november 2011 at 22:53
Strengt tatt skal grensesnittet følges i alle mål. Bredden på dobbeltspormodulene er 546 mm. De er utformet slik at de kan kobles til enkeltspormoduler som er 500 brede, og siden er satt 46 mm til avstand mellom dobbeltsporet, passer hullene til enkeltspor til dobbeltspor enten man kobler enkeltsporet til den ene eller andre dobbeltsporet. Det betyr at man i disse tilfeller tillater at ytterkantene ikke matcher, men har en forskyvning på 45 mm på den ene kanten. Men generelt er slike avtrappinger uønsket, men altså teknisk mulig dersom hullene som sagt følger normplasseringen. Uten det lar modulene seg dårlig koble sammen, selv om det også da finnes omveier (tvinger).
------------- Svein S
|
Posted By: halvors
Date Posted: 14 november 2011 at 23:59
helleland wrote:
Akkurat... Men finnes det noen max bredde (dybde) på moduler? Ser at Jan Einar har endel solide moduler i bredden! Må disse da flukte med andre moduler i front da eller? Alt etter hvordan disse er satt sammen vil jeg tro... Mine nevnte moduler er på 80x120cm.
|
Bredden på grensesnittet er fastlagt, men det betyr ikke at modulen ikke kan være bredere (eller smalere). For store sprang er ikke ønskelig siden vi skal kunne gå greit langsmed modulene, men når bredden kommer opp i for eks. 80 cm så må man selvsagt få en ujevn front på ene eller begge sidene.
En helt annen ting er at så brede moduler må være lagt opp for betjening fra begge sider, for noe særlig mer enn 60 cm blir vanskelig å rekke over når moduloverflaten er rundt 130 cm over gulvet.
Hilsen Halvor
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 15 november 2011 at 10:56
Ang maks bredde.
Sandnes er vel over 2 m bred om vi har med kontainersporene, men (som Halvor sier), jo mer "upraktisk" geometri en velger, jo vanskeligere blir det for treffarrangøren å få tegna modulen inn på rasjonelt vis.
Dersom en kommer med en modul med slik geometri hjelper det jo om den samtidig tilfører noe som etterspørs, slik som forskjellige industrier, skiftemuligheter etc.
MVH for MJBV HK Terje O
|
|