Type 25 |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Author | |
Kleindorf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Svein, jeg kikket bla. på det bildet, og de andre på Type 34 i den eminente boka "Damplokomtiver i Norge". Du kjenner nok til den, siden du var medforfatter ..
![]() Og derfra kommer selvfølgelig kunnskapen og inspirasjonen til forslaget på ombygging av dette Liliput-loket.
|
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke om jeg vil kalle type 34 for storebroren til type 32. Til tross for likhetene er de også ganske forskjellige.
Type 32 er egentlig en type 30 i tankversjon. Legg merke til de store hjua på typen. De ble opprinnelig bygget som skyvelok for type 30 på Dovrefjellsoppstigningene og altså laget for å holde tritt med type 30. De var opprinnelige kosntruert for 90 km/t som type 30, men hastigheten ble redusert til 75 km/t av hensyn til skinnegangen da lokene ble i tyngste laget. Fra starten hadde de to hjelpelokstrekninger der, nemlig Dombås-Fokstua(-Hjerkinn) og Drivstua-Hjerkinn.Det er derfor det er lokstall på den lille stasjonen Drivstua. Den huset 32-lok. Ordningen varte imidlertid i få år, og så flyttet til stasjoneringen av hjelpelok til Oppdal. Typen viste seg imidlertid vellykket og ble bygget i mange flere eksemplarer enn det hjelpelokkjøringen krevde. Type 34 er en mer langsomtgående maskin, men med fire drivhjul fikk den også med større framkommelighet i stigniger, særlig med lokaltog som har hyppige stopp og start. Gjøvikbanen er svært kuppert, så de trengte en loktype som type 34 for den trafikken. De ble også anvendt som assistanselok og tyngre skfting. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For å trekke en parallell mellom Type 32"s slektskap til Type 30, er Type 34 (med litt godvilje) mer en tanklok versjon av de amerikansk bygde Type 33.
Hjulene er vel noe større på Type 34 enn 33, men loket har mer slektskap med de saktegående og seige godslokomotivene enn det hurtiggående ekspresslok som Type 30 / 32 er.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror type 34 har drivhjul som type 26 og 31, så kanskje det er riktigere å kalle type 34 en tankversjon av type 26 enn av type 33. Type 34 var tenkt bygd i Norge, men vareknapphet under første verdenskrig gjorde at man bestilte lokene fra Baldwin i USA i stedet.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |