Type 25
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3413
Printed Date: 15 mai 2025 at 05:52 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Type 25
Posted By: ses
Subject: Type 25
Date Posted: 10 mars 2008 at 20:52
Det stod et innlegg på forumet en gang før jul om resinstøp av overdel til type 25, der jeg skulle prøve å skaffe hovedtegning til loktypen. Det har jeg nå klart, men jeg finnerikke igjen innlegget om dette, så jeg må be om at den/De som bad om dette svarer meg her.

Til webmaster: Jeg prøvde å bruke søkemotoren, men den nektet meg å søke på så små ord som "25" og "25a" gav ikke treff. Noe eget tema for rullende materielle er det jo heller ikke, og ikke fant det jeg det under H0 eller Andre tema..... 
------------- Svein S
|
Replies:
Posted By: Henning L
Date Posted: 10 mars 2008 at 21:12
Den er http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119&KW=overdel&PN=2 - her den tråden du leter etter. Jeg søkte på "overdel" og på brukernavn "ses". Og vips, vettu!
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: ses
Date Posted: 10 mars 2008 at 21:24
Ok. Men hvorfor den ikke responderte på "25a" men på "ses", kan man jo lure på. Begge er jo på tre tegn.
Uansett tror jeg vi skal fortsette her, siden temanavnet nå er mer sakssvarende enn "ønskemodell".
------------- Svein S
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 10 mars 2008 at 21:58
ses wrote:
Ok. Men hvorfor den ikke responderte på "25a" men på "ses", kan man jo lure på. Begge er jo på tre tegn.
|
Åjassåja? Se http://forum.mjf.no/search_results_posts.asp?SearchID=20080310215417&KW=25a - her. da...
Hva med nogle ord om den tegningen, da ... ?
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 10 mars 2008 at 22:16
Hei Svein
Jeg er her 
Såfremt det er tegningen du har fået tag i, da skulle vi måske vente. Jeg deltager på Fremotræf i Arendal om du kommer forbi?
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: ses
Date Posted: 10 mars 2008 at 23:20
Jeg har den som jpg-fil. Gi meg en epost-adresse, så kan du se om den rekker til formålet. Det er en god scanning, antagelig fra en fotografering som NSB gjorde selv en gang. Da kan den lett skaleres til passende skala også.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 10 mars 2008 at 23:22
Henning L wrote:
ses wrote:
Ok. Men hvorfor den ikke responderte på "25a" men på "ses", kan man jo lure på. Begge er jo på tre tegn.
|
Åjassåja? Se http://forum.mjf.no/search_results_posts.asp?SearchID=20080310215417&KW=25a - her. da...
|
Nu, så gør den forskel på folk. 
------------- Svein S
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 11 mars 2008 at 04:45
Visst gjør den det. Dette er mitt søkeresultat etter å ha prøvd 25a:
Feil i søkeresultat
Du må skrive inn minst 4 tegn eller et ord i søkefeltet. Blankt felt er ikke tillatt
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: ses
Date Posted: 11 mars 2008 at 07:23
Dag Cato wrote:
Du må skrive inn minst 4 tegn eller et ord i søkefeltet. Blankt felt er ikke tillatt |
Da foreslår jeg at den type avgjørende veiledning plasseres rett ved tekstfeltet man skriver inn søkeordene slik at man ser det FØR man skriver noe ugyldig for så å oppnå nedslående feilmeldinger. Det er dårlig pedagogikk å bli tilfeldig straffet eller belønnet i etterkant, framfor å bli veiledet på forhånd.
------------- Svein S
|
Posted By: steppen
Date Posted: 11 mars 2008 at 08:28
Jeg synes også grensen burde kunne settes ned til tre eller to bokstaver (over hele internett). TBFene florerer, og jeg vil tro at nettstedet kan håndtere en økt mengde søkeord?
------------- Mvh Stein
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 11 mars 2008 at 15:40
Hei
Her er min priv mailadr. Dananna(snabel a)privat.dk
Jeg glæder mig til at se resultatet.
mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: eika
Date Posted: 11 mars 2008 at 16:43
steppen wrote:
Jeg synes også grensen burde kunne settes ned til tre eller to bokstaver (over hele internett). TBFene florerer, og jeg vil tro at nettstedet kan håndtere en økt mengde søkeord? |
Jeg fikk frem et helt brukbart søkeresultat på søkeord 25a så systemet takler tydeligvis søk på 3 bokstaver. Dersom enkelte ikke får noe resultat ved dette søket så kan man jo begynne å lure på om det har noe med den benyttede browseren å gjøre.
Jeg benytter selv og andre dataprogram som f.eks. et nettbutikkprogram hvor det og ligger inne en begrensning på minst tre tegn for å få et gyldig søk. I det programmet har jeg ikke selv mulighet til å endre denne instillingen.
Jeg vil tro tanken generellt blandt utviklere av søkemotorer er at et søk kun på to tegn vil kunne gi så mange resultater at vedkommende som søker ikke vil finne det han egentlig leter etter inne blandt alle de gale søkeresultatene. Derfor mener de tydeligvis at tre tegn er det minste som kreves for å få et smalt nok søk.
Når det gjelder å advare "søkere" på forhånd om at de må bruke minst tre tegn så er jeg enig i at det kan være en god og enkel ide. Imidlertid ligger det ikke inne noen redigeringsmulighet for tekst i administrasjonsdelen av dette forumet, så om det evt. er mulig å få til i praksis så vil dette i så fall måtte gjøres av web-gruppen som sitter med selve forumprogrammet og er ansvarlig for design og utformingen. Det har jo tydeligvis på et punkt blitt utformet norske tekster til sidene, så muligheten for å legge til tekst eksisterer kanskje??
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 11 mars 2008 at 19:30
Om du søker med søkeboksen oppe til høyre får du beskjed om å bruke minst 4 tegn. Bruker du søkesiden bakk linken "søke" så må søkeordet inneholde minst 3 tegn.
Hilsen, Laurenz
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 10 januar 2010 at 19:53
Dan Rasmussen wrote:
Hei Svein
Jeg er her 
Såfremt det er tegningen du har fået tag i, da skulle vi måske vente. Jeg deltager på Fremotræf i Arendal om du kommer forbi?
Mange hilsner
Dan |
Og hva skjer med dette drømme damploket 
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 10 januar 2010 at 20:31
[/QUOTE] Og hva skjer med dette drømme damploket [/QUOTE]
Hei Asgeir 
Jeg må erkende at projektet ligger helt stille. 
Jeg modtog tegningen fra Svein og det var bestemt min agt, at prøve at føre projektet videre. At gennemføre et sådant projekt, kræver at man ved lidt om hvor mange overdele der kan sælges og at de som har den nødvendige viden, er med på at arbejde med detaljerne.
Tikøb metalstøberi var på dette tidspunkt interesseret, men da kun ganske få gav tilslutning og færre udviste interesse for at arbejde videre med denne ide, faldt det fra hinanden.
Iøvrigt gik tegningen tabt i forbindelse med tyveri af min pc. i december 08. Og jo -  jeg havde back up, men lige den fil var ikke at finde på min exthd. Mon ikke Svein stadig er i besiddelse af materialet.
Som sagt, fornemmede jeg ikke den store interesse. Jeg vil dog meget gerne igen forsøge at gøre en indsats for sagen, men det kræver aktiv deltagelse, både fra de som ønsker en overdel og fra de som har den nødvendige viden om forbilledet.
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 10 januar 2010 at 20:53
Hei Alle
Rigtige mænd er begyndt at tage back up  Jeg har genfundet tegningen i mine gemmer og såfremt der er interesse er jeg klar til endnu engang, at starte processen.
Alle som har en ide om at anskaffe en sådan overdel og de som har lyst og viden om detaljerne bedes da kontakte mig på min priv. mail eller en pm.
Gør dette inden den 1. februar 2010.
Jeg vil straks igen, kontakte Kim og så må vi sammen se hvor langt dette kan bære.
Se evt. hans hjemmeside http://www.tikobhobby.dk/ - http://www.tikobhobby.dk/
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 10 januar 2010 at 21:24
Var det ikke et lok av denne type som stod utstilt på Oslo S en gang?
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 januar 2010 at 21:30
Nei, det var type 7a nr 25 (en av Ulkene).
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=64791&aut=0&eng= - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=64791&aut=0&eng=
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: ses
Date Posted: 10 januar 2010 at 21:31
MY1201 wrote:
Var det ikke et lok av denne type som stod utstilt på Oslo S en gang? |
Tenker du på den damperen som stod inne på stasjonen? I tilfelle var den en "ulke", dvs et lite B-koblet tanklok av type 7.
------------- Svein S
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 24 januar 2010 at 15:48
Dan Rasmussen wrote:
Hei Alle Rigtige mænd er begyndt at tage back up Jeg har genfundet tegningen i mine gemmer og såfremt der er interesse er jeg klar til endnu engang, at starte processen.
Alle som har en ide om at anskaffe en sådan overdel og de som har lyst og viden om detaljerne bedes da kontakte mig på min priv. mail eller en pm.
Gør dette inden den 1. februar 2010.
Jeg vil straks igen, kontakte Kim og så må vi sammen se hvor langt dette kan bære.
Se evt. hans hjemmeside http://www.tikobhobby.dk/ - http://www.tikobhobby.dk/
Mange hilsner Dan |
Hei 
I skrivende stund er der til mig kommet henvendelser på ca. 10 stk overdele + forhandlere - til type 25.
Som tidligerere, tyder denne respons ikke på den store interesse. Under alle omstændigheder ikke nok til at starte et sådant projekt. Der er selvfølgelig nogle dage til den første februar, så lad os se om flere viser interesse.
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Roger
Date Posted: 29 januar 2010 at 00:56
Hei!
Jeg "bumper" opp denne igjen, jeg.
Dersom man ønsker norske damplokomotiver i modell som nødvendigvis ikke koster skjorta, gjelder det å kjenne sin besøkelsestid.
------------- Med vennlig hilsen
R GER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 29 januar 2010 at 08:56
Første gang jeg er inne på tråden og ble litt avsporet av diskusjonen om søkemulighetene på forumet . Er dette en overdel til Liliput"s Tigerli?
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 29 januar 2010 at 14:28
Hei Morten
Måske?
Jeg undersøger flere muligheder, Tigerli T3, Br 80, Br89 osv.
Det skulle være mulighed finde en undervogn som passer. Dog ses et lille problem omkring gangtøj. Forreste kobbelstang går på den afbillede maskine til den 2. aksel, hvor den på en del modeller går på aksel 1. eller 3.
Har nogen gode input vedr. dette forhold. ?
Hilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: rosenblad
Date Posted: 30 januar 2010 at 11:29
Tigerli fra Liliput er koblet på aksel 2.
------------- ---------------------------------
Roco Z21, British OO
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 01 februar 2010 at 16:37
Hei alle
Idag er det den 1. februar. Danmark er vi stort set begravet i sne og i de kommende dage loves endnu mere - og det er fantastisk 
Type 25.
Der har overfor mig, både privat og via Pm vist sig interesse for ialt 18 stk. Det er langt fra nok til at jeg vil kaste mig ud i projektet. Selvfølgelig vil flere blive interesseret, når vi kommer nærmere det det færdige resultat, men denne skuffende forhåndsinteresse, giver imidlertid ikke grobund for optimisme og jeg tillader mig derfor, for mit vedkommende, at begrave projektet.
Jeg havde personligt meget gerne set en realisering af dette projekt og var parat til at gå videre, ligesom Kim Møller også har givet tilsagn.
Skulle der sidde andre som ville være interesseret, ligger det frit for at overtage og gå videre med projektet og jeg hjælper gerne med kontakten.
Tak til alle som viste interesse og tak til både Kim Møller og til Svein Sando for tegningsmaterialet.
Lidt trist 
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2010 at 17:16
Hei!
Det var skuffende lav interesse for en slik modell. Jeg registrerer at jeg alene stod for drøyt 11% av intressentene. Hvor mange kåper må Kim Møller ha bestilling på for å starte produksjon, og hva vil dette koste?
Er det andre damploksmodeller som kunne være av større interesse? Fleischmann har jo ett drivverk som passer ganske godt til Type 32 (såfremt man monterer én ekstra løpeaksel). Jeg lurer på om Stein Pünther ikke lagde en slik en gang (i tillegg til Type 25 basert på Liliputs Tigerli).
Hva mener dere?
------------- Med vennlig hilsen
R GER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 01 februar 2010 at 17:39
Hei Roger
Dit regnskab passer fint og tak for interessen. 
Jeg har tidligere kastet mig ud i projekter, gode og dårlige, som har kostet kr. og derfor er jeg nok blevet lidt mere krævende og forsigtig  .
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Stian
Date Posted: 01 februar 2010 at 19:55
Hva vil prisen på en slik overdel ligge på da? for meg er det veldig avgjørende om jeg vil ha en slik kåpe.
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Kleindorf
Date Posted: 11 februar 2010 at 22:26
Trist at ikke interessen for en overdel til Type 25 var større. Jeg bestillte 2 og en kamerat 1 - av de 18 totalt. Det er tvilsomt om en korrekt Type 25, eller Type 23, kommer i modell. Damplok er jo dyrere og mer komplisert å lage en de fleste el. og diesel-lok jfr. drivverket. Jeg har snakket med både Finn på NMJ og Brimalm om disse lokene, men de mener at de blir relativt dyre å lage selv om de er små og uten tender. Og "folk flest" vil jo ha linjelok med tender. De gjør seg vel bedre i vitrineskapet ? Jeg vil heller ha dem i drift på et anlegg !
Men jeg ble faktisk overasket da tankloket Type 32 kom fra NMJ. Prisen ble bare en 1000-lapp billigere enn tenderloket Type 26.
Ja ja, de også måtte jo selvfølgelig kjøpes, de med ... (Bra kona ikke følger med i dette forumet  )
Et annet ønske jeg har er jo Type 34, altså storebror til Type 32 - med et drivhjul til. De 4 lokene av denne type var hjemmehørende i Oslo distrikt hele sin tid, så om ikke responsen på Type 25 var stor nok blir den nok mindre for denne varianten. Poenget mitt er at Liliput sitt sveitsiske tanklok SBB E4/4.85 som NMJ hadde for 1495.- har et nesten perfekt understell/drivverk til denne, riktignok uten løpehjul foran og bak, men likevel ! Kanskje noen dyktigere enn meg fatter interesse og lager et messingbyggesett til ombygging av denne ?
------------- Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
Posted By: ses
Date Posted: 11 februar 2010 at 23:04
Med type 34 treffer du meg hjemme. Får jeg noen gang tid til å gjenoppta selcbygging av lok, står type 34 høyest oppe på lista. Her er et godt driftsbilde av loket fra den trafikken loktypen nok mest gikk i: lokaltog på Gjøvikbanen.

Bildet er fra NJKs Materielldatabase
------------- Svein S
|
Posted By: Kleindorf
Date Posted: 11 februar 2010 at 23:15
Svein, jeg kikket bla. på det bildet, og de andre på Type 34 i den eminente boka "Damplokomtiver i Norge". Du kjenner nok til den, siden du var medforfatter ..
Og derfra kommer selvfølgelig kunnskapen og inspirasjonen til forslaget på ombygging av dette Liliput-loket.
------------- Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
Posted By: ses
Date Posted: 11 februar 2010 at 23:20
Jeg vet ikke om jeg vil kalle type 34 for storebroren til type 32. Til tross for likhetene er de også ganske forskjellige. Type 32 er egentlig en type 30 i tankversjon. Legg merke til de store hjua på typen. De ble opprinnelig bygget som skyvelok for type 30 på Dovrefjellsoppstigningene og altså laget for å holde tritt med type 30. De var opprinnelige kosntruert for 90 km/t som type 30, men hastigheten ble redusert til 75 km/t av hensyn til skinnegangen da lokene ble i tyngste laget. Fra starten hadde de to hjelpelokstrekninger der, nemlig Dombås-Fokstua(-Hjerkinn) og Drivstua-Hjerkinn.Det er derfor det er lokstall på den lille stasjonen Drivstua. Den huset 32-lok. Ordningen varte imidlertid i få år, og så flyttet til stasjoneringen av hjelpelok til Oppdal. Typen viste seg imidlertid vellykket og ble bygget i mange flere eksemplarer enn det hjelpelokkjøringen krevde. Type 34 er en mer langsomtgående maskin, men med fire drivhjul fikk den også med større framkommelighet i stigniger, særlig med lokaltog som har hyppige stopp og start. Gjøvikbanen er svært kuppert, så de trengte en loktype som type 34 for den trafikken. De ble også anvendt som assistanselok og tyngre skfting.
------------- Svein S
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 12 februar 2010 at 10:09
ses wrote:
Jeg vet ikke om jeg vil kalle type 34 for storebroren til type 32. Til tross for likhetene er de også ganske forskjellige. Type 32 er egentlig en type 30 i tankversjon. Legg merke til de store hjua på typen. De ble opprinnelig bygget som skyvelok for type 30 på Dovrefjellsoppstigningene og altså laget for å holde tritt med type 30. De var opprinnelige kosntruert for 90 km/t som type 30, men hastigheten ble redusert til 75 km/t av hensyn til skinnegangen da lokene ble i tyngste laget. Fra starten hadde de to hjelpelokstrekninger der, nemlig Dombås-Fokstua(-Hjerkinn) og Drivstua-Hjerkinn.Det er derfor det er lokstall på den lille stasjonen Drivstua. Den huset 32-lok. Ordningen varte imidlertid i få år, og så flyttet til stasjoneringen av hjelpelok til Oppdal. Typen viste seg imidlertid vellykket og ble bygget i mange flere eksemplarer enn det hjelpelokkjøringen krevde. Type 34 er en mer langsomtgående maskin, men med fire drivhjul fikk den også med større framkommelighet i stigniger, særlig med lokaltog som har hyppige stopp og start. Gjøvikbanen er svært kuppert, så de trengte en loktype som type 34 for den trafikken. De ble også anvendt som assistanselok og tyngre skfting.
|
For å trekke en parallell mellom Type 32"s slektskap til Type 30, er Type 34 (med litt godvilje) mer en tanklok versjon av de amerikansk bygde Type 33.
Hjulene er vel noe større på Type 34 enn 33, men loket har mer slektskap med de saktegående og seige godslokomotivene enn det hurtiggående ekspresslok som Type 30 / 32 er.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: ses
Date Posted: 12 februar 2010 at 10:24
Jeg tror type 34 har drivhjul som type 26 og 31, så kanskje det er riktigere å kalle type 34 en tankversjon av type 26 enn av type 33. Type 34 var tenkt bygd i Norge, men vareknapphet under første verdenskrig gjorde at man bestilte lokene fra Baldwin i USA i stedet.
------------- Svein S
|
|