Drømmemodell |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Author | ||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
På min liste står fortsatt El 16 selv om jeg har skaffet et stykk
![]() |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
|
Akkuratt nå så er vel min drømmemodell intet ringere enn El16.2206, med ombygde luftinntk, og ettbens pantografer :)
|
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
|
Det er da fullt mulig å få til! Kjøp en lokkasse fra Scantrain, samt luftinntak og dekaler fra Scandinavian Miniatures. Da har du alt til en modernisert serie1-modell! |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
|
Næææh, for komplisert for meg.. Håper Roco sine nye kanskje har en 2206 iblant seg ;)
|
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
Tåge ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
|
Drømme modell ja Fins jo litt å velge i ennå da. Favoritten er Type 49, til en rimelig penge, men må vell antagelig vente en stund på det Rimelige damp lok er jo en mangell vare.
Rimelige store diesel lok er det bra dekning på. Di 3, 4, 5, 6 og MZ
Rimelige nyere EL lok det samme, EL 13, 14, 16 og 18.
Motor vogner er det vell ikke så godt deket.
Så BM 86/91 er jo en god kandidat på den siden.
Edited by Tåge - 30 oktober 2007 at 00:22 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ![]() ![]() |
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
|
Har tenkt å skaffe meg 3 Da-lok så kan jeg kjøre multipell da med langt godstog.
Herligt. NMJ har lagd3 varianter. Så med litt flaks lar det seg gjøre! |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
|
Nå kommer Roco med en helt super variant til neste år... Skjønner ikke poenget med å må ha de i superline når det likevel lages fine modeller til en overkommelig penge av andre produsenter....
Edited by Andreas - 07 november 2007 at 20:05 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
|
Poenget er ikke at de må være superline, de SKAL være superline fordi jeg samler på superline.
Jeg kan nok beskrives som en perfeksjonist, men jeg personlig blir glad inni meg av å se et flott superlinelok i messing. Jeg blir derimot ikke glad av å se en modell fra roco i trist plast med få detaljer og med det triste plastintrykket. For meg er det lokene og lokenes utseende som betyr noe. Kjøper ikke annet enn lok for tiden, det kommer nok ikke til å forandre seg på noen år...på grunn av prisen. det er jo alltid snakk om smak og behag og prioritering. Har mange eksempler om folk som snakker om superline lok som flotte modeller bare for de rike...men disse personene ikke har noe problem med å kjøpe seg fire roco-lok. |
||
![]() |
||
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
|
Hvordan skal du klare det hvis du bare kjøper lok?? ![]() ![]() Yngve (som er storfornøyd med trist plast) |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
![]() |
||
|
Vognene kommer, man har da noen godsvogner til et tog fra før av.... men ikke nok.
De kommer senere, VVEELDIIGG mye senere.... |
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 815 |
|
Jøss, du òg?! da er vi en hel bestand
![]() Magne H.L.
som samler på plast med akslinger... |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
|
Ja, selvfølgelig har vi en bestand! Jeg begrunnet bare hvorfor jeg heller vil streve for å få tak NMJ sine istedet for roco sine.... |
||
![]() |
||
kness ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
|
Jeg kan kun svare for meg selv, men når jeg sammenligner Rocos Nohab med en superline Nohab, både utseendesmessig og selvfølgelig kjøreegenskaper og trekkraft, så syntes jeg ikke superline modellen er så mye bedre. Men, det er jo mulig jeg er litt sær.
![]() Jeg skulle uansett gjerne likt å høre hva andre mener. Og selvfølgelig høre om en objektiv grunn om temaet.
Hilsen Kjetil
|
||
![]() |
||
vetle1 ![]() Veteran ![]() Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
|
En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.
Men, jeg tror jeg ville kjøpt en messingmodell som ikke finnes i plast
hvis jeg skulle kjøpe en.
Edited by vetle1 - 08 november 2007 at 14:45 |
||
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen mvh Vetle Forumet smalspor avd. Arendal |
||
![]() |
||
kness ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
|
Om modellen lever i 200 år spiller ikke så stor rolle for meg....
![]() Én ting skal jeg være enig i, og det er at utvalget av superlinemodeller nok har mye å si. Det finnes for eksempel ikke El 8, El 11, 31b, BM 64 eller BM 88 i plast fra noen produsenter. Så skal man ha disse modellene må man nødvendigvis punge ut. Men la oss si at El 8 eller BM 88 kom i plast til en høvelig pris og detaljering som på Rocos eller Hobbytrades modeller. Ville man da allikevel kjøpt en superline? Og i såfall hvorfor?
Spørsmålet mitt er kanskje litt sært, men det er nå en av de tingene jeg lurer på da.....
Hilsen Kjetil
|
||
![]() |
||
|
Ja, der er jeg enig! de modellene som ikke finnes i noe annet en Superline, er ofte de mest interesante! |
||
![]() |
||
|
Den største grunnen er vel utseende, detaljer og det flotte messinginntrykket. Kjøreegenskaper har ve også litt å si, ettersom mange messsingmodeller har perfektekjøreegenskaper. |
||
![]() |
||
|
Angående kjøreegenskaper, så har ikke jeg veldig erfaring fra superlinemodeller, men utifra det jeg har sett finnes det helt klart mengder av serieproduserte modeller som går minst like bra. Min menig er at vanlige modeller av typen Roco, hobbytrade osv... er fine nok modeller for mitt vedkommende. Helt hvorfor plast skal være så fælt kan jeg ikke helt se... DM 3 er et eksempel på en "plastmodell" som er helt ypperlig når det gjelder detaljer og kjøregenskaper. Greit nok, superline er nok bedre, men jeg synes det blir tåplig å kjøpe en superlinemodell av et lok som laget/lages som til en mer vanlig pris på rundt 1500- 3000 som jeg synes er nok å legge i en modell... Med andre ord synes jeg ikke det er verdt å legge de ekstra lappene i mellom for å få de ytterst få ekstra detaljene som jeg nærmest må frem med mikroskopet for å se...
En annen ting er modeller som ikke er laget i annet enn superline, da har jeg ikke noe å velge i...
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
|
Det har gått flere lange diskusjoner på de svenske forumene om hva som gjør en Superlinemodell eller en annen messingmodell så mye mer "verdt" enn f.eks. tilsvarende i plast fra Roco.
Slike diskusjoner har egentlig lite for seg - da alle MJ-ere har sine egne preferanser på hva som er bra og hva som passer lommeboka. Jeg synes derfor at uhemmet skryt av hva som er best - messing eller plast - blir tåpelig - i hvertfall når det gjelder ferdigmodeller. Det er jo bare å betale så får man det man vil ha ... ![]() Men snakker man om selvbyggede messingmodeller hvor byggeren har laget etsefilm og deler selv - og brukt flere hundre timer på bygge sin nydelig modell av sitt favoritlok - ja da bøyer jeg meg i ærbødighet for slike. (Håvard H"s Thamshambanelok er et meget godt eksempel. ![]() Jeg forsøkte en gang på et scratchbygge av en BM64 fra en ET90 (tysk motorvogn). Resultatet ble ikke hva jeg hadde håpet. Til det var det nok for mye detaljer. Løsningen kom derfor så meget beleilig når NMJ leverte sin utgave av BM64 i Superlineutgave. Hardangerbanavogna får derfor etterhvert rusle rundt på mitt anlegg - vel vitende om at den er en spesiell modell. Likevel tror jeg ikke det blir utallige Superlinemodeller hjemme hos meg. Det finnes da mye annet innen MJ å bruke pengene på. ![]() |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
|
Grunnen til at jeg spurte er rett og slett fordi jeg selv har forskjellig erfaring med superline og andre messingprodusenter. Det er flotte modeller, for all del. Men sammenlignet med andre produsenter som Roco, Fleischmann etc. kan jeg ikke se at de skal være så utrolig mye bedre enn plastmodeller. Hverken i detaljeringsnivå eller kjøre- og trekkegenskaper. Selvfølgelig er noen findetaljer på messingmodeller bedre gjengitt, men så snakker vi om en håndarbeidsmodell også.
Konklusjonen må vel da bli at uhemmet skryt ikke helt passer inn? Hverken for plast eller messing. Jeg trodde jeg var alene om denne konklusjonen, men det ser ut til at andre er på samme spor som meg.
Men modellen til Håvard kan vi trygt si er helt konge!
![]() Hilsen Kjetil
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |