Print Page | Close Window

Drømmemodell

Printed From: MJF Forum
Category: Litt på siden...
Forum Name: Humørsprederen og andre uhøytideligheter
Forum Description: Fritt frem for alle tema - humoristisk forum
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2916
Printed Date: 16 april 2024 at 18:08
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Drømmemodell
Posted By: Daniel Aune
Subject: Drømmemodell
Date Posted: 30 september 2007 at 15:54


Hva er din drømmemodell i H0 aom ikke er lagd ennå?
Min er damplok type 26c i superlineutførelse.
Hva er din??



Replies:
Posted By: SveinR
Date Posted: 30 september 2007 at 18:52
Bm87 hadde vært innmari stiligSmile

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Pelle
Date Posted: 30 september 2007 at 19:48
Det har jo kommet mange "drømmemodeller" for mitt vedkommede de siste årene, men jeg har alltid ønsket meg en "ordentlig" norsk trikk på et anlegg. Da mener jeg hovedsalig Oslo-trikker på 80-tallet.

Hawa og Gullfisken er riktignok laget i modell, selv om sistnevnte har vært nærmest umulig å sette sammen.

Men Høka og SL79 gjenstår ennå... Trondheimstrikkene er det sikkert også noen som ønsker seg :-)

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Roger
Date Posted: 01 oktober 2007 at 17:36
Hei!
 
Jeg er ikke så opptatt av at "drømmemodellen" må være laget som Superline, eller om den er i "plast". Men jeg kunne ønske å se Skd 224 produsert (og gjerne ennå flere skiftemaskiner også).


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: einjen
Date Posted: 01 oktober 2007 at 18:51
trondheimstrikker ja.......
noen som vet noe?.....


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Henning L
Date Posted: 01 oktober 2007 at 18:54
Trondhjemstrikken skal jo komme i modell i regi av Sporveishistorisk forening, men sannelig om de har oppdatert informasjonen på sine sider, ikke noe nytt siden februar.
Vi venter i spenning!
Maila dem, jeg, så får vi se.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Laurenz
Date Posted: 01 oktober 2007 at 19:00
Vi begynner nå nesten å gå tom for ting som ikke er produsert enda når det gjelder trekkraft. (hvis vi ser bort fra en damplokene og masse sære skiftetraktorer).
 
Men noen drømmemodeller:
BM 62 en motorvogn i tre, veldig sært, veldig norskt!!!
Skd 213, den kraftigste traktoren i sin tid og helnorsk
El. 3, Første norske dobbeltlok på Ofotbanen
Lm2, urnorsk revisjonsvogn
 
Og ... El. 13 i helt ny utgave!
 
Hilsen,
Laurenz
 


Posted By: Henning L
Date Posted: 01 oktober 2007 at 19:17
Drømmemodell?

Hm, på TMJKs nye anlegg trenger vi vel en fire-fem BM 86/91- Ikke superline, den er flott den som fins, men ikke akkurat billig...

NMJ skal en gang komme med BM69... men BM 86/91 i masseproduksjon er vel mer interessant for de fleste, siden den har gått omtrent over alt?

Den har ruslet rundt fra 1938 til 90-tallet, rundt 55 år, faktisk, og kan dermed gå på omtrent alt som fins av modeller av ikke-elektrifiserte jernbaner i Norge. Også på mange elektrifiserte strekninger, Rørosbanen hadde jo slikt materiell, og det gikk jo "under tråd" fram til Støren.

Noen burde se å få laget dem! I TMJK vil vi trenge den om 2-3 år vil jeg tro, og det burde holde for å ta fram en utsøkt modell til en akseptabel pris. Eller så må vi vel bygge dem sjæl? (Svein, her har du neste Skala design-prosjekt!)

Info:
http://www.jernbane.net/norge/bm/bm86/index.asp - BM86
http://www.jernbane.net/norge/bm/bm91/index.asp - BM91


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: SveinR
Date Posted: 01 oktober 2007 at 19:59
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Drømmemodell?


Noen burde se å få laget dem! I TMJK vil vi trenge den om 2-3 år vil jeg tro, og det burde holde for å ta fram en utsøkt modell til en akseptabel pris. Eller så må vi vel bygge dem sjæl? (Svein, her har du neste Skala design-prosjekt!)
 
Må bare vente til skipperen er ferdig på skolen, så blir det kanskje noe mer fart i sakene..  Men personlig så vil jeg ha en annen motorvogn først...


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: janerts
Date Posted: 01 oktober 2007 at 20:47
Synest no at Type 92 bør vere den første motorvogna frå Skala designTongue eg då.

Jan-Rune


Posted By: Henning L
Date Posted: 01 oktober 2007 at 20:57
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Drømmemodell?


Noen burde se å få laget dem! I TMJK vil vi trenge den om 2-3 år vil jeg tro, og det burde holde for å ta fram en utsøkt modell til en akseptabel pris. Eller så må vi vel bygge dem sjæl? (Svein, her har du neste Skala design-prosjekt!)
 
Må bare vente til skipperen er ferdig på skolen, så blir det kanskje noe mer fart i sakene..  Men personlig så vil jeg ha en annen motorvogn først...


Ja, 87 ... den er jo ikke dum! Men litt liten for Glomfjordbanen, og i allefall for liten for Vindheimbanen.

86/91 ruler! Hm, den er jo ganske enkel, ikke mye som skal til for å etse den, i alle fall. Taket er jo dobbelkrumt, men eller er det vel ikke noe særlig som er komplisert? Fins det noen egnede drivverk, tro?


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 01 oktober 2007 at 21:04
Originally posted by janerts janerts wrote:

Synest no at Type 92 bør vere den første motorvogna frå Skala designTongue eg då.


92 er da en riktig stygg liten sak. Wink
Dessuten er den fra 1984... altfor ny! Angry


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: einjen
Date Posted: 01 oktober 2007 at 21:09
BM92 er min favoritt. tett fulgt av BM86.
kunne denne ha  latt seg fornorske til en BM92?


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: studenten
Date Posted: 01 oktober 2007 at 21:09
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Det har jo kommet mange "drømmemodeller" for mitt vedkommede de siste årene, men jeg har alltid ønsket meg en "ordentlig" norsk trikk på et anlegg. Da mener jeg hovedsalig Oslo-trikker på 80-tallet. Hawa og Gullfisken er riktignok laget i modell, selv om sistnevnte har vært nærmest umulig å sette sammen. Men Høka og SL79 gjenstår ennå... Trondheimstrikkene er det sikkert også noen som ønsker seg :-)


Jeg kan egentlig ikke forstå at SL79 ikke er aktuell som modell, så vidt jeg veit er både leddvogna og italieneren bygget med standard sidevegger og understell, men med tilpasset front for den byen vogna skal operere i. Med andre ord vil det være muligheter for mange versjoner av samme vogn, hvis man først lager et sett med vegger.


Posted By: Lars D
Date Posted: 01 oktober 2007 at 22:16
Når jeg er ferdig på skolen lover jeg at det blir mer fart på sakene Svein R.Smile. Er jo noen av modellene her vi har snakka mye om uten å røpe alt for myeWink

-------------
Lars D


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 01 oktober 2007 at 23:32
Originally posted by einjen einjen wrote:

BM92 er min favoritt. tett fulgt av BM86.
kunne denne ha  latt seg fornorske til en BM92?
 
Det har allerede vært gjort. En utførlig byggebeskrivelse finner du her: http://www.tognett.no/article.asp?s=13&ID=244 - http://www.tognett.no/article.asp?s=13&ID=244
 
Artikkelen er skrevet av mjf.no"s utformer og designer; Morten Pelle Korsmo (Pelle). Link til tegninger av BM 92 finner du på samme side.


Posted By: SveinR
Date Posted: 01 oktober 2007 at 23:47
Originally posted by Lars D Lars D wrote:

Når jeg er ferdig på skolen lover jeg at det blir mer fart på sakene Svein R.Smile. Er jo noen av modellene her vi har snakka mye om uten å røpe alt for myeWink
 
Ja bare hold kontroll på styrbord og babord du, så skal vi nok få til noeSmile
 
Hva skjedde med Bm92 modellen din Lars?  Hmm har jeg ikke et bilde av den her en plass?


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 oktober 2007 at 08:23
Jeg synes ikke vi skulle glemme en tilsvarende tema som gikk på et forum for noen år siden. Da var det mange som skrek  over seg på mangel av en BM69 -  plast eller messing likegyldig, bare det kom en BM69.
 - Så kom det er BM69 på markedet og hva skjedde? - Intet "storsalg" for initiativtakeren som hadde satset både tid og penger på prosjektet.
 
Kan vi trekke noen lærdom av dette?
Vi kan gjerne ønske oss modeller men ønskene må følges opp av håndfaste bestillinger dersom produsenter skal satse på oss.
 
Ellers støtter jeg Svein R i at en BM87 hadde vært midt i blinken!
Dette er en motorvogn med lang driftstid og spredd over hele jernbanenettet. Den kan lages i flere versjoner og med Gx.
Den er også så kort at den vil få plass selv på de minste anlegg.
Eneste utfordringen en produsent vil få er alle naglene og det utelukker nok plastproduksjon?
 
 


Posted By: Henning L
Date Posted: 02 oktober 2007 at 10:48
Kjell, vi kan i allefall trekke den lærdommen at:
a) Folk vil ikke nødvendigvis spa opp oppimot 10000 kr.
b) En viss aktør kom samtidig på banen og lanserte alle varianter av BM 69, rimelig, 2-3000 kr. Dette skulle leveres innen kort tid ... Tør vedde på at dette reduserte salget betraktelig. Aktøren leverte slett ikke innen fristen, og sånn "frykt, usikkerhet og desperasjonstaktikk" - FUD! - skal man ikke lytte til; Når noen kommer på banen umiddelbart etter at noen andre har lansert et prosjekt, kan det være at det ikke nødvendigvis har kommet lenger enn til tanke- og fabuleringsstadiet...

Jeg tar forøvrig gjerne en BM87, også! Men helst en BM86.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 03 oktober 2007 at 00:18
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Trondhjemstrikken skal jo komme i modell i regi av Sporveishistorisk forening, men sannelig om de har oppdatert informasjonen på sine sider, ikke noe nytt siden februar.
Vi venter i spenning!
Maila dem, jeg, så får vi se.


Det ser ut til at eposten min fikk dem til å få ut finger"n... LOL
Fikk svar og de har også l http://www.graakallbanen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=218&Itemid=1 - agt ut det samme på nettsidene sine . Ser ut til at det kan bli trikk over jul en gang - produksjonen skal i gang før jul, i alle fall - hvis alt går bra!


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Pelle
Date Posted: 03 oktober 2007 at 22:09
Mulig jeg har sovet i timen her, men var det ikke NMJ som en gang lovte en fornorsket utgave av Limas tilsvarende "SL 79"?

Er det mulig å få tak i disse modellene lenger, eller er det andre produsenter som også lager dem?


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 03 oktober 2007 at 22:10
LM2 er så absolutt også på ønskelisten!
Synes jeg så noe prototypemodeller på denne en gang, Svein?


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: SveinR
Date Posted: 03 oktober 2007 at 22:55
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

LM2 er så absolutt også på ønskelisten!
Synes jeg så noe prototypemodeller på denne en gang, Svein?
 
Du må ha sett feil;)
 
 
Men jeg har personlig gått på en liten smell med Lps tømmervognene, så må hente meg inn igjen. Så slike gøye prosjekt som Lm2 må desverre venteCry
 
Men Morten har du tømt postkassa di nå? Har prøvd å sende PM og mail til deg.
 
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Stian
Date Posted: 27 oktober 2007 at 16:26
hmmmmm.......... min drømme modell må vere................  caroline med karreter

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Ørj@n
Date Posted: 27 oktober 2007 at 17:25
skulle gjerne hatt hele flåmsbana toget.
har hørt en plass at  el 17 i flåmsbana design skal komme 
hadde jo vert fint med signatur ogsåSmile


-------------
Helsing Ørjan :)


Posted By: Yngve
Date Posted: 27 oktober 2007 at 17:45
Jeg liker veldig godt de togene jeg ser til daglig, dvs de som går til og fra Bergen. Har B7 vogner, og når EL18 kommer så skal nok EL16 loket få litt kamp om plassen på øverste hylle.

Ellers hadde det vært utrolig kult å ha WLAB-2 i modell så man kunne satt sammen et moderne natttog. Er ingen kjempefan av BM73, men samtidig hadde det vært sinnsykt kult å ha i modell ettersom jeg ser de hver eneste dag. Cargonet EL14 med containervogner, og OBAS EL13 med biltog stiller også veldig høyt på listen.

Skd 220c i nydesign skulle jeg gjerne hatt, men de er altfor dyre for meg.

Trenger bare å legge til BM69 nå så har jeg nevnt stort sett alt som går til og fra Bergen.Wink


-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Stian
Date Posted: 27 oktober 2007 at 17:51
hehe 69ern blir mest sansynelig i gammeldesign

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Pelle
Date Posted: 28 oktober 2007 at 23:16
Originally posted by Stian Stian wrote:

hmmmmm.......... min drømme modell må vere................  caroline med karreter


SÅ KLART!!!!! godt innspill


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 28 oktober 2007 at 23:19

Sj Da står øverst på min kjøpeliste nå.
NMJ har en 941 til salgs.
16000 må jeg ut med, så håper jeg får sopet opp en hel del før noen andre får den!


Posted By: Andreas
Date Posted: 28 oktober 2007 at 23:24
Originally posted by Stian Stian wrote:

hehe 69ern blir mest sansynelig i gammeldesign
 
I første runde ja... Men det vil uten tvil dukke opp flere varianter senere...
 
Edit: Rettet skrivefeil...


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 28 oktober 2007 at 23:27
På min liste står fortsatt El 16 selv om jeg har skaffet et stykkWink Ellers så er El 18 (som kommer) og Di 8 ønsket.

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 29 oktober 2007 at 10:10
Akkuratt nå så er vel min drømmemodell intet ringere enn El16.2206, med ombygde luftinntk, og ettbens pantografer :)

-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 oktober 2007 at 21:11
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Akkuratt nå så er vel min drømmemodell intet ringere enn El16.2206, med ombygde luftinntk, og ettbens pantografer :)


Det er da fullt mulig å få til! Kjøp en lokkasse fra Scantrain, samt luftinntak og dekaler fra Scandinavian Miniatures. Da har du alt til en modernisert serie1-modell!


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 29 oktober 2007 at 23:17
Næææh, for komplisert for meg.. Håper Roco sine nye kanskje har en 2206 iblant seg ;)

-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: Tåge
Date Posted: 30 oktober 2007 at 00:21

Drømme modell ja Ermm, hmm.

Fins jo litt å velge i ennå da.

Favoritten er Type 49, til en rimelig penge, men må vell antagelig vente en stund på det Wacko .

Rimelige damp lok er jo en mangell vare.
 
Rimelige store diesel lok er det bra dekning på. Di 3, 4, 5, 6 og MZ
Rimelige nyere EL lok det samme, EL 13, 14, 16 og 18.
 
Motor vogner er det vell ikke så godt deket.
Så BM 86/91 er jo en god kandidat på den siden.
 
 
 


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 07 november 2007 at 19:28
Har tenkt å skaffe meg 3 Da-lok så kan jeg kjøre multipell da med langt godstog.
Herligt. NMJ har lagd3 varianter. Så med litt flaks lar det seg gjøre!


Posted By: Andreas
Date Posted: 07 november 2007 at 20:04
Nå kommer Roco med en helt super variant til neste år... Skjønner ikke poenget med å må ha de i superline når det likevel lages fine modeller til en overkommelig penge av andre produsenter....

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 07 november 2007 at 20:30
Poenget er ikke at de må være superline, de SKAL være superline fordi jeg samler på superline.
Jeg kan nok beskrives som en perfeksjonist,
men jeg personlig blir glad inni meg av å se et flott superlinelok i messing. Jeg blir derimot ikke glad av å se en modell fra roco i trist plast med få detaljer og med det triste plastintrykket.

For meg er det lokene og lokenes utseende som betyr noe.
Kjøper ikke annet enn lok for tiden, det kommer nok ikke til å forandre seg på noen år...på grunn av prisen.
det er jo alltid snakk om smak og behag og prioritering.

Har mange eksempler om folk som snakker om superline lok som flotte modeller bare for de rike...men disse personene ikke har noe problem med å kjøpe seg fire roco-lok.


Posted By: Yngve
Date Posted: 07 november 2007 at 21:03
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Har tenkt å skaffe meg 3 Da-lok så kan jeg kjøre multipell da med langt godstog.


Hvordan skal du klare det hvis du bare kjøper lok?? LOLHehe sorry, kunne ikke dy meg! Tongue


Yngve (som er storfornøyd med trist plast)


-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 07 november 2007 at 21:15
Vognene kommer, man har da noen godsvogner til et tog fra før av.... men ikke nok.

De kommer senere, VVEELDIIGG mye senere....


Posted By: MY1201
Date Posted: 07 november 2007 at 21:44
Originally posted by Yngve Yngve wrote:


Yngve (som er storfornøyd med trist plast)
 
Jøss, du òg?! da er vi en hel bestand Wink
 
 
Magne H.L.
som samler på plast med akslinger...


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 07 november 2007 at 22:58

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Yngve (som er storfornøyd med trist plast)

 

Jøss, du òg?! da er vi en hel bestand Wink

 

 

Magne H.L. som samler på plast med akslinger...


Ja, selvfølgelig har vi en bestand!
Jeg begrunnet bare hvorfor jeg heller vil streve for å få tak NMJ sine istedet for roco sine....


Posted By: kness
Date Posted: 07 november 2007 at 23:51
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Jeg begrunnet bare hvorfor jeg heller vil streve for å få tak NMJ sine istedet for roco sine....
Dette har jeg egentlig lurt litt på. Altså hvorfor messingmodeller (for eksempel NMJs superline av Di3) sies å være så mye bedre enn for eksempel Roco sine. Det er ingen tvil om at superline modellene er flotte saker. Men kan noen gi en objektiv grunn til at superline skal være så mye bedre?
 
Jeg kan kun svare for meg selv, men når jeg sammenligner Rocos Nohab med en superline Nohab, både utseendesmessig og selvfølgelig kjøreegenskaper og trekkraft, så syntes jeg ikke superline modellen er så mye bedre. Men, det er jo mulig jeg er litt sær. Wink
 
Jeg skulle uansett gjerne likt å høre hva andre mener. Og selvfølgelig høre om en objektiv grunn om temaet.
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: vetle1
Date Posted: 08 november 2007 at 14:42
En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.
 
Men, jeg tror jeg ville kjøpt en messingmodell som ikke finnes i plast
hvis jeg skulle kjøpe en.
 


-------------
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal


Posted By: kness
Date Posted: 08 november 2007 at 15:17
Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.
Jeg har ikke dataene for Nohaben lett tilgjengelig, men jeg tror ikke vekten er så forskjellig på superline og Rocos når det kommer til stykket. Et annet sammenlikningsgrunnlag er jo superline utgaven av Di6 og Hobbytrades modell av samme lok. Superline veier 525 gram, mens Hobbytrades veier 508. Altså ikke den helt store forskjellen.
 
Om modellen lever i 200 år spiller ikke så stor rolle for meg....Wink
 
Én ting skal jeg være enig i, og det er at utvalget av superlinemodeller nok har mye å si. Det finnes for eksempel ikke El 8, El 11, 31b, BM 64 eller BM 88 i plast fra noen produsenter. Så skal man ha disse modellene må man nødvendigvis punge ut. Men la oss si at El 8 eller BM 88 kom i plast til en høvelig pris og detaljering som på Rocos eller Hobbytrades modeller. Ville man da allikevel kjøpt en superline? Og i såfall hvorfor?
 
Spørsmålet mitt er kanskje litt sært, men det er nå en av de tingene jeg lurer på da.....
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 08 november 2007 at 16:07

Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.

 

Men, jeg tror jeg ville kjøpt en messingmodell som ikke finnes i plast

hvis jeg skulle kjøpe en.

 


Ja, der er jeg enig!
de modellene som ikke finnes i noe annet en Superline, er ofte de mest interesante!


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 08 november 2007 at 16:26

Originally posted by kness kness wrote:

Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.


Jeg har ikke dataene for Nohaben lett tilgjengelig, men jeg tror ikke vekten er så forskjellig på superline og Rocos når det kommer til stykket. Et annet sammenlikningsgrunnlag er jo superline utgaven av Di6 og Hobbytrades modell av samme lok. Superline veier 525 gram, mens Hobbytrades veier 508. Altså ikke den helt store forskjellen.
 

Om modellen lever i 200 år spiller ikke så stor rolle for meg....Wink

 

Én ting skal jeg være enig i, og det er at utvalget av superlinemodeller nok har mye å si. Det finnes for eksempel ikke El 8, El 11, 31b, BM 64 eller BM 88 i plast fra noen produsenter. Så skal man ha disse modellene må man nødvendigvis punge ut. Men la oss si at El 8 eller BM 88 kom i plast til en høvelig pris og detaljering som på Rocos eller Hobbytrades modeller. Ville man da allikevel kjøpt en superline? Og i såfall hvorfor?

 

Spørsmålet mitt er kanskje litt sært, men det er nå en av de tingene jeg lurer på da.....

 

Hilsen  Kjetil


Den største grunnen er vel utseende, detaljer og det flotte messinginntrykket.

Kjøreegenskaper har ve også litt å si, ettersom mange messsingmodeller har perfektekjøreegenskaper.


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 november 2007 at 16:47

Angående kjøreegenskaper, så har ikke jeg veldig erfaring fra superlinemodeller, men utifra det jeg har sett finnes det helt klart mengder av serieproduserte modeller som går minst like bra.

Min menig er at vanlige modeller av typen Roco, hobbytrade osv... er fine nok modeller for mitt vedkommende. Helt hvorfor plast skal være så fælt kan jeg ikke helt se... DM 3 er et eksempel på en "plastmodell" som er helt ypperlig når det gjelder detaljer og kjøregenskaper. Greit nok, superline er nok bedre, men jeg synes det blir tåplig å kjøpe en superlinemodell av et lok som laget/lages som til en mer vanlig pris på rundt 1500- 3000 som jeg synes er nok å legge i en modell... Med andre ord synes jeg ikke det er verdt å legge de ekstra lappene i mellom for å få de ytterst få ekstra detaljene som jeg nærmest må frem med mikroskopet for å se...
 
En annen ting er modeller som ikke er laget i annet enn superline, da har jeg ikke noe å velge i...
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: KjellAn
Date Posted: 08 november 2007 at 18:48
Det har gått flere lange diskusjoner på de svenske forumene om hva som gjør en Superlinemodell eller en annen messingmodell så mye mer "verdt" enn f.eks. tilsvarende i plast fra Roco.

Slike diskusjoner har egentlig lite for seg - da alle MJ-ere har sine egne preferanser på hva som er bra og hva som passer lommeboka.

Jeg synes derfor at uhemmet skryt av hva som er best - messing eller plast - blir tåpelig - i hvertfall når det gjelder ferdigmodeller. Det er jo bare å betale så får man det man vil ha ...

Men snakker man om selvbyggede messingmodeller hvor byggeren har laget etsefilm og deler selv - og brukt flere hundre timer på bygge sin nydelig modell av sitt favoritlok - ja da bøyer jeg meg i ærbødighet for slike.
(Håvard H"s Thamshambanelok er et meget godt eksempel. )

Jeg forsøkte en gang på et scratchbygge av en BM64 fra en ET90 (tysk motorvogn). Resultatet ble ikke hva jeg hadde håpet. Til det var det nok for mye detaljer.
Løsningen kom derfor så meget beleilig når NMJ leverte sin utgave av BM64 i Superlineutgave.

Hardangerbanavogna får derfor etterhvert rusle rundt på mitt anlegg - vel vitende om at den er en spesiell modell. Likevel tror jeg ikke det blir utallige Superlinemodeller hjemme hos meg.

Det finnes da mye annet innen MJ å bruke pengene på.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: kness
Date Posted: 08 november 2007 at 19:47
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg synes derfor at uhemmet skryt av hva som er best - messing eller plast - blir tåpelig - i hvertfall når det gjelder ferdigmodeller. Det er jo bare å betale så får man det man vil ha ...
Der er vi helt enige.
 
Grunnen til at jeg spurte er rett og slett fordi jeg selv har forskjellig erfaring med superline og andre messingprodusenter. Det er flotte modeller, for all del. Men sammenlignet med andre produsenter som Roco, Fleischmann etc. kan jeg ikke se at de skal være så utrolig mye bedre enn plastmodeller. Hverken i detaljeringsnivå eller kjøre- og trekkegenskaper. Selvfølgelig er noen findetaljer på messingmodeller bedre gjengitt, men så snakker vi om en håndarbeidsmodell også.
 
Konklusjonen må vel da bli at uhemmet skryt ikke helt passer inn? Hverken for plast eller messing. Jeg trodde jeg var alene om denne konklusjonen, men det ser ut til at andre er på samme spor som meg.
 
Men modellen til Håvard kan vi trygt si er helt konge! Big%20smile
 
Hilsen  Kjetil



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net