MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gata på Hovin på TMJK-anlegget
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gata på Hovin på TMJK-anlegget

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gata på Hovin på TMJK-anlegget
    Posted: 03 juni 2009 at 10:33
Etter en litt laber post messe periode, har det begynt å skje ting på TMJK-anlegget igjen. Arkitektene våre Håvard og Henning har fått utfolde seg med å gjenskape i 1:87 ei slags bygate på bortgjemte Hovin stasjon (nord for Støren) som vi skal ha på vår Undredal stasjon. Håvard har laget midlertidige pappmodeller av alle aktuelle bygninger og laget en plasseringsplan i nøyaktig 1:87 ut fra Melhus kommunes kartverk. På tirsdag ble alt plassert ut slik at vi skal kunne se hvor "feiende flott" (en av Hennings standarduttrykk Wink) dette kommer til å bli. 3D-tester er ganske instruktive. For å få plass til disse bygningene måtte vi flytte sporene litt innover. Hvor nære husene kunne stå sporet har Håvard også gjort research om på flere av foraene den siste tiden. Så til grunn for dette prosjektet ligger det ganske mye research.



I etasjen over Undredal, ligger Vindheim stasjon. Dette blir banens driftsmessige navn, med baner i tre retninger. Herfra skal malmtogene gå og her møter Vindheimbanen Glomfjordbanen. Etter litt drodling fram og tilbake, virker det som om vi legger oss på en utvidelse av sporene, slik at det blir 9 gjennomgående spor og to buttspor til en liten driftsbanegård. På det breieste rett ut for stasjonsbygningen (Ljan "nye" skal brukes som forbilde, er planen) blir det da 11 spor. De fire første er "ordinære" togspor med plattformtilknytning. De er ikke lagt ut ennå, for vi skal endre litt på krumningen av sporene. Så blir det tre spor for malmtogene, et henstillingspor, to buttspor "rundt" et stillverk og noen små bygninger for de som skal skifte bremseklosser, sporskiftere o.l. og helt ytterst et omløpsspor for lok som leder rett bort til lokstallen. I motsatt ende (syd), nærmest oss på bildet, blir det et uttrekk fra spor 5-11 som muliggjør skifting uten å hindre tog fra syd. For ikke å komme for mye i konflikt med betjeningen av Undredal, vil txp Vindheim bli plassert i et mannhull i hjørnet mot veggen, litt opphøyd, slik at hele stasjonen lett kan overvåkes og styres fra "innsiden".


Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.