Print Page | Close Window

Gata på Hovin på TMJK-anlegget

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4536
Printed Date: 04 mars 2025 at 15:05
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Gata på Hovin på TMJK-anlegget
Posted By: ses
Subject: Gata på Hovin på TMJK-anlegget
Date Posted: 03 juni 2009 at 10:33
Etter en litt laber post messe periode, har det begynt å skje ting på TMJK-anlegget igjen. Arkitektene våre Håvard og Henning har fått utfolde seg med å gjenskape i 1:87 ei slags bygate på bortgjemte Hovin stasjon (nord for Støren) som vi skal ha på vår Undredal stasjon. Håvard har laget midlertidige pappmodeller av alle aktuelle bygninger og laget en plasseringsplan i nøyaktig 1:87 ut fra Melhus kommunes kartverk. På tirsdag ble alt plassert ut slik at vi skal kunne se hvor "feiende flott" (en av Hennings standarduttrykk Wink) dette kommer til å bli. 3D-tester er ganske instruktive. For å få plass til disse bygningene måtte vi flytte sporene litt innover. Hvor nære husene kunne stå sporet har Håvard også gjort research om på flere av foraene den siste tiden. Så til grunn for dette prosjektet ligger det ganske mye research.



I etasjen over Undredal, ligger Vindheim stasjon. Dette blir banens driftsmessige navn, med baner i tre retninger. Herfra skal malmtogene gå og her møter Vindheimbanen Glomfjordbanen. Etter litt drodling fram og tilbake, virker det som om vi legger oss på en utvidelse av sporene, slik at det blir 9 gjennomgående spor og to buttspor til en liten driftsbanegård. På det breieste rett ut for stasjonsbygningen (Ljan "nye" skal brukes som forbilde, er planen) blir det da 11 spor. De fire første er "ordinære" togspor med plattformtilknytning. De er ikke lagt ut ennå, for vi skal endre litt på krumningen av sporene. Så blir det tre spor for malmtogene, et henstillingspor, to buttspor "rundt" et stillverk og noen små bygninger for de som skal skifte bremseklosser, sporskiftere o.l. og helt ytterst et omløpsspor for lok som leder rett bort til lokstallen. I motsatt ende (syd), nærmest oss på bildet, blir det et uttrekk fra spor 5-11 som muliggjør skifting uten å hindre tog fra syd. For ikke å komme for mye i konflikt med betjeningen av Undredal, vil txp Vindheim bli plassert i et mannhull i hjørnet mot veggen, litt opphøyd, slik at hele stasjonen lett kan overvåkes og styres fra "innsiden".




-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net