MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Kompromiss i praksis
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kompromiss i praksis

Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kompromiss i praksis
    Posted: 22 oktober 2011 at 02:48
I en annen tråd var det snakk om at man må inngå en del kompromiser som modelljernbanebygger.

Dette gjelder også i de større skalaene.

Her eksemplifisert ved en selvbygd pantograf i 0-skala:

Jeg skulle gjerne ha hatt alt 100% på denne, men jeg fant rett og slett ikke fjærer som var små nok til å lage en helt prototyp løsning på toppen.

Så selv etter research som inkluderte oppmåling av den originale pantografen og støvsuging av diverse arkiv er leamikken som holder slepeskoen i rett posisjon mot kjøreledningen frilanset. Prinsippet er hentet fra andre pantografer på Thamshvnbanen, så helt ut av løse lufta er den ikke tatt.

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2011 at 13:07
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

I en annen tråd var det snakk om at man må inngå en del kompromiser som modelljernbanebygger.

Jeg skulle gjerne ha hatt alt 100% på denne, men jeg fant rett og slett ikke fjærer som var små nok til å lage en helt prototyp løsning på toppen.

Om du skal bruke mange kan du kan få spunnet akkurat den fjæren du måtte ønske. Til et oppdrag jeg gjorde for noen år siden var det krav til fjærens trykkraft som gjorde at vi måtte få laget en spesialutgave. Det var ikke spesielt kostbart så det ligger innen rekkevidde om man har behov for noen flere enn en. Ble gjort hos et firma i Oslo om jeg husker rett.

Rettelse: Husket ikke navnet på de som gjorde det. Var tydeligvis for enkelt til å huske: Fjærfabrikken AS, ligger nå i Østfold.

Terje

Edited by TeVe - 22 oktober 2011 at 13:10
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,090 seconds.