Diverse 2018-nyheter |
Post Reply ![]() |
Page <123 |
Author | |
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Dette er ingen modelljernbanenyheter, men faller allikevel inn under årets skalamodellnyheter, og således kan det jo ha nytteverdi på tilbehørssiden for modelljernbaner i forskjellige skalaer. |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Carson er vel mest kjent for sine RC-modeller, men denne fra årets nyheter må vel kunne sies å ha en viss mj-nytte.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Liliput har levert den oppgraderte stortyskeren sin. Sjekk at alle fotbrettene langs kjelen er rette! Ellers har Liliput gjort om på elektronikken med et MTC21-grensesnitt. Jeg trodde at lys i fyrdøren derved skulle være digitalt kontrollert og likeså dampgenerator. Det er de ikke. - Dårlig!! Konstant fast rødt lys i fyrdør inne i hytten og dampgenerator så lenge loket har strøm (og det har det alltid med digitaldrift). Noen som kjenner til bilder av 4836 som gikk i KRS Distrikt fra 1955 til utrangering i 1970 (eller var det i den perioden kun beredskapslok)? Likeså etterlyses bilder/opplysninger av 5664 som gikk hele tiden i KRS Distrikt frem til det var skrotet i 1963?
|
|
![]() |
|
hev ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
|
![]() |
|
KGB ![]() Viderekommen ![]() Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:39 |
|
![]() |
|
KGB ![]() Viderekommen ![]() Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:40 |
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette konstante røde lyset i fyrdøren har forundret og irritert meg helt siden den første modellen av BR52 kom. Fyrdøren skal alltid være minst mulig åpen, fordi åpen fyrdør forstyrrer trekken og dermed forbrenningen. Den skal bare åpnes når det fyres, og normalt åpner og lukker lokføreren fyrdøren mellom hver skuffe fyrbøteren hiver på. På norske damplok vil spjeldet for sekundærluften i fyrdøren gi litt lys ned på førerhusgulvet, men over spjeldet er det et deksel som skjermer lyset. På type 63/BR52 (og alle andre tyske enhetslok) er det ikke spjeld, men spesielle luftkanaler på begge sider av fyrdøren som slipper inn sekundærluft. På slike lok lyser det ikke ut av lukket fyrdør i det hele tatt. Bare når loket belastes ekstremt hardt forekommer det at fyrdøren åpnes litt av deg selv, da lyser det litt ut i førerhuset (automatisk sekundærtrekk). Dessuten er det normalt aldri rødt lys i fyren, i så fall er det noe alvorlig galt med forbrenningen. Det varierer mellom guloransje og gulhvitt alt etter fyring og belastning.
|
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lok 207 ble bygget av Hamar Jernstøberi.
Alle lokene av type 21 var norskbygget unntatt de siste 8 lokene av type 21c (370-377), disse ble bygget av NoHAB. |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kunne fint gjøres da Liliput har spandert et MTC21-grensesnitt på den nye modellen. Da hadde det vært enkelt å legge dampgeneratoren (Seuthe) til en ledig utgang og likeså fyrdøren til en annen. "Minusledningen" ordnes av blidpluggen og har spenning under digitaldrift. Slik blir dette styrbare funksjoner. Da kan dampgeneratoren gjøres belastningsavhengig og likeså lys i fyrdøren synkronisert med "skuffelyd" på de fleste lyddekodere. Nå er det ingenting i veien for å ordne dette selv - men Liliput burde ha forberedt den nye utgaven slik at man slipper å gjøre det!
Edited by Kjell H. - 28 mai 2018 at 15:12 |
|
![]() |
|
KGB ![]() Viderekommen ![]() Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:41 |
|
![]() |
|
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er vel dette en tråd for årets nyheter.
Denne "debatten" skulle vært i egen tråd...
![]() |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det ser ut som CargoNet-loket 73386 som var en nyhet fra Roco ikke kommer i flg. denne linken:
Årsaken er visstnok for dårlige forhåndsbestillinger fra forhandlerne?
|
|
![]() |
|
Torbjørn ![]() Viderekommen ![]() Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Æsj! Det var skikkelig dårlige nyheter. Jeg hadde gledet meg veldig til å få meg den modellen. Synes El16 i CargoNet sølvlakkering er skikkelig fin. Selv om boksen over stigen på siden er feil...
Har El16 i brun gammeldesign, og den går ekstremt pent. Akkurat som Rc-lokene fra Roco. Ikke så rart, siden innmaten er nær sagt den samme. Akkurat som på forbildet. Hadde håpet på en ny versjon av El16 neste år i nydesign, men da kan jeg vel glemme den også. Håper Roco prøver seg igjen om ikke altfor lenge.
|
|
![]() |
|
StenR ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i at dette var synd (og litt pussig). 16 i sølvsuper er ettertraktet og overpriset på bruktmarkedet, så at denne ikke får nok bestillinger er litt merkelig. Dårlig tegn... Mulig forhandlere har brent seg på gammeldesignvariantene, for der tror jeg markedet har vært mettet en stund. Og nydesign:jatakk. Både med og uten ombygde inntak.
|
|
![]() |
|
Torbjørn ![]() Viderekommen ![]() Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Absolutt - jeg hadde gjerne kjøpt den både i CN-sølv og i CN-mørkegrått, samt NSB-nydesign-rød. Det er lok for nær 10.000 kr bare der. Stadig færre bedriver modelljernbaneri, og verdens beste hobby er dessverre ikke like utbredt blant neste generasjon. Hvis produsentene ikke vil ta risiko pga. økonomien i dette, og krever store antall forhåndsbestillinger (for eksempel minimum 500 stk) kan det bli smått med nye modeller for oss i sære land som bl.a. Norge.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Roco har en ny lagerpolitikk de seineste år.
De ønsker å minimalisere lagerholdet og ha minst mulig artikler på lager. Det ser man på prispolitikken. De har lager så lenge det er nyheter - og etter et år blir samme produkt solgt med betydelige rabatter. TGOJ-versjonen av El16 ble solgt billig. Derfor vil ikke Roco produsere noe dersom forhandlerne (- og de blir det stadig færre av) legger inn forhåndsbestillinger slik at prosjektet med ny modell "går i hop". Jeg er en opportunist som de siste år avventer med bestillingene fra Roco i tilfelle modellene kommer på "billigsalg". Det er irriterende å betale full pris dersom man kan vente med å kjøpe modellen som seinere selges med god rabatt. Da får heller noen prosjekt ikke bli realisert.
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tilfanget av norske modeller gjennom NMJ er vel et tegn på det stikk motsatte. Antall norske modeller den gang MJ var en stor hobby var en fjert i forhold til nå. NMJ ser ikke ut til å ligge på sotteseng. Men bekymringen for rekruteringen til hobbyen generelt, deler jeg.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Torbjørn ![]() Viderekommen ![]() Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt poeng, ses!
Mitt eget MJ-budsjett er jo mangedoblet sammenlignet med 15-20 år siden - det er mye pent å få kjøpt. En stor takk til NMJ for alt det fine de har laget!
|
|
![]() |
|
bjornp ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 30 desember 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det ser ut til at nye opplag av El12 og Dm3 er på gang fra Märklin, denne gangen i møkkifiserte utgaver.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette innlegget er sakset fra McK i Danmark og handler om en "ny" konkurs og overtakelse av HobbyTrade/F2010.
Sikkert interessant lesing da HobbyTrade har produsert norske modeller. McKinley er vel den familien som står bak Maersk? Her er innlegget: 2. december 2018 I anledning af modeljernbanens dag, følger her lidt info om hvad vi arbejder på, og hvor langt vi er nået med de forskellige projekter. I denne weekend lander de første 150 MX-lokomotiver i Kastrup, det drejer sig om MX 1044 i alle fire udgaver (McK 2802). McKinley ApS, som er den juridiske enhed bag McK, købte 14. september 2018 alle aktiverne fra F 2010 ApS under konkurs. En meget stor del af disse værktøjer er enten modelmæssigt uaktuelle eller teknisk forældede, og bliver derfor skrottet. Meget mere om både dette og andet, følger de kommende måneder. |
|
![]() |
|
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
McKinley har ingenting med Maersk å gjøre. Se forøvrig https://www.proff.dk/roller/mckinley-aps/odder/holdingselskaper/GNSK61I06Y4/
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg trodde det var Maersk - derfor spørsmålstegn.
Maersk har en bokstav annerledes i etternavnet. https://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6rsk_Mc-Kinney_M%C3%B8ller
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <123 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |