Diverse 2018-nyheter
Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10509
Printed Date: 01 desember 2024 at 19:52 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Diverse 2018-nyheter
Posted By: Laurenz
Subject: Diverse 2018-nyheter
Date Posted: 30 desember 2017 at 01:07
Nyhetskatalogen til Piko har kommet.
http://www.piko.de/KAT_PDF/99518.pdf" rel="nofollow - http://www.piko.de/KAT_PDF/99518.pdf
Godt nytt MJ-år!
|
Replies:
Posted By: MY1201
Date Posted: 30 desember 2017 at 09:11
https://www.hornby.com/uk-en/shop/brands/arnold-n-1-160/page/6.html" rel="nofollow - Arnold https://www.regionsetcompagnies.fr/media/catalogue/2018/catalogue-maquettes-carton-regions-et-compagnies-2018_web.pdf" rel="nofollow - Regions et Copagnies http://www.itandmore.at/memobaftp/LS-Models-Neuheiten_Frankreich.pdf" rel="nofollow - LS Models Frankrike http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/TT%20Katalog%202017_06_09_07.pdf" rel="nofollow - Roco TT https://www.menzels-lokschuppen.de/out/wysiwyg/uploads/pdf/herpa/HER%202018%2001-02%20Cars.pdf" rel="nofollow - Herpa http://www.bockholt-lokomotiven.de/index.php" rel="nofollow - Bockholt Lokomotiven 2019 http://www.rietze.de/files/dateienwww/dateien/Kataloge/Neuheiten/Neuheiten_2018_01-02.pdf" rel="nofollow - Rietze
Det skal stå Regions et Compagnies, ikke Copagnies
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 30 desember 2017 at 09:48
http://www.rietze.de/files/dateienwww/dateien/Kataloge/Neuheiten/Neuheiten_2018_03-04.pdf" rel="nofollow - Rietze Mars-April http://www.katomodels.com/product/poster/files/2018_2.pdf" rel="nofollow - Kato 2018, 2 http://www.katomodels.com/product/poster/files/2018_3.pdf" rel="nofollow - Kato 2018, 3 http://www.katomodels.com/product/poster/files/2018_4.pdf" rel="nofollow - Kato 2018, 4 http://www.turberg.de/pdf/mth_katalog_2018.pdf" rel="nofollow - MTH http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/Clubmodelle2018.pdf9http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/Clubmodelle2018.pdf" rel="nofollow - Tillig TT Club
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 30 desember 2017 at 13:24
Skal bli spennende å se hva de nordiske produsentene kommer med i år!
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 30 desember 2017 at 21:57
Hei!
Laurenz wrote:
Nyhetskatalogen til Piko har kommet.
http://www.piko.de/KAT_PDF/99518.pdf" rel="nofollow - http://www.piko.de/KAT_PDF/99518.pdf
Godt nytt MJ-år! |
På http://www.piko-shop.de/index.php" rel="nofollow - hjemmesiden til Piko kan man se de øvrige http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=praesenz&vw_name=search&portaltyp=308&order_by=artikelnr&lang=de&suchtext=neuheit+2018&x=0&y=0" rel="nofollow - 2018-nyhetene også i G, TT og N. ------------- Med vennlig hilsen RGER“Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 31 desember 2017 at 00:05
Pelle wrote:
Skal bli spennende å se hva de nordiske produsentene kommer med i år! |
Lite tid igjen for å annonsere nyhet, men 24 timer er 24 timer
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 31 desember 2017 at 21:24
http://www.fulgurex.ch/catalogue/catalogue2018-2019.pdf" rel="nofollow - Fulgurex
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 31 desember 2017 at 21:53
Hei!
Det er ikke så ofte Torsja markedsfører produktene sine på forumet her, men jeg har registrert at han gjennom sitt "SMB-Kit" slipper ett http://smbservice.no/hobby/smbkit.htm#130" rel="nofollow - nytt byggesett av ett landhandleri i H0 på tampen av året. Godt nytt (mj-) år alle sammen!! ------------- Med vennlig hilsen RGER“Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 01 januar 2018 at 05:23
Hei! Ikke noe ferdig prospekt ennå, men for de som liker litt "alternativt" tilbehør til modelljernbanen sin kan det jo hende man finner noe blant 2018-nyhetene til Revell http://www.kitreviewsonline.de/revell-neuheiten-2018/" rel="nofollow - her og http://www.kitreviewsonline.de/die-revell-neuheiten-herbst-2017-und-1-quartal-2018/" rel="nofollow - her .
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 01 januar 2018 at 16:39
Roundhouse Engineering har sluppet 2018-nyhetene i dag 1. januar 2018. Flotte modeller til hagejernbanen.
"CLARENCE" - a new tram style locomotive
"Clarence is a new Roundhouse freelance design loosely based on steam trams prevalent across Britain and Europe during the early 1900s. Some of its features draw direct inspiration specifically from examples used in Yorkshire during this period."
"MERSEYSIDER" - the latest addition to the diesel series
"Merseysider is a 0-4-0 diesel electric locomotive built in 1964 by Ruston & Hornsby for the the Park Gate steelworks in Rotherham. It was acquired by the Talyllyn Railway in 1969 and used up until 2016. It operated under loco number No.8 during it's time on the Talyllyn Railway."
Modellene kan spores om slik at de kan kjøres på både 32mm og 45mm sporvidde. Se ellers tekniske spesifikasjoner på hjemmesidene til http://www.roundhouse-eng.com/" rel="nofollow - Roundhouse Engineering .
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: krsven
Date Posted: 01 januar 2018 at 20:45
Ja, det var to artige nyheter fra Roundhouse i år. Erfaringsmessig kan de første modellene leveres i månedsskiftet september - oktober. Særlig "tramer" som Clarence og utgåtte Stanley kan virke fremmed, men de gjør seg godt på en hagejernbane. Vi har lagt ut noe informasjon på http://www.livingsteam.no" rel="nofollow - www.livingsteam.no , og kommer tilbake med mer informasjon en av de nærmeste dagene. Livingsteam kommer også til å lage ett eget "liningskjema" for Clarence. Og for øvrig: Godt nytt år!
------------- krsven
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 januar 2018 at 11:47
Artig med Clarence og de rørene som er på taket! Hva er de til???? - Kunne tenke meg at de ikke er "reserve kjelerør" - men en kondenser på taket? Da øker driftstiden mellom vannfyllinger og man får mindre utslipp av damp - på bekostning av dårligere lastavhengig trekk i kjelen. De er åpne på modellen, så de har nok ikke noen funksjon - "bare pynt".
|
Posted By: krsven
Date Posted: 02 januar 2018 at 21:47
Jepp, rørene er bare til pynt på modellen, men flere "Yorkshire trams" hadde kondenseringsutstyr på taket - i likhet med mange andre (de fleste?) av "arten". Det var heller ikke uvanlig med kondenseringsutstyr på konvensjonelle damplok, som f.eks. GNR N2. Formålet var det samme: Spare på vannet og hindre uønsket eksponering av damp til omgivelsene. Livingsteam Gardenrailways vil ha de første modellene på lager tidlig i oktober.
------------- krsven
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 05 januar 2018 at 12:49
http://www.treniantonini.com" rel="nofollow - ATM http://www.alsacast.nl/en/new-2018/" rel="nofollow - AlsaCast http://www.accurail.com/accurail/CATALOG/2018/2018_January.pdf" rel="nofollow - Accurail http://www.allswissmodels.ch/?page_id=7591" rel="nofollow - All Swiss Models http://www.esvalmodels.com/new_releases_de.html" rel="nofollow - Esval Models https://www.finemodels.de/neu-spur-0-und-1/br-97-5-zahnradlokomotive/" rel="nofollow - Fine Models http://www.hustra.de/html/neuheiten_2018.html" rel="nofollow - Hustra https://mds-modell.eu/produkte/baugroesse-n/" rel="nofollow - MDS https://www.micro-trains.com/publicfiles/monthly/MN1801.pdf" rel="nofollow - Micro Trains http://www.modellbau-kaufhaus.de/katalog_E.pdf" rel="nofollow - Modellbau-Kaufhaus http://www.navemo.ch/navemo-strassenbahnmodelle/schweizer-standardvierachser/basel/index.php" rel="nofollow - Navemo http://aws.walthers.com/Jan2018Flyer_Consumer.pdf" rel="nofollow - Walthers http://www.weichen-walter.de/download/newsletter/2018.1-Newsletter.pdf" rel="nofollow - Weichen-Walter https://www.modellland.de/abbildungen/modellland_katalog.pdf" rel="nofollow - Modellland
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 05 januar 2018 at 14:10
Posted By: Asgeir
Date Posted: 08 januar 2018 at 12:33
En liten serie BR 52 (Stortysker) ble vel levert med kondenstender for bruk på Østfronten - lange avstander og lite vann.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 januar 2018 at 14:07
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 08 januar 2018 at 14:56
Nå skal jeg være litt gammel surpomp Diskuter gjerne BR52 med og uten kondens og tender, men gjør det i en egen tråd. Denne tråden er opprettet for å dele nyheter for 2018
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Roger
Date Posted: 09 januar 2018 at 03:36
Hei! Her er https://www.hornby.com/uk-en/shop/new-for-2018.html" rel="nofollow - 2018-nyhetene til Hornby.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 09 januar 2018 at 03:50
Hei! Her følger ytterligere noen av årets nyheter fra: - http://news.bachmann.co.uk/2018/01/branchline-2018-new-releases/" rel="nofollow - Bachmann Branchline
- http://news.bachmann.co.uk/2018/01/graham-farish-2018-new-releases/" rel="nofollow - Graham Farish
- https://www.corgi.co.uk/shop/new-for-2018.html" rel="nofollow - Corgi (januar - juni)
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 10 januar 2018 at 13:28
Nohab fra https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10155946327913232&id=104495358231" rel="nofollow - Sudexpress
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 10 januar 2018 at 23:34
Hei! 3018-nyhetene til: - https://www.airfix.com/uk-en/shop/new-for-2018.html" rel="nofollow - Airfix
- https://www.scalextric.com/uk-en/shop/new-for-2018.html" rel="nofollow - Scalextric
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 11 januar 2018 at 01:25
http://accucraft.de/body_produkte/1_32/Dampflokomotiven_1_32__Live_St/British_Railways_9F__Live-Stea/british_railways_9f__live-stea.html" rel="nofollow - Accucraft Trains http://www.boismodelisme.com" rel="nofollow - Bois Modelisme http://ladegüter-bauer.de/shop/gx2/?cat=c138_Neu-2018--gealtere-Wagen-H0-gealtere-wagen-h0.html" rel="nofollow - Ladegüter Bauer http://ladegüter-bauer.de/shop/gx2/?cat=c64_H0-Neu-2018-H0-Neu-2016.html" rel="nofollow - Ladegüter Bauer H0
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 12 januar 2018 at 16:06
Hei! Her er 2018-nyhetene til: - http://streaming.maerklin.de/public-media/nh2018/DE_mae_nh2018_Internet.pdf" rel="nofollow - Märklin
- http://streaming.maerklin.de/public-media/nh2018/DE_trix_nh2018_Internet.pdf" rel="nofollow - Trix
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Lars-Erik K
Date Posted: 12 januar 2018 at 20:00
Ser ut som den kranvogna til Trix ligner veldig på Gullkalven som NSB hadde?
Å så er jo damproteren også en fryd å ha på modelljernbaneanlegget.
|
Posted By: Torbjørn
Date Posted: 13 januar 2018 at 00:20
Etter å ha sett gjennom katalogen med Märklin-nyheter for 2018 sitter jeg igjen med et inntrykk av at her var det mye kjent. Ser ut som om Märklin lager om igjen kjente (og kjære?) modeller slik de så ut for 20, 30 og 40 år siden. Til og med eskene er reproduksjoner. Jeg er veldig spent på Roco sine nyheter. Er det noen som kjenner til omtrent når Roco lanserer sine nye produkter? Håper på nyeste versjonen av El 16 i CargoNet-utførelser (mørkegrå og sølv), og gjerne en i nydesign (rødt med svart felt).
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 13 januar 2018 at 12:50
http://ladegüter-bauer.de/shop/gx2/?cat=c67_H0-LKW-Neu-2018-H0-LKW-Neu-2016.html" rel="nofollow - Ladegüter Bauer LKW http://ladegüter-bauer.de/shop/gx2/?cat=c65_N-Neu-2018-N-Neu-2016.html" rel="nofollow - Ladegüter Bauer N http://ladegüter-bauer.de/shop/gx2/?cat=c66_0-Spur-Neu-2018-0-Spur-Neu-2016.html" rel="nofollow - Ladegüter Bauer Spur 0 http://www.turberg.de/pdf/wiking_februar_neuheiten_2018.pdf" rel="nofollow - Wiking Februar https://www.alpnacher-modellbahnen.ch/news/" rel="nofollow - Alpnacher-Modellbahnen http://www.danscale.com" rel="nofollow - Danscale http://tramfabriek.nl/weblinks/tramfabriek-2018.pdf" rel="nofollow - Tramfabriek https://www.facebook.com/heljanas/posts/1754752401254285" rel="nofollow - Heljan 0 http://www.prehm-miniaturen.com/pdf_prehm/prehm_minaturen_Neuheiten_2018_3.pdf" rel="nofollow - Prehm-Miniaturen http://www.hag.ch/de/news_details/news/re-460-faiveley-panto/?tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=4f70d8487f312fe84e2aa9d67d4b2f69" rel="nofollow - HAG http://www.bahnonline.ch/bo/wp-content/uploads/2018/01/Catalogo-2018L_Omnibus-Models_1-18.pdf" rel="nofollow - Ómnibus Models http://www.arsenalm.de" rel="nofollow - Arsenal M http://schmalspurfan.com/juweela-neuheiten-i-2018/" rel="nofollow - Juweela https://railnscale.com/2018/01/09/novelties-neuheiten/" rel="nofollow - Rail N Scale http://schmalspurfan.com/die-modellbahnwerkstatt-harzprogramm-mit-ersten-neuheiten/" rel="nofollow - Die Modellbahnwerkstatt http://www.hos-modellbahntechnik.de/artikellisten-128.html?file=files/HOS/download/Katalog%20HOS%20Modellbahntechnik%2C%20Januar%202018.pdf" rel="nofollow - HOS Modellbahntechnik http://streaming.maerklin.de/public-media/nh2018/DE_lgb_nh2018_Internet.pdf" rel="nofollow - LGB https://www.facebook.com/pg/NOCH.Modell/photos/?ref=page_internal" rel="nofollow - Noch https://www.facebook.com/busch.model/photos/a.136326303109545.33686.136111866464322/2056617611080395/?type=3&theater" rel="nofollow - Busch
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: spiderkjetil
Date Posted: 13 januar 2018 at 23:03
Faller sin katalog har ikke kommet enda
|
Posted By: Roger
Date Posted: 15 januar 2018 at 14:23
Hei! Her følger 2018-nyhetene til: - https://www.flipgorilla.com/p/25308031877122983/show" rel="nofollow - Roco
- http://up.picr.de/31533608vc.pdf" rel="nofollow - Fleischmann
- http://news.bachmann.co.uk/2018/01/narrow-gauge-galore-bachmann/" rel="nofollow - Bachmann Europe (smalspor)
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: cfsalicath
Date Posted: 15 januar 2018 at 21:25
Roco har en El16 i sølv i sitt program. Har ikke den kommet før? Hva er nytt med denne?
Hadde håpet de skulle komme med en El18-variant med bilder på sidene i løssalg, men det er vel fortsatt håp siden den ikke er en "nyhet" per se.
------------- Med vennlig hilsen
CF Salicath
|
Posted By: Torbjørn
Date Posted: 16 januar 2018 at 00:01
@ cfsalicath Er det ikke slik at Rc-lokene Roco kom med i 2017 har ny printplate, ZIMO lyddekoder i stedet for ESU, og et par andre oppdateringer i lysskift? Har lest om flere som mener de siste versjonene var mer detaljerte også. Roco kom også med en El 16 i Gammeldesign i fjor? Siden El 16 er basert på samme ramme, både i original og hos Roco, regner jeg med at Roco kommer til å gi ut flere Rc-lok og utgaver av El 16. Ser en oransje Rc3 blant nyhetene også. Tør vi gjette på en El 16 i rødt/svart (nydesign) neste år? Jeg har ikke fått med meg de gamle utgavene, så jeg er fornøyd i alle fall.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 januar 2018 at 19:52
cfsalicath wrote:
Roco har en El16 i sølv i sitt program. Har ikke den kommet før? Hva er nytt med denne?
Hadde håpet de skulle komme med en El18-variant med bilder på sidene i løssalg, men det er vel fortsatt håp siden den ikke er en "nyhet" per se.
|
SIkkert en med nytt nr. Desutten har de jo forbedret innmat i EL16 lokene. SÅ da har de jo en unskyldning for å lage flere utgaver
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Roger
Date Posted: 18 januar 2018 at 11:36
Hei! https://www.menzels-lokschuppen.de/out/wysiwyg/uploads/pdf/auhagen/Auhagen-Neuheiten2018web.pdf" rel="nofollow - 2018-nyhetene til Auhagen. Edit: Oppdatert inaktiv link.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: bjornp
Date Posted: 18 januar 2018 at 17:07
Denne linken virker bedre: https://www.menzels-lokschuppen.de/out/wysiwyg/uploads/pdf/auhagen/Auhagen-Neuheiten2018web.pdf" rel="nofollow - https://www.menzels-lokschuppen.de/out/wysiwyg/uploads/pdf/auhagen/Auhagen-Neuheiten2018web.pdf
|
Posted By: Roger
Date Posted: 19 januar 2018 at 15:36
Hei! Her skulle http://www.modafo.de/katalog/Brekina-2018-MesseNHProspekt.pdf" rel="nofollow - 2018-nyhetene og 2018-sortimentet til Brekina ha vært, men direktelinken er vanskelig. Den virker bedre når man legger inn url'en selv: http://www.modafo.de/katalog/Brekina-2018-MesseNHProspekt.pdf" rel="nofollow - www.modafo.de/katalog/Brekina-2018-MesseNHProspekt.pdf
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 20 januar 2018 at 09:18
Hei! Brawa sine https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2018_DE.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter . Er VT137 av samme type som NSB Bmdeo 10?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 20 januar 2018 at 10:48
Roger wrote:
Er VT137 av samme type som NSB Bmdeo 10? |
Det var veldig mange varianter av disse vognene i Tyskland, alle lignet hverandre, og alle hadde betegnelse VT137. Anordning av vinduer, dører og diverse andre detaljer varierte fra type til type, og det var forskjellige kraftoverføringer. De to norske vognene det er kjente bilder av (de to som ble hugget opp sist) hadde annerledes vindus- og døranordning enn Brawas modell. Det var 6 slike vogner i Norge, DRG-nummer i serien fra 137-170 til 137-208. Med nummer så tett var de sannsynligvis like. Brawas modeller ser ut til å få nummer fra 137-348 og oppover, det tyder på at de er en annen typevariant. Vognene som kom til Norge var dieselelektriske. De ble sendt hit for at generatoren skulle brukes som kraftkilde til avmagnetiseringsanlegg for ubåter, ikke for å brukes i trafikk.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 23 januar 2018 at 16:57
Hei! Kato/Lemke/Hobbytrain/Mehano har også VT137 blandt sine https://www.modellbahn-apitz.de/prospekte/Lemke_NH_2018.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter i både H0 og N. Denne ser noe annerledes ut enn Brawa sin modell, men er fremdeles kanskje ikke helt av samme type som NSB Bmdeo 10? Minis kommer fra samme produsent, og her er http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/Lemke-Minis-H0-N-Neuheiten-2018.pdf" rel="nofollow - 2018-nyhetene .
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Torbjørn
Date Posted: 23 januar 2018 at 18:20
Oj, Rheingold-vogner fra BRAWA! Og jeg som hadde tenkt å bare kjøpe Skandinavisk...
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 23 januar 2018 at 23:04
Roger wrote:
Hei! Kato/Lemke/Hobbytrain/Mehano har også VT137 blandt sine https://www.modellbahn-apitz.de/prospekte/Lemke_NH_2018.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter i både H0 og N. Denne ser noe annerledes ut enn Brawa sin modell, men er fremdeles kanskje ikke helt av samme type som NSB Bmdeo 10? Minis kommer fra samme produsent, og her er http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/Lemke-Minis-H0-N-Neuheiten-2018.pdf" rel="nofollow - 2018-nyhetene . |
Synes det ser ut som Hobbytrain kommer med rett variant i N-skala, men det bør sjekkes mer nøyaktig!
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 24 januar 2018 at 08:32
Roger wrote:
Kato/Lemke/Hobbytrain/Mehano har også VT137 blandt sine https://www.modellbahn-apitz.de/prospekte/Lemke_NH_2018.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter i både H0 og N. Denne ser noe annerledes ut enn Brawa sin modell, men er fremdeles kanskje ikke helt av samme type som NSB Bmdeo 10? |
Denne er dessverre også feil. Det mest iøynefallende er en helt annen form på fronten, men også på denne er vindus- og dørarrangementet annerledes, og den har et takoppbygg som de fleste andre variantene av disse vognene ikke hadde. Denne er dessuten dieselhydraulisk, de som kom til Norge var dieselelektriske. NSBs vogner kom fra serien 137-094 til 137-110 og 137-164 til 137-223 (todelt nummerserie). Lemkes vogner er fra serien 137-241 til 137-270. Brawas vogner er fra serien 137-377 til 137-396.
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 24 januar 2018 at 13:11
H. Lindholm wrote:
Roger wrote:
Kato/Lemke/Hobbytrain/Mehano har også VT137 blandt sine https://www.modellbahn-apitz.de/prospekte/Lemke_NH_2018.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter i både H0 og N. Denne ser noe annerledes ut enn Brawa sin modell, men er fremdeles kanskje ikke helt av samme type som NSB Bmdeo 10? |
Denne er dessverre også feil. Det mest iøynefallende er en helt annen form på fronten, men også på denne er vindus- og dørarrangementet annerledes, og den har et takoppbygg som de fleste andre variantene av disse vognene ikke hadde. Denne er dessuten dieselhydraulisk, de som kom til Norge var dieselelektriske. NSBs vogner kom fra serien 137-094 til 137-110 og 137-164 til 137-223 (todelt nummerserie). Lemkes vogner er fra serien 137-241 til 137-270. Brawas vogner er fra serien 137-377 til 137-396. |
Helge ta en titt på motorvognene i N-skala på side 53 i katalogen. Det virker som du har sett på H0-modellene på side 14.
Jeg har ikke tilgang til nødvendig dokumentasjon for å verifisere om N-skala motorvognene er helt korrekte, men de er i hvertfall snarlike.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Roger
Date Posted: 24 januar 2018 at 15:27
Hei! 2018-nyhetene til: - http://www.viessmann-modell.com/cmsexp/images/file/Prospekte/Viessmann_Neuheiten_2018_4-Seiten_Ka.pdf" rel="nofollow - Viessmann
- http://www.viessmann-modell.com/cmsexp/images/file/Prospekte/kibri_Neuheiten_2018_2-Seiter_Ka.pdf" rel="nofollow - Kibri
- http://www.viessmann-modell.com/cmsexp/images/file/Prospekte/Vollmer_Neuheiten_2018_2-Seiter_Ka.pdf" rel="nofollow - Vollmer
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Tåge
Date Posted: 24 januar 2018 at 16:21
Hmm, med det samme jeg så denne, så tenkte jeg, jøss, har de fått laget til en form for skrukoblinger, men nei.
Men den er ikke så stor som de vanlige bøylekoblingene da, så jeg vil nok anta, at det ikke er fult så synlig.
66661 - Trix Express-Kupplungen.
Til dere som er stødig i utenlansk .
Inhalt: 30 Trix Express-Kupplungsköpfe, jeweils paarweise verpackt (mit und ohne Bügel). Zum Einsetzen in Fahrzeuge mit Norm-Kupplungsaufnahme (NEM 362) und Kulissenführung. Kompatibel mit bisherige Trix ExpressStandardkupplungen
------------- Mvh Åge
Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 januar 2018 at 16:52
Tåge wrote:
Hmm, med det samme jeg så denne, så tenkte jeg, jøss, har de fått laget til en form for skrukoblinger, men nei.
Men den er ikke så stor som de vanlige bøylekoblingene da, så jeg vil nok anta, at det ikke er fult så synlig.
66661 - Trix Express-Kupplungen.
Til dere som er stødig i utenlansk .
Inhalt: 30 Trix Express-Kupplungsköpfe, jeweils paarweise verpackt (mit und ohne Bügel). Zum Einsetzen in Fahrzeuge mit Norm-Kupplungsaufnahme (NEM 362) und Kulissenführung. Kompatibel mit bisherige Trix ExpressStandardkupplungen |
Etter det jeg husker, har/hadde Trix Express et høyere koblingshøyde enn Märklin og andre fabrikat med bøylekoblinger. Dette er sikkert beregnet for at de som fortsatt kjører Trix Express kan få nye vogner som lar seg koble til gamle vogner? NEM lommen 362har en normert høyde over skinnekanten og denne høyden er sikkert bestemt av Märklin og andre brukere av bøylekoblinger? Der er koblingen i samme plan. På samme måte som Fleischmann har senket deres Profi-kobling fra denne standarden (fornuftig da vognene tåler mer sideveis kraft uten å spore av) fra NEM-standarden så er dette en kobling som øker skinnehøyden for Trix Express.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 24 januar 2018 at 17:02
Tåge wrote:
Hmm, med det samme jeg så denne, så tenkte jeg, jøss, har de fått laget til en form for skrukoblinger, men nei.
Men den er ikke så stor som de vanlige bøylekoblingene da, så jeg vil nok anta, at det ikke er fult så synlig.
66661 - Trix Express-Kupplungen. |
De der er beregnet på det eldgamle Trix Express-systemet, dvs. 3-skinne likestrøm med hjulflenser så grove at de gamle fra Lima og Märklin fremstår som filigrane. Bøylene i disse koplingene er i høyde med bufferne, og følgelig ikke kompatible med vanlige bøylekoblinger. I denne utgaven for NEM-holder blir det, såvidt jeg kan se, temmelig stor avstand mellom vognene, da hele den øvre delen av koblingen må gå klar av bufferne. På originale Trix Express boggivogner var dette i stedet ofte løst ved å gjøre bufferbjelken bevegelig.
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 25 januar 2018 at 10:55
Asgeir wrote:
motorvognene i N-skala på side 53 i katalogen. |
Jeg har heller ikke tilgjengelig dokumentasjon her for å vurdere disse, men så vidt jeg kan se stemmer både endepartier og dør-/vindusarrangement bra med de norske vognene. Det er dessverre ikke oppgitt hvilke nummerserien de skal forestille. Som tidligere nevnt fikk alle disse vognene av en eller annen uforståelig (og nokså "utysk") grunn hovedtypebetegnelsen VT 137 selv om det var veldig mange varianter med til dels store forskjeller både av tekniske løsninger, innredning og utvendig utseende. Til og med alle lyntogsettene som fulgte etter prototypen "Fliegende Hamburger" fikk betegnelsen SVT 137, selv om det av disse fantes både 2-, 3- og 4-vognsett. De forskjellige variantene av VT 137-vognene ble også levert i mange serier innimellom hverandre, slik at vogner av samme type kan være fordelt på både 2 og 3 nummerserier mellom andre varianter. Noen av variantene var det bare én eller noen få vogner av, andre varianter veldig mange. Alt dette gjør det vanskelig å holde oversikt.
|
Posted By: Tåge
Date Posted: 25 januar 2018 at 13:57
TorsteinS wrote:
Tåge wrote:
Hmm, med det samme jeg så denne, så tenkte jeg, jøss, har de fått laget til en form for skrukoblinger, men nei.
Men den er ikke så stor som de vanlige bøylekoblingene da, så jeg vil nok anta, at det ikke er fult så synlig.
66661 - Trix Express-Kupplungen. |
De der er beregnet på det eldgamle Trix Express-systemet, dvs. 3-skinne likestrøm med hjulflenser så grove at de gamle fra Lima og Märklin fremstår som filigrane. Bøylene i disse koplingene er i høyde med bufferne, og følgelig ikke kompatible med vanlige bøylekoblinger. I denne utgaven for NEM-holder blir det, såvidt jeg kan se, temmelig stor avstand mellom vognene, da hele den øvre delen av koblingen må gå klar av bufferne. På originale Trix Express boggivogner var dette i stedet ofte løst ved å gjøre bufferbjelken bevegelig. |
Oki, jeg kunne bare ikke huske og ha sett de før, men de har sikker stått i katalogen før da, det er bare jeg som husker dårlig
------------- Mvh Åge
Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
|
Posted By: Roger
Date Posted: 25 januar 2018 at 22:27
Hei!
Tåge wrote:
Hmm, med det samme jeg så denne, så tenkte jeg, jøss, har de fått laget til en form for skrukoblinger, men nei.
Men den er ikke så stor som de vanlige bøylekoblingene da, så jeg vil nok anta, at det ikke er fult så synlig.
66661 - Trix Express-Kupplungen.
Til dere som er stødig i utenlansk .
Inhalt: 30 Trix Express-Kupplungsköpfe, jeweils paarweise verpackt (mit und ohne Bügel). Zum Einsetzen in Fahrzeuge mit Norm-Kupplungsaufnahme (NEM 362) und Kulissenführung. Kompatibel mit bisherige Trix ExpressStandardkupplungen | Men det ser ut som om Hornby kommer med skala-/skrukoblinger i år: https://www.hornby.com/uk-en/shop/new-for-2018/new-for-2018-decoders-accessories/small-coupling-assembly-pack-4.html" rel="nofollow - Hornby R7200
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 25 januar 2018 at 22:32
Hei! Her følger 2018-nyhetene til: - http://www.bemo-modellbahn.de/fileadmin/bemo/files/downloads/Neuheiten_H0e_m_2018_webversion_hoch.pdf" rel="nofollow - Bemo
- http://hobbytrade.dk/wp-content/uploads/2015/03/Hobbytrade-HMB-Katalog-2018-Schnellschau-22.01.2018.pdf" rel="nofollow - Hobbytrade
- http://www.heris-modelleisenbahn.de/pdf/newsmesse-2018.pdf" rel="nofollow - Heris
- http://www.mkb-modelle.de/images/content/neuheitenmkb2018.pdf" rel="nofollow - MBK
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 26 januar 2018 at 14:30
Hei! 2018-nyhetene til Tillig i: - https://www.tillig.com/dateien/Unternehmen/LogIn%20Fachh%C3%A4ndler/Prospekte/TILLIG-TT-Neuheiten%202018.pdf" rel="nofollow - TT
- https://www.tillig.com/dateien/Unternehmen/LogIn%20Fachh%C3%A4ndler/Prospekte/TILLIG-H0-Neuheiten2018.pdf" rel="nofollow - H0
- https://www.tillig.com/dateien/Unternehmen/LogIn%20Fachh%C3%A4ndler/Prospekte/TILLIG-Schmalspur-NH%202018.pdf" rel="nofollow - H0e/H0m
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: hev
Date Posted: 27 januar 2018 at 21:08
Baneservice MZ "TYR" fra Hobbytrade
------------- Hans Egil
Norsk damp og diesel
|
Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2018 at 11:16
Hei! Liliput sine https://www.menzels-lokschuppen.de/out/wysiwyg/uploads/pdf/liliput/Liliput_Neuheiten_2018_low.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter .
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2018 at 21:31
Hei! Busch sine http://www.busch-model.com/download/prospekte/2018/xjolk/2018-news.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter .
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 28 januar 2018 at 21:59
Roger wrote:
Hei! Busch sine http://www.busch-model.com/download/prospekte/2018/xjolk/2018-news.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter . |
Norsk poilitibil gitt
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Roger
Date Posted: 29 januar 2018 at 18:07
Hei! Ytterligere noen 2018-nyheter fra: - https://www.menzels-lokschuppen.de/out/wysiwyg/uploads/pdf/heki/Neukeitenprospekt%202018.pdf" rel="nofollow - Heki
- https://www.hesse-hamburg.de/news/weinert2018.pdf" rel="nofollow - Weinert
I morgen begynner messa i Nürnberg, så da kommer vel kanskje også resten av årets nyheter?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2018 at 19:04
Hei!
Roger wrote:
Tåge wrote:
Hmm, med det samme jeg så denne, så tenkte jeg, jøss, har de fått laget til en form for skrukoblinger, men nei.
Men den er ikke så stor som de vanlige bøylekoblingene da, så jeg vil nok anta, at det ikke er fult så synlig.
66661 - Trix Express-Kupplungen.
Til dere som er stødig i utenlansk .
Inhalt: 30 Trix Express-Kupplungsköpfe, jeweils paarweise verpackt (mit und ohne Bügel). Zum Einsetzen in Fahrzeuge mit Norm-Kupplungsaufnahme (NEM 362) und Kulissenführung. Kompatibel mit bisherige Trix ExpressStandardkupplungen | Men det ser ut som om Hornby kommer med skala-/skrukoblinger i år: https://www.hornby.com/uk-en/shop/new-for-2018/new-for-2018-decoders-accessories/small-coupling-assembly-pack-4.html" rel="nofollow - Hornby R7200 |
Noen andre som kommer med en slags skalakobbling i H0 i år er Makette. Den ser utrolig fin ut, men jeg er itt usikker på virkemåte og om den er NEM-kompatibel (sjakt). Kanskje noen (som er på messen) kan fortelle mer? Noen som eventuelt kommer til å forhandle denne i Norge?? http://www.makette.de/makette/neuheiten/MAKETTEneuheit2018.pdf" rel="nofollow - Makette 2018-nyheter (kobblingen nederst til venstre)
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 31 januar 2018 at 10:28
Hei! Med første messedag følger også offentliggjøring av flere 2018-nyheter: - http://schmalspurfan.com/wp-content/uploads/2018/01/Artitec_New_items_folder_2018_secret.pdf" rel="nofollow - Artitec
- https://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.895/Neuheiten-2018.html" rel="nofollow - Faller
- https://www.noch.com/en/noch-model-landscaping-new-items/neuheiten-2018.html" rel="nofollow - Noch
- https://www.nmj.no/nyheter.html?cat=385" rel="nofollow - NMJ
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 31 januar 2018 at 19:17
Hei! Ytterligere noen av årets nyheter fra: - http://www.preiserfiguren.de/showpage.php?SiteID=117&lang=1" rel="nofollow - Preiser
- https://www.wiking.de/de/news/product/neuheiten-in-1-87.html" rel="nofollow - Wiking
- https://www.hornby.com/media/euro/Int_SS_2018_SP.pdf" rel="nofollow - Hornby International (Arnold, Lima, Rivarossi og Jouef)
- http://www.modafo.de/katalog/AAA-Collect_2018.pdf" rel="nofollow - Arsenal M
- http://www.vanbiervliet.com/pdf/2018/bmodels2018.pdf" rel="nofollow - B-models
- http://www.joswood-gmbh.de/wp-content/uploads/2018/01/Neuheiten_2018_reduziert.pdf" rel="nofollow - Joswood
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Torbjørn
Date Posted: 31 januar 2018 at 20:18
B-models har mye fint. Er det noen som har erfaring med kvaliteten på disse belgiske modellene? Holdt på å kjøpe Hectorrail-versjonen av G2000, men da jeg sammenlignet modellen med forbildet oppdaget jeg en god del avvik. Etter å ha sett en YouTube-anmeldelse som ikke var veldig flatterende, lukket jeg lommeboken. Men en del av vognene de kommer med nå ser fine ut.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 02 februar 2018 at 10:00
Hei! Trident sine http://www.scalemodelteam.de/forum/download/file.php?id=1995" rel="nofollow - 2018-nyheter .
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 03 februar 2018 at 15:22
Hei! Dette er ingen modelljernbanenyheter, men faller allikevel inn under årets skalamodellnyheter, og således kan det jo ha nytteverdi på tilbehørssiden for modelljernbaner i forskjellige skalaer. - http://www.italeri.com/imgup/Preview%202018%281%29.pdf" rel="nofollow - Italeri 2018-nyheter
- https://www.scalenews.de/zvezda-neuheiten-2018/" rel="nofollow - Zvezda 2018 sortiment med nyhetene
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 07 februar 2018 at 09:43
Hei! Carson er vel mest kjent for sine RC-modeller, men http://www.carson-modelsport.com/de/produkte/automodelle/elektromodellertr/produktdetails.htm?sArtNr=500504119" rel="nofollow - denne fra årets nyheter må vel kunne sies å ha en viss mj-nytte.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 mai 2018 at 10:51
Roger wrote:
Hei! Liliput sine https://www.menzels-lokschuppen.de/out/wysiwyg/uploads/pdf/liliput/Liliput_Neuheiten_2018_low.pdf" rel="nofollow - 2018-nyheter . |
Liliput har levert den oppgraderte stortyskeren sin. Sjekk at alle fotbrettene langs kjelen er rette! Ellers har Liliput gjort om på elektronikken med et MTC21-grensesnitt. Jeg trodde at lys i fyrdøren derved skulle være digitalt kontrollert og likeså dampgenerator. Det er de ikke. - Dårlig!! Konstant fast rødt lys i fyrdør inne i hytten og dampgenerator så lenge loket har strøm (og det har det alltid med digitaldrift). Noen som kjenner til bilder av 4836 som gikk i KRS Distrikt fra 1955 til utrangering i 1970 (eller var det i den perioden kun beredskapslok)? Likeså etterlyses bilder/opplysninger av 5664 som gikk hele tiden i KRS Distrikt frem til det var skrotet i 1963?
|
Posted By: hev
Date Posted: 14 mai 2018 at 21:26
Bilde av 5664: https://digitaltmuseum.no/011013112557/damplokomotiv-type-63a-nr-5664" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/011013112557/damplokomotiv-type-63a-nr-5664 Bilder av 4836: https://digitaltmuseum.no/search/?q=damplokomotiv+63a+4836" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/search/?q=damplokomotiv+63a+4836
------------- Hans Egil
Norsk damp og diesel
|
Posted By: KGB
Date Posted: 15 mai 2018 at 15:45
Posted By: KGB
Date Posted: 26 mai 2018 at 21:53
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 mai 2018 at 10:31
Kjell H. wrote:
Liliput har levert den oppgraderte stortyskeren sin. (...) Ellers har Liliput gjort om på elektronikken med et MTC21-grensesnitt. Jeg trodde at lys i fyrdøren derved skulle være digitalt kontrollert og likeså dampgenerator. Det er de ikke. - Dårlig!! Konstant fast rødt lys i fyrdør inne i hytten og dampgenerator så lenge loket har strøm (og det har det alltid med digitaldrift). |
Dette konstante røde lyset i fyrdøren har forundret og irritert meg helt siden den første modellen av BR52 kom. Fyrdøren skal alltid være minst mulig åpen, fordi åpen fyrdør forstyrrer trekken og dermed forbrenningen. Den skal bare åpnes når det fyres, og normalt åpner og lukker lokføreren fyrdøren mellom hver skuffe fyrbøteren hiver på.På norske damplok vil spjeldet for sekundærluften i fyrdøren gi litt lys ned på førerhusgulvet, men over spjeldet er det et deksel som skjermer lyset. På type 63/BR52 (og alle andre tyske enhetslok) er det ikke spjeld, men spesielle luftkanaler på begge sider av fyrdøren som slipper inn sekundærluft. På slike lok lyser det ikke ut av lukket fyrdør i det hele tatt. Bare når loket belastes ekstremt hardt forekommer det at fyrdøren åpnes litt av deg selv, da lyser det litt ut i førerhuset (automatisk sekundærtrekk). Dessuten er det normalt aldri rødt lys i fyren, i så fall er det noe alvorlig galt med forbrenningen. Det varierer mellom guloransje og gulhvitt alt etter fyring og belastning.
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 28 mai 2018 at 10:37
KGB wrote:
Men 21.207 med "eseløre"-røykskjermer var den siste som ble tatt ut av tjenesten 22.6 1971 etter 63 års tjeneste. Dette NOHAB-produserte loket var vel kanskje NSB's første allroundlok. Men på slutten ble 21'ene sidebanenes ukronede konger før "vekk med dampen"-programmet omgjorde mesteparten av damperne til spiker. |
Lok 207 ble bygget av Hamar Jernstøberi. Alle lokene av type 21 var norskbygget unntatt de siste 8 lokene av type 21c (370-377), disse ble bygget av NoHAB.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 mai 2018 at 15:10
H. Lindholm wrote:
Dette konstante røde lyset i fyrdøren har forundret og irritert meg helt siden den første modellen av BR52 kom. Fyrdøren skal alltid være minst mulig åpen, fordi åpen fyrdør forstyrrer trekken og dermed forbrenningen......
|
Det kunne fint gjøres da Liliput har spandert et MTC21-grensesnitt på den nye modellen. Da hadde det vært enkelt å legge dampgeneratoren (Seuthe) til en ledig utgang og likeså fyrdøren til en annen. "Minusledningen" ordnes av blidpluggen og har spenning under digitaldrift. Slik blir dette styrbare funksjoner. Da kan dampgeneratoren gjøres belastningsavhengig og likeså lys i fyrdøren synkronisert med "skuffelyd" på de fleste lyddekodere. Nå er det ingenting i veien for å ordne dette selv - men Liliput burde ha forberedt den nye utgaven slik at man slipper å gjøre det!
|
Posted By: KGB
Date Posted: 28 mai 2018 at 17:44
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 28 mai 2018 at 18:00
Nå er vel dette en tråd for årets nyheter. Denne "debatten" skulle vært i egen tråd...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 august 2018 at 10:46
Det ser ut som CargoNet-loket 73386 som var en nyhet fra Roco ikke kommer i flg. denne linken: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21108.0" rel="nofollow - http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21108.0 Årsaken er visstnok for dårlige forhåndsbestillinger fra forhandlerne?
|
Posted By: Torbjørn
Date Posted: 02 august 2018 at 12:29
Æsj! Det var skikkelig dårlige nyheter. Jeg hadde gledet meg veldig til å få meg den modellen. Synes El16 i CargoNet sølvlakkering er skikkelig fin. Selv om boksen over stigen på siden er feil... Har El16 i brun gammeldesign, og den går ekstremt pent. Akkurat som Rc-lokene fra Roco. Ikke så rart, siden innmaten er nær sagt den samme. Akkurat som på forbildet. Hadde håpet på en ny versjon av El16 neste år i nydesign, men da kan jeg vel glemme den også. Håper Roco prøver seg igjen om ikke altfor lenge.
|
Posted By: StenR
Date Posted: 02 august 2018 at 21:20
Enig i at dette var synd (og litt pussig). 16 i sølvsuper er ettertraktet og overpriset på bruktmarkedet, så at denne ikke får nok bestillinger er litt merkelig. Dårlig tegn... Mulig forhandlere har brent seg på gammeldesignvariantene, for der tror jeg markedet har vært mettet en stund. Og nydesign:jatakk. Både med og uten ombygde inntak.
|
Posted By: Torbjørn
Date Posted: 03 august 2018 at 11:12
Absolutt - jeg hadde gjerne kjøpt den både i CN-sølv og i CN-mørkegrått, samt NSB-nydesign-rød. Det er lok for nær 10.000 kr bare der. Stadig færre bedriver modelljernbaneri, og verdens beste hobby er dessverre ikke like utbredt blant neste generasjon. Hvis produsentene ikke vil ta risiko pga. økonomien i dette, og krever store antall forhåndsbestillinger (for eksempel minimum 500 stk) kan det bli smått med nye modeller for oss i sære land som bl.a. Norge. Kanskje en i fremtiden må belage seg på å 3D-printe selv, male og kjøpe ferdige komponenter som drivverk, motor, dekoder osv. og bygge selv? Kunne vært gøy, men jeg ser for meg en bratt læringskurve. Jeg liker mer å samle og kjøre enn å fikle med det tekniske.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 august 2018 at 12:46
Roco har en ny lagerpolitikk de seineste år. De ønsker å minimalisere lagerholdet og ha minst mulig artikler på lager. Det ser man på prispolitikken. De har lager så lenge det er nyheter - og etter et år blir samme produkt solgt med betydelige rabatter. TGOJ-versjonen av El16 ble solgt billig. Derfor vil ikke Roco produsere noe dersom forhandlerne (- og de blir det stadig færre av) legger inn forhåndsbestillinger slik at prosjektet med ny modell "går i hop". Jeg er en opportunist som de siste år avventer med bestillingene fra Roco i tilfelle modellene kommer på "billigsalg". Det er irriterende å betale full pris dersom man kan vente med å kjøpe modellen som seinere selges med god rabatt. Da får heller noen prosjekt ikke bli realisert.
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 august 2018 at 14:00
Torbjørn wrote:
Hvis produsentene ikke vil ta risiko pga. økonomien i dette, og krever store antall forhåndsbestillinger (for eksempel minimum 500 stk) kan det bli smått med nye modeller for oss i sære land som bl.a. Norge. |
Tilfanget av norske modeller gjennom NMJ er vel et tegn på det stikk motsatte. Antall norske modeller den gang MJ var en stor hobby var en fjert i forhold til nå. NMJ ser ikke ut til å ligge på sotteseng.
Men bekymringen for rekruteringen til hobbyen generelt, deler jeg.
------------- Svein S
|
Posted By: Torbjørn
Date Posted: 03 august 2018 at 15:17
Godt poeng, ses! Mitt eget MJ-budsjett er jo mangedoblet sammenlignet med 15-20 år siden - det er mye pent å få kjøpt. En stor takk til NMJ for alt det fine de har laget!
|
Posted By: bjornp
Date Posted: 10 august 2018 at 16:12
Det ser ut til at nye opplag av El12 og Dm3 er på gang fra Märklin, denne gangen i møkkifiserte utgaver.
http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=36731&" rel="nofollow - http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=36731& ; http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=36730&" rel="nofollow - http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=36730& ;
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 desember 2018 at 15:44
Dette innlegget er sakset fra McK i Danmark og handler om en "ny" konkurs og overtakelse av HobbyTrade/F2010. Sikkert interessant lesing da HobbyTrade har produsert norske modeller. McKinley er vel den familien som står bak Maersk? Her er innlegget: 2. december 2018
I anledning af modeljernbanens dag, følger her lidt info om hvad vi arbejder på, og hvor langt vi er nået med de forskellige projekter. I denne weekend lander de første 150 MX-lokomotiver i Kastrup, det drejer sig om MX 1044 i alle fire udgaver (McK 2802). Lokomotiverne vil være i forretningerne fra midt i den kommende uge. I næste weekend afsendes yderligere 450 MX-lokomotiver med fly fra Kina, det er alle udgaver af MX 1006, MX 1016 og MX 1021 (McK 2801, 2803 og 2804). De resterende 5 numre af MX-lokomotiverne afsendes fra Kina omkring årsskiftet. Alle de små langbenede ølvogne (McK 3401-3414) afsendes fra Kina inden Kinesisk Nytår. Herefter ser planen lige nu således ud: Efter forskellige værktøjsrettelser, produceres de nye AL/Bfh-vogne (McK 3701-3705) i marts 2019, sammen med de tre nye AC-vogne (McK 3105-3107). Umiddelbart herefter produceres karosserierne til de to nye MR-tog (McK 1207 og 1208), og muligvis et par Arriva-varianter. MZ IV-projektet (McK 3601-3606) følger planen. Vi har fået det første kørende eksemplar, og er i gang med at lave de næsten obligatoriske værktøjsrettelser, der normalt følger efter de første prøvestøbninger. Sideløbende med ovenstående, er der adskillige helt nye projekter undervejs, både små og store, og både noget der har været lavet før, og noget der ikke har. McKinley ApS, som er den juridiske enhed bag McK, købte 14. september 2018 alle aktiverne fra F 2010 ApS under konkurs. Det drejer sig primært om et meget stort antal støbeværktøjer og -forme, som oprindeligt var produceret af Hobby Trade ApS, men som efter forskellige overdragelser og konkurser, var blevet købt af F 2010 ApS tilbage i maj 2013. F 2010 ApS blev begæret konkurs 23. marts 2018, og efterfølgende købte McKinley ApS aktiverne ud af konkursboet. Med denne handel, ejer McKinley ApS i dag værktøjer og forme til stort set samtlige modeller fremstillet og solgt under handelsnavnene ”Hobby Trade” og ”F 2010”. En meget stor del af disse værktøjer er enten modelmæssigt uaktuelle eller teknisk forældede, og bliver derfor skrottet. Et mindre antal af værktøjerne vil blive brugt til OEM-produktion for et antal udenlandske producenter Nogle ganske få værktøjer, er konstrueret stort set som vores egne værktøjer, og da modellerne samtidigt passer godt ind i produktprogrammet, bliver disse værktøjer opdateret, og herefter brugt til produktion i eget navn. Det gælder i første omgang F-maskinen og dobbeltdækkervognene (B, Bk og ABs). Vi har derfor i løbet af november ændret værktøjerne til F-maskinen på en række punkter, og inden Kinesisk Nytår har vi prøvestøbninger på de opdaterede F-maskiner. I løbet af foråret 2019, er det herefter planen af producere fire numre i forskellige udgaver, med 150 eksemplarer af hvert nummer. Værktøjerne til dobbeltdækkervognene kræver en mere omfattende opdatering, bl.a. skal der laves et helt nyt bogieværktøj, nye gavle med gummimanchetter, nye fronter, fjedrende puffere, ætsede trin, riste og viskere, ændret belysning m.m. Hen over sommeren, er det herefter planen at producere et antal opdaterede vogne i flere forskellige udgaver, bl.a. den udgave der kører i dag, hvor vognene har EVN-numre, og styrevognene har fået numre på fronterne. Meget mere om både dette og andet, følger de kommende måneder.
|
Posted By: trulss
Date Posted: 12 desember 2018 at 09:24
McKinley har ingenting med Maersk å gjøre. Se forøvrig https://www.proff.dk/roller/mckinley-aps/odder/holdingselskaper/GNSK61I06Y4/" rel="nofollow - https://www.proff.dk/roller/mckinley-aps/odder/holdingselskaper/GNSK61I06Y4/
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 desember 2018 at 10:36
Jeg trodde det var Maersk - derfor spørsmålstegn. Maersk har en bokstav annerledes i etternavnet. https://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6rsk_Mc-Kinney_M%C3%B8ller" rel="nofollow - https://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6rsk_Mc-Kinney_M%C3%B8ller
|
|