Roco di3.643 |
Post Reply ![]() |
Author | |
Rune_N ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 26 august 2005 at 21:03 |
Lurer litt på modellen av Di3.643 fra Roco, i grønn og hvit; er det noen som vet hvor godt forbildetro denne er? Har aldrig sett den annet enn på svært små bilder. Lurer også på hvilke passasjervogner denne har trukket. |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forbilde for Di3.643 er for ca 1960. Kan brukes sammen med trevgoner og det første serien med stålvogner da disse hadde dapmvarme slik Di3 hadde. B3 som som ble levert på 60 tallet fikk etter det jeg mener eletrisk togvarme og DI3 noe senere. B5 ble levert i 1977-81 og bli der for altfor nye for dette loket. |
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
Rune_N ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vedrørende Di3.643. Regner med at den har trukket B1 vogner. Hvordan er det med gammeldesign di3, har den også trukket B1 vogner, eller ble de skrotet før Di3 lokene kom i gammeldesign. |
|
![]() |
|
thomas snare ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 november 2004 Status: Offline Points: 46 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
B1 vognene er vel sett i tog senest i 2001 om jeg ikke husker feil. Dog i ombygget utgave. Har et bilde av 643 med B1 og teakvogner tatt på 60 tallet. Desverre var det bildet borte nå men skal prøve og finne det og legge det ut. Tror du ganske sikkert kan bruke en Rød Gammeldesign DI3 med B1 vogner.
|
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
B1 vogene var forsatt hos nsb pr 1.1986(nlm)men var stasjonert i Narvik, om de vognene var i dagli drift vet jeg ikke, men de gikk i innsatstog som "svartabjørn" noen år etter det.De var vell stasjonert sør på tidligere. Men når de kom til Narvik vet jeg ikke. Hvis du bruker gammeldesign vognene(b1) skulle vell disse gå bak en nohab. Hvis man ser på epoken for loket og vogene som er bygget i 39-40 så kan de henge bak en nohab ialle fall til 86. På et mj annlegg kan man gjøre mye Men om B1 ble brukt sammen med Nohab i virkligheten vet jeg ikke. Men jeg vet ikke om Hamar eller Trondheim distrikt hadde stasjonert noen B1
|
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
thomas snare ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 november 2004 Status: Offline Points: 46 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Trondheim eller Oslo distrikt hadde stasjonert B1. Har i allfall sett bilde av Di3 og B1 på dovrebanen. |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det stemmer Thomas. Etter å sett på bilder så gikk den en 2 akslet trevogn(gods) + en B1 og B2(turistvogene) i Dagtoget Mellom Oslo og Åndalsnes i 1959, trukket av en Grønn di3. SÅ du kan fint bruke B1 + 643 sammen.(eller 641)Bilde i Di3 boka. Siden Rauma tilhørte Hamar distrikt vill jeg tro B1 som ble brukt i dagtoget på Rauma tilhørte Oslo distrikt. B3 vogene fikk el-oppvarming. Men Di3 hadde jo dampvarme så Nsb fikk levert 8 Fvde samtidig som B3. SÅ jeg vill tro de kjørte med dampen utkoblet og med Fvde til å levere varmen. DI3 ble ombygget med togvarmeagegat, men ikke alle Di3 ble det. De øverige fikk utstyret fjernet og ble kun brukt i godstog eller som lok nr 2 i persontog. Museums loket Di3.602 ble brukt mye i godstog på Nordlansbanen. Nettopp fordi den manglet togvarme. Mens Fde som brukes i dag går bak loket ,hengte de Fvde bakerst i toget. Fordi da leverte fvde varmen til bakerste delen av toget og loket leverte til første delen av togsettet. Noen ganger ble det brukt 2 lok for å hjelpe med å levere togvarme. På Røros og i Namdalen var d ikke uvanlig med -40 om vintren og da måtte de ha med flinke(togvarme) for å få levert nok togvarme til vognene. Så her kan du henge på flinke og B3(gammeldesign) bak en grønn eller rød Di3 med damvarme(og 4 dører) Kulda i Namdalen klarte å ta knekken på datasystemet til 2 Di6 samme natt(dog ikke i samme tog) Mener å huske at det var nord og sør gående nattog. Kulda hadde vært nede i -40, noe som ikke er uvanlig i Namdalen. Di4.653 kjøres mye med flinke fordi det har problemer med togvarmen. Di3 fikk levert togvarmeaggregat på180kw av typen nebb owk182sp mot fvde på 380kw. Som hadde typen 2x nebb mqk212 sp
Edited by Wickerman |
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
Rune_N ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takker for masse interessant informasjon. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |