Print Page | Close Window

Roco di3.643

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=870
Printed Date: 15 mai 2024 at 13:11
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Roco di3.643
Posted By: Rune_N
Subject: Roco di3.643
Date Posted: 26 august 2005 at 21:03

Lurer litt på modellen av Di3.643 fra Roco, i grønn og hvit; er det noen som vet hvor godt forbildetro denne er? Har aldrig sett den annet enn på svært små bilder.

Lurer også på hvilke passasjervogner denne har trukket.
Det settet fra lima med B5-vogner, 2 gammeldesign og 1 B5 mellomdesign.
Er dette vogner et slik lokomotiv kan ha hatt bak seg eller blir de for moderne?




Replies:
Posted By: Wickerman
Date Posted: 26 august 2005 at 23:03

Forbilde for Di3.643 er for ca 1960. Kan brukes sammen med trevgoner og det første serien med stålvogner da disse hadde dapmvarme slik Di3 hadde. B3 som som ble levert på 60 tallet fikk etter det jeg mener eletrisk togvarme og DI3 noe senere. B5 ble levert i 1977-81 og bli der for altfor nye for dette loket.



-------------
A matter of life and death


Posted By: Rune_N
Date Posted: 15 september 2005 at 00:49

Vedrørende Di3.643. Regner med at den har trukket B1 vogner. Hvordan er det med gammeldesign di3, har den også trukket B1 vogner, eller ble de skrotet før Di3 lokene kom i gammeldesign.
(hvilket årstall ble B1 vogner tatt ut av tjeneste?)



Posted By: thomas snare
Date Posted: 15 september 2005 at 01:15

B1 vognene er vel sett i tog senest i 2001 om jeg ikke husker feil. Dog i ombygget utgave.

Har et bilde av 643 med B1 og teakvogner tatt på 60 tallet. Desverre var det bildet borte nå men skal prøve og finne det og legge det ut.

Tror du ganske sikkert kan bruke en Rød Gammeldesign DI3 med B1 vogner.

 



Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 september 2005 at 01:52

B1 vogene var forsatt hos nsb pr 1.1986(nlm)men var stasjonert i Narvik, om de vognene var i dagli drift vet jeg ikke, men de gikk i innsatstog som "svartabjørn" noen år etter det.De var vell stasjonert sør på tidligere. Men når de kom til Narvik vet jeg ikke.

Hvis du bruker gammeldesign vognene(b1) skulle vell disse gå bak en nohab.  Hvis man ser på epoken for loket og vogene som er bygget i 39-40 så kan de henge bak en nohab ialle fall til 86. På et mj annlegg kan man gjøre mye

Men om B1 ble brukt sammen med  Nohab i virkligheten vet jeg ikke. Men jeg vet ikke om Hamar eller Trondheim distrikt hadde stasjonert noen B1

 



-------------
A matter of life and death


Posted By: thomas snare
Date Posted: 15 september 2005 at 02:12

Trondheim eller Oslo distrikt hadde stasjonert B1.

Har i allfall sett bilde av Di3 og B1 på dovrebanen.



Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 september 2005 at 04:23

Det stemmer Thomas. Etter å sett på bilder så gikk den en 2 akslet trevogn(gods) + en B1 og B2(turistvogene) i Dagtoget Mellom Oslo og Åndalsnes i  1959, trukket av en Grønn di3. SÅ du kan fint bruke B1 + 643 sammen.(eller 641)Bilde i Di3 boka.

Siden Rauma tilhørte Hamar distrikt vill jeg tro B1 som ble brukt i dagtoget på Rauma tilhørte Oslo distrikt.

B3 vogene fikk el-oppvarming. Men Di3 hadde jo dampvarme så Nsb fikk levert 8 Fvde samtidig som B3. SÅ jeg vill tro de kjørte med dampen utkoblet og med Fvde til å levere varmen. DI3 ble ombygget med togvarmeagegat, men ikke alle Di3 ble det. De øverige fikk utstyret fjernet og ble kun brukt i godstog eller som lok nr 2 i persontog. Museums loket Di3.602 ble brukt mye i godstog på Nordlansbanen. Nettopp fordi den manglet togvarme.

Mens Fde som brukes i dag går bak loket ,hengte de Fvde bakerst i toget. Fordi da leverte fvde varmen til bakerste delen av toget og loket leverte til første delen av togsettet. Noen ganger ble det brukt 2 lok for å hjelpe med å levere togvarme. På Røros og i Namdalen var d ikke uvanlig med -40 om vintren og da måtte de ha med flinke(togvarme) for å få levert nok togvarme til vognene.

Så her kan du henge på flinke og B3(gammeldesign) bak en grønn eller rød Di3 med damvarme(og 4 dører)

Kulda i Namdalen klarte å ta knekken på datasystemet til 2 Di6 samme natt(dog ikke i samme tog)  Mener å huske at det var nord og sør gående nattog. Kulda hadde vært nede i -40, noe som ikke er uvanlig i Namdalen.

Di4.653 kjøres mye med flinke fordi det har problemer med togvarmen. Di3 fikk levert togvarmeaggregat på180kw av typen nebb owk182sp mot fvde på 380kw. Som hadde typen 2x nebb mqk212 sp

 

 



-------------
A matter of life and death


Posted By: Rune_N
Date Posted: 15 september 2005 at 11:49

Takker for masse interessant informasjon.
Spennende å høre at Di3.602 ble kjørt mye på nordlansbanen.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net