MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - nordlandsbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

nordlandsbanen

 Post Reply Post Reply
Author
edean13 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juni 2010
Location: Norge/USA
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edean13 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: nordlandsbanen
    Posted: 11 juni 2010 at 12:25
hallo,
jeg e i norge for sommarn ifra USA å hadde lyst å ha med meg hjem noen norske lokomotiver ifra nordlandsbanen. har gode minna ifra en tur familien tok i 2005 å lurte på hvilken vonga den hadde med i den tid. E det disse eller noe likens? http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=580784 di siste to ser litt nyere ut. så hvis æ skulle bestille vong fra NMJ nyaktig hvliken er di jeg vill ha.
 
har også lyst på en CargoNet CD 66 godslokomitiv men fant ikke færdig mala CargoNet, finnes det?
 
tusen takk
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2010 at 13:28
Di4-lokomotivene går fortsatt på Nordlandsbanen, og Hobbytrades utmerkede modell av dette lokomotivet skal være lett å finne.
 
CargoNet CD 66 finnes fra Mehano, men er vel utsolgt. Mulig at Oddvar på Trønderfrim i Trondheim fortsatt har en igjen; send ham en mail (han har ofte restlager av ting som andre er utsolgt av). Kan også være at noen av de andre mindre MJ-forhandlerne har noen igjen.
 
Vognsammensetninger på Nordlandsbanen finnes her:
 
 
På bildet i VG er det to WLAB-2 sovevogner. Disse finnes (ennå) ikke i modell. Det er kunngjort et byggesett fra Skala Design. Jeg tror jeg ville ha satset på et dagtog med B3-vogner fra NMJ. BF14 finnes ikke som ferdigmodell, men til "hverdagsbruk" kan en BF11 eller BF12 godt gjøre nytten. BC5 hadde Lima, og det kan være mulig å finne resteksemplarer hos forhandlere eller på auksjon
 
Kortsvar: kjøp deg en Di4, et par B3-vogner og en BF12 i nydesign: http://shop.nmj.no/index.php?cPath=351_250_388&osCsid=b34af24c475f2ce6d1a1b1ffd54f971c
 
Hvis du vil ha samme design som på sovevognene på bildet, så kan du kjøpe en B5 fra Rivarossi eller en B3 fra NMJ, men jeg tror ingen av disse har gått i dette designet på Nordlandsbanen


Edited by Øyvind Erik - 11 juni 2010 at 13:30
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
edean13 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juni 2010
Location: Norge/USA
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edean13 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2010 at 17:56
Ska i hvert fall begynn med Di4 lokomotivet, tusen takk!
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2010 at 23:57
Er en CD66 til salgs på QXL nå, men i vekselstrøm. Som amerikaner kjører du vel helst likestrøm, antar jeg? http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-oevrig/mehano-cargonet-cd66-ac/v/an610654572/lt4/
 
Mehanos modell bør tilleggsutrustes noe for å få en "helnorsk" CD66: SkalaDesign hadde vel et tilleggssett, men det tror jeg er utsolgt for tiden.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2010 at 13:20

Alvalia har fortsatt igjen en CD66:

 
I AC..
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2010 at 21:34
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Alvalia har fortsatt igjen en CD66:

 
I AC..
Det er Alvalia som er selger på QXL...
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
edean13 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juni 2010
Location: Norge/USA
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edean13 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2010 at 21:37
ja, kunne gjerne tenke meg den men kjører DC. Finnes den i DC? Så ikke noe på den linken men... 

har faktisk en spørsmål til, på tur ut av Bodø så jeg nettop noe som så ut som en Di4 malet hvit med CityNord på. Ka e dette? Sto det CityNord veit dere? Va på hurtigruten så fikk ikke sed den oldetlig.


Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2010 at 21:47

Om det var nå på lørdag var det sikkert Cargolinks Me26 (Ex Di6) du så.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2010 at 22:21

Di6 er tilgjengelig slik den så ut i NSB-tiden fra Hobbytrade: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_75_78_93&products_id=2260&osCsid=7c2ffa2aa053943ad5af9da812b0f362

Den har også vært å få i tysk design fra samme firma, men har ikke registrert at Cargolinkvarianten har vært å få ennå. Men Hobbytrade har satset bra og stort på Norge (Di4 og Di6 er det de som vel har produsert flest av, og de kommer med El13), Her er Di6-siden på hjemmesiden deres: http://www.hobbytrade.dk/dk/produkter/lokomotiver/di6/di6.shtml
 
Når det gjelder CD66, så er den listet på nettsidene til Oddvar Uddu på Trønderfrim i Trondheim (http://www.tronderfrim.no/productview/20224094/) i DC. Han pleier å ha mye i forretningen som andre ikke har lenger, og når jeg tenker meg om, mener jeg å huske at jeg så en i vitrinen i butikken sist onsdag. Så sjekk med ham. Han har også Di4, Di6 og godt utvalg i B3-vogner
 


Edited by Øyvind Erik - 13 juni 2010 at 22:22
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2010 at 01:20
En av de tidligere B3 vognene som ble bygget om for nordlansbanen. Og som i dag står på Snåsa st, finnes i modell fra NMJ. Tidligere har LIMA laget Bc3 (lekevogn) og Bc5 (med liggestoler)
 
Ellers så brukte man tidligere BF12 i dagtoget når man manglet BF13/BFC13  (reisegods med røyke avdeling)
 
Dagens som det er linket til:
DI4,BC5,FR3-2,BF14,B3 (dager med liten trafikk) DI4,BC5,FR3,BF14,B3-B3 (ved stor trafikk) Nattoget så legger man til 2 WLAB-2. NSB trafikk nord har 4 wlab-2 vogner som brukes(dvs faste nr).
 
Sommer: DI4,B3-FR3-2,BF14,B3,B3 Nattog: Di4,B3,B3-FR3-2,BF14,BC5,BC5,WLAB-2,WLAB-2
 
Di4,BC5,Fr3-2,BFC13,B3-B3-BC3
Di4-BF14-B3-B3(Fre/søn) når dagtoget gikk med type 93 man-torsdag i vintersesongen
 
Ole tobias Trondheim-Mo i Rana
Di4-BF-B3-B3.(ekstra B3 ved større trafikk)
 
Polarsikelpendlen Mosjøen-Bodø: DI3-BF-B3-B3
 
Oppsatt med DI4(Di6 noen terminer), DI3 ved lokmangel. BF12,BF13, BfC13 og BF14 har vært brukt på Nordlansbanen etter hvilken rutetermin og tog man snakker om. ved mangel på BF13 kunne man feks se BF12 i stedet. Noen tilfeller erstatter man FR3-2 med BF14 eller CB3 hvis man har problemer med en av Fr3-2 vognene.
 
Jeg har skevet med om dette tiligere, i en annen tråd på forumet(mer utfyldende)
 
 
A matter of life and death
Back to Top
edean13 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juni 2010
Location: Norge/USA
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edean13 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2010 at 00:22
Hallo, takk for all hjelp tidliger, 

Har nettop fåd Hobby Trade Di4n og Mehano CargoNet CD 66n min i posten. CD 66n va på uhell en AC modell så æ må se hvis ikke æ kan få den byttet ut, men for nu lurer jeg på hvis noen kan si meg hvordan man opner Di4n. Må plogan av? prøvde forsiktig men ga opp etter å ha satt to hakk i malingen

Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 16:02
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Di4-lokomotivene går fortsatt på Nordlandsbanen, og Hobbytrades utmerkede modell av dette lokomotivet skal være lett å finne.


Hobbytrades modell er da virkelig ikke utmerket!?! Detaljnivået er jo nærmest latterlig dårlig. Viftene på taket, snuten/vinduene etc. En modell som fungerer fint, men virkelig ikke utmerket når det kommer til utseende. Sammenlign fronten med feks EL17 fra NMJ. Disse har forskjeller, men se bare forskjellen i detaljer.

Ikke meningen å kritisere innkjøpet, for jeg har modellen selv og det er det eneste reelle alternativet du har for å skaffe en Di4, så.. Wink Lykke til med nordlandsbanen :)


Edited by a[c]e - 25 juli 2010 at 16:03
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 18:40
Er det lov å spørre hva du sammenligner med når du uttaler at Hobbytrades modell er dårlig detaljert?

Mitt inntrykk er at Hobbytrades norske lokmodeller er svært godt detaljert. Testen i NJK "På sporet" konkluderte med etter å ha testet superline Di 6 og Hobbytrade Di6 at Hobbytrademodellen var veldig godt detaljert og ikke langt etter det vesentlig dyrere superlinemodellen. 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2010 at 20:45
Ja, som jeg nevner, så sammenligner jeg den med f.eks EL17 fra NMJ. Nå skal det sies at kvaliteten på EL17 ikke er gjengs for mange modeller, men der kan man likevel se kvalitetsforskjell når det kommer til detaljering.

Når det kommer til Di 4 fra Hobbytrade syns jeg likevel at den er spesielt lite bra på dette punktet. Jeg mener at detaljene er spesielt grove og modellen er "enkel" på detaljeringsfronten. Det er MIN mening, og det presiseres at jeg selvsagt er veldig kritisk når jeg tar for meg modellen. Den er helt OK, og jeg benytter den selv. MEN, jeg er uenig i at den er utmerket. Etter mitt skjønn har den langt igjen dit.

Det er jo min mening, og andre er jo velkommen til æ være helt uenig Smile


Edited by a[c]e - 25 juli 2010 at 21:27
ace@samlerforumet.net
Back to Top
edean13 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juni 2010
Location: Norge/USA
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edean13 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2010 at 16:26
ja, for mæ så gjor det lite hvis de e en klinke ut av plass i blant. æ driv med tog for di e artig, så samme for de være. Men du si att du har en Di4, den kom ikke med noen instruksjoner, kan du fortelle mæ hvordan æ åpner den å programere den?
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2010 at 16:51
Originally posted by edean13 edean13 wrote:

æ driv med tog for di e artig, så samme for de være.


Det er tross alt det viktigste! Tog skal være gøy Smile

Originally posted by edean13 edean13 wrote:

Men du si att du har en Di4, den kom ikke med noen instruksjoner, kan du fortelle mæ hvordan æ åpner den å programere den?


Enda bedre, du finner manualen for lokomotivet som pdf her: http://www.hobbytrade.dk/dk/download/vejledninger/vejledning_di4.pdf


Edited by a[c]e - 31 juli 2010 at 16:53
ace@samlerforumet.net
Back to Top
edean13 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juni 2010
Location: Norge/USA
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edean13 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2010 at 01:05
tusen takk, kunn ikke find den
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.