Makro objektiv |
Post Reply ![]() |
Author | |
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 august 2007 at 10:55 |
Jeg synes at denne tråden blir mer en presentasjon av ulike bilder av 1:1 materiell enn et faktisk diskusjonssted om fotografering. Derfor prøver jeg meg på et spørsmål.
Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv til min Canon EOS350D. Ikke overraskende er formålet fotografering av jernbanemodeller og modelljernbaner, men når jeg først bruker penger på et nytt objektiv hadde det vært greit og kanskje kunne bruke det for andre formål, f eks å ta bilder av vakre sommerfugler en vakker sommerdag.
Er det noen som har ideer til hvilke krav jeg bør stille?
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ingen ideer, men siden jeg har samme fotoapparat, er jeg også interessert. En på jobben anbefaler denne fra Sigma:
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
![]() |
|
laser ![]() Viderekommen ![]() Joined: 15 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Heisann, kan trygt anbefale Tamron 90mm Macro eller Sigma 70mm Macro.
Disse gir passe arbeidsavstand og er i tillegg supre portrettobjektiver.
Tamron har smart skifting mellom manuell- og autofokus, veldig nyttig ved insektfoto.
Canon sin 100mm er selvsagt like bra men dobbelt så dyr!
Arild Kjæraas
|
|
![]() |
|
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Betyr det at du ikke anbefaler Canons 60mm USM?
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Snodig spørsmål ..., for meg høres det ut som om det "bare" er lommeboka som kan få det siste ord ... ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
laser ![]() Viderekommen ![]() Joined: 15 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Canons 60mm er uten tvil et supert objektiv men jeg aldri har prøvd det selv. Du etterlyste et objektiv som også kunne brukes til f.eks. insektfotografering, det er derfor jeg anbefalte de litt lengre brennviddene. Insekter, og ikke minst sommerfugler, liker ikke at noen kommer for nærme. Et objektiv er alltid et kompromiss, det perfekte objektiv finnes ikke.
Arild
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Jernbanefotograferingen og spesielt MJ-fotografering krever gjerne litt vidvinkel. Perspektivet blir mer naturlig når du kan plassere kameraet inne i landskapet på anlegget ditt, og at objektiver "ser" innover akkurat som du hadde gjort med egne øyne i skala 1:1. Avstanden til motivet blir da gjerne fra noen få cm (1-2 cm) til max 30-40 cm. Dessuten har vidvinkelobejktiver gjerne en bedre dybdeskarphet slik at du sammen med minste blenderåpning får veldig fine skarpe bilder. Anbefalt brennvidde bør nok ligge på 17-40 mm for din EOS350D. I motsatt tilfelle vil du som nevnt ved makrofotografering av insekter på litt lengre avstand (50-100 cm) trenge et makroobjektiv med lengre brennvidde (f.eks. 80-100 mm). Makrofotografering av modelljernbane og insekter blir derfor ikke helt det samme, siden motivene oppfører seg såvidt forskjellig. Men hvis du skaffer deg en vidvinkelzomm med makro, så vil du nok også få tatt bra inskektsbilder - med litt tålmodlighet. ![]() |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Enig med Kjell der.
Kanskje bedre å få tak i et passende fastobjektiv med moderat vidvinkel og kjøpe et macro med 90 eller større fast brennvidde. Du får bedre optisk kvalitet enn zoom. Og det kan bli vesentlig billigere med et fastobjektiv, særlig fordi det bør være mulig å få tak i brukte objektiver til Canon. 28 mm tilsvarer en 45 mm i vanlig filmformat, dvs, tilnærmet normalobjektiv. Denne er ikke så dyr, selv om du får dyrere objetkiver med antatt bedre kvalitet. 24 mm tilsvarer 38 mm, og kan kanskje være enda mer aktuell? Du har vel en normalzoom allerede (18-55)? Da kan du teste ut forskjellige brennvidder så du finner den/de du liker best. |
|
![]() |
|
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Hei,
Selv har jeg denne til min Nikon D70:
Den er jeg kjempefornøyd med, og ble anbefalt den av andre MJ"ere.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |