B3-2 ->B9 |
Post Reply |
Author | |
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 februar 2017 at 15:01 |
Vognene som NMJ nå har kommet med, B3-2. ER ikke dette eldre B9 vogner som er ombygget?
Visuelt hva bestod denne ombyggingen av? Kan man tilbakeføre disse vognene til B9?
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1179 |
Post Options
Thanks(0)
|
NMJ kom med B3-2 for flere år siden. Hva som er nytt, er B3 type 3 og B3-2 type 3. Neste runde var at noen B2 og/eller B9 ble bygget om til B3 type 3. Jeg har ikke noen komplett liste over endringene, men har merket meg dette:
Så kan en lure på hvorfor vogn 25526 beholdt litra B2 etter at den fikk nye vinduer, "sneglehus"-ventilatorer og korrugerte sider. Kanskje B3 type 3 også fikk en annen innredning, eller kanskje 25526 fikk MD-boggier mye senere. Senere ble harmonika-belgene erstattet av gummivulster. B3-2 er B3-vogner som har fått erstattet noen av setene med skistativ. Det skjedde både med "ekte" B3-vogner og B3 type 3. Sistnevnte med skistativ ble derfor B3-2 type 3. "Ekte" B3-vogner var tidligere blitt ominnredet slik at de ble B3 type 2; jeg tror det gikk ut på at man fjernet et par seter for å få plass til garderobe. Om du spør på NJKs forum, antar jeg at Hans-Ole Sveia kan gi deg mer pålitelig informasjon. Mulig han også har skrevet om disse vognene i På Sporet for ikke så mange år siden, om jeg da ikke blander sammen med artikler om B4-vognene og de "ekte" B3-vognene.
Edited by TorsteinS - 10 februar 2017 at 16:01 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |