Print Page | Close Window

B3-2 ->B9

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10285
Printed Date: 15 mai 2024 at 00:49
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: B3-2 ->B9
Posted By: SveinR
Subject: B3-2 ->B9
Date Posted: 10 februar 2017 at 15:01
Vognene som NMJ nå har kommet med, B3-2. ER ikke dette eldre B9 vogner som er ombygget?
Visuelt hva bestod denne ombyggingen av? Kan man tilbakeføre disse vognene til B9?


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt




Replies:
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 10 februar 2017 at 15:58
NMJ kom med B3-2 for flere år siden. Hva som er nytt, er B3 type 3 og B3-2 type 3.

Første ombygging var fra B9 til B2 (evt. tilsv. litra før 1970), da vognene ble delt i to avdelinger (røykere og ikke-røykere), og det midterste vinduet forsvant.

Neste runde var at noen B2 og/eller B9 ble bygget om til B3 type 3. Jeg har ikke noen komplett liste over endringene, men har merket meg dette:
  • Nye vinduer. De som kan åpnes ble to-delte på B3 type 3.
  • "Sneglehus"-ventiler i stedet for Flettner-ventiler.
  • Korrugerte vognsider på de fleste vognene (men ikke på 25503 og 25510) .
  • MD-boggier i stedet for fagverks-boggier. Jeg er usikker på om de fikk dette med en gang vognene ble bygget om til B3 type 3, eller om det skjedde senere.
Så kan en lure på hvorfor vogn 25526 beholdt litra B2 etter at den fikk nye vinduer, "sneglehus"-ventilatorer og korrugerte sider. Kanskje B3 type 3 også fikk en annen innredning, eller kanskje 25526 fikk MD-boggier mye senere.

Senere ble harmonika-belgene erstattet av gummivulster.

B3-2 er B3-vogner som har fått erstattet noen av setene med skistativ. Det skjedde både med "ekte" B3-vogner og B3 type 3. Sistnevnte med skistativ ble derfor B3-2 type 3. "Ekte" B3-vogner var tidligere blitt ominnredet slik at de ble B3 type 2; jeg tror det gikk ut på at man fjernet et par seter for å få plass til garderobe.

Om du spør på NJKs forum, antar jeg at Hans-Ole Sveia kan gi deg mer pålitelig informasjon. Mulig han også har skrevet om disse vognene i På Sporet for ikke så mange år siden, om jeg da ikke blander sammen med artikler om B4-vognene og de "ekte" B3-vognene.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net