NMJ kom med B3-2 for flere år siden. Hva som er nytt, er B3 type 3 og B3-2 type 3.
Første ombygging var fra B9 til B2 (evt. tilsv. litra før 1970), da vognene ble delt i to avdelinger (røykere og ikke-røykere), og det midterste vinduet forsvant.
Neste runde var at noen B2 og/eller B9 ble bygget om til B3 type 3. Jeg har ikke noen komplett liste over endringene, men har merket meg dette: - Nye vinduer. De som kan åpnes ble to-delte på B3 type 3.
- "Sneglehus"-ventiler i stedet for Flettner-ventiler.
- Korrugerte vognsider på de fleste vognene (men ikke på 25503 og 25510) .
- MD-boggier i stedet for fagverks-boggier. Jeg er usikker på om de fikk dette med en gang vognene ble bygget om til B3 type 3, eller om det skjedde senere.
Så kan en lure på hvorfor vogn 25526 beholdt litra B2 etter at den fikk nye vinduer, "sneglehus"-ventilatorer og korrugerte sider. Kanskje B3 type 3 også fikk en annen innredning, eller kanskje 25526 fikk MD-boggier mye senere.
Senere ble harmonika-belgene erstattet av gummivulster.
B3-2 er B3-vogner som har fått erstattet noen av setene med skistativ. Det skjedde både med "ekte" B3-vogner og B3 type 3. Sistnevnte med skistativ ble derfor B3-2 type 3. "Ekte" B3-vogner var tidligere blitt ominnredet slik at de ble B3 type 2; jeg tror det gikk ut på at man fjernet et par seter for å få plass til garderobe.
Om du spør på NJKs forum, antar jeg at Hans-Ole Sveia kan gi deg mer pålitelig informasjon. Mulig han også har skrevet om disse vognene i På Sporet for ikke så mange år siden, om jeg da ikke blander sammen med artikler om B4-vognene og de "ekte" B3-vognene.
|