Tysk Oppeln vogn |
Post Reply |
Author | ||
Roger Andre
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 juni 2012 at 09:25 |
|
Gikk det vogner av disse med bremse hus i Norge ? Eventult mål på vogn, aksel av stand og vogn kasse ? |
||
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1179 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På Sporet nr. 63-65 har en artikkelserie om de tyske godsvognene som NSB overtok etter den 2. verdenskrig, skrevet av Thor Bjerke og Tore Strangstad. De tyske G-vognene, inkl. Oppeln, beskrives i nr. 63. Om disse står det bl.a.: Lengde: 9100 mm uten bremserhus, 9800 mm med. Akselavstand: 7000 mm (eldre utgave, Ghs Oppeln) / 6000 mm (nyere utgave, Gs Oppeln). De uten bremserhus fikk litra Gp4 hos NSB, og nr. 33100-33160 pluss 34901-34902. De med bremserhus/-plattform fikk "kun" litra G. Nummerseriene var 33161-33184 for de med 6 m og 33193-33199 for de med 7 m akselavstand. Om jeg oppfatter artikkelen rett, så ble alle de eldste vognene (med 7 m akselavstand) bygget med bremserhus. Generelt om de tyske vognene står det at "Bremserhus ble fjernet ved revisjoner i samme utstrekning som for NSBs egne vogner". Det er et bilde der av NSB G 33177 fra 1971, da med bremserplattform (ikke bremserhus). |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser
at Torstein S allerede har gitt deg et svar mens jeg satt her og kladdet på
mitt, men jeg velger å poste det i sin helhet uansett, da jeg tror det gir litt
nyttig tilleggsinformasjon. Uten
å være 110% sikker mener jeg at svaret er ja. Dette
er bl.a basert på en av artiklene om NSB’s tyske godsvogner i PS nr 63. Det er
noen mindre avvik i enkelte ting i denne artikkelen i forhold til mine tyske
underlag som gjør meg litt usikker, men ikke noe av vesentlig betydning for
svaret på ditt spørsmål. I
artikkelen står det nemlig om Oppelnvogner ”med bremserhus eller plattform”, og
mine tyske underlag sier intet om Oppelnvogner med bremserplattform. Men
artikkelen sier uansett klart at det hos NSB ble innregistrert Oppelnvogner med
6000 mm akselavstand både med og uten bremserhus, og Oppelnvogner med 7000 mm
akselavstand. Så langt jeg forstår artikkelen hadde også disse ”bremserhus
eller plattform”. Hvor
lenge vognene beholdt bremserhusene vet jeg ikke, men du kan vel regne med at
også på disse vognene ble de fjernet etter hvert, og da fikk de i hvert fall
bremserplattform. Mine
tyske underlag er kopier av en del sider fra ”Die Güterwagen der regelbauart”,
Skizzen, utgitt av Eisenbahn Zentralamt Minden og datert 1948. Her
finnes 3 vogntyper med Gattungsbezirk Oppeln. 1)
Ghsu: 1663 vogner med akselavstand 7000 mm, lengde over endebjelker 9500 mm og
over buffere 10800mm. Vognene var bygget 1934–37 og utstyrt med bremserhus. Bremserhuset
var plassert på plattformen nede på endebjelken/rammen og vogn–kassen er 8800 mm
x 2780 mm. Akslingene er plassert symmetrisk i lengderetningen, så vognkassen
er forskjøvet på rammen tilsvarende lengden av bremserhuset. Bremserhuset
er av standardtype m/flatt tak, og forskjøvet noe mot venstre når man ser inn
mot vognenden, ca (6+10+9) mm i breddemål HO. (Det
er ingen vogner m/7000 mm akselavstand uten bremserhus) 2)
Gehs: 6150 vogner med akselavstand 6000 mm, lengde over endebjelker 8500 mm og
over buffere 9800mm. Vognene var bygget 1938–45 og utstyrt med bremserhus. Bremserhuset
var plassert på plattformen nede på endebjelken/rammen og vognkassen er 7800
mm x 2740 mm, det samme som Ghs/Gp4. Akslingene er plassert symmetrisk i
lengderetningen, så vognkassen er forskjøvet på rammen tilsvarende lengden av
bremserhuset. Bremserhuset
er av standardtype m/flatt tak, og forskjøvet noe mot venstre når man ser inn
mot vognenden, ca (6+10+9) mm i breddemål HO. (Det
er ingen vogner m/6000 mm akselavstand med bremserplattform) 3) Ghs: 21927 vogner med akselavstand 6000 mm, lengde over endebjelker 7800 mm og over buffere 9100mm. Vognene var bygget 1938–45 og hadde ikke håndbremse av noe slag. Vognkassen er 7800 mm x 2740 mm Dette er vognene som her hjemme vel er best kjent som Gp4 fra persontogene. |
||
mvh
Bjørn |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En Märklin Oppeln-vogn med bremserhus på Grimstadbanen :
|
||
Roger Andre
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott vogn du har fått ,Tore.
Og en stor takk til Torstein og Bjørn for utfyllende og flotte svar.
Dere vet ikke tilfeldig vis om det ble brukt vogner med 6 eller 7 meter aksel avstand på fvde 19003 vogna? Edited by Roger Andre - 12 juni 2012 at 19:31 |
||
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var en vogn med 6,0m akselavstand som ble ombygget til "dieselfinke" (les aggregatvogn) i 1964.
Nummeret var 33150 og jeg vil anta at den da hadde litra Gp4, men er ikke sikker. Den fikk ihvertfall litra Fde, og senere litra/nummer FVde 19003. mvh Bjørn Hall
|
||
mvh
Bjørn |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må man i såfall scratchbygge den delen av vognen med inngangsdørene? hadde vert kult å lage en finkevogn!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Roger Andre
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk igjen for svar bjørn... kjempe fint.
Stian: Jeg har tenkt og scratchbygge ny kasse. Skal jobbe litt med og få tak i tegning tenkte jeg... det blir nok et vinter prosjekt... Kansje du også er intresert...?
|
||
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er nok så intresert.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva med å lage vognkassen i etset messing. Hvis du får tak i tegninger, så burde det gå an. Kan være flere som er interessert i denne vogna.
|
||
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |