Nybegynner - tips? |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Du spør om du kan bruke Peco-skinner, og som sagt ovenfor kan du selvsagt det dersom du skal bruke 2-skinne likestrøm som system (dvs. alt unntatt Märklin).
Jeg vil anbefale at du bruker kode 75 (eventuelt kode 83) som ser vesentlig smekrere og "riktigere" ut enn kode 100. Vogner og lok med både NEM-hjul (etter tradisjonell europeisk standard) og RP25-hjul (etter amerikansk standard) fungerer veldig bra på disse skinnene. RP25 og kode 100 kan være litt tvilsomt . Det er kun gammelt Europeisk materiell med "pizza-kutter-hjul" som ikke vil fungere på kode 75.
Hvilket skinnesystem du velger vil vel avhenge mye av hva du vil med banen din. Dersom poenget er å kjøre mye tog og komme raskt igang kan Märklin være et fornuftig valg. Men om modellbyggingen i seg selv er noe som frister, nå eller i fremtiden, så står du friere og kommer lengre med et "likestrøms-system". (Ja-ja, noen vil sikkert protestere). Det siste har (etter min mening) større utvalg og muligheter med tanke på valg av skinner og veksler for å kunne få til en realistisk sporgang, og vil kunne takle mer forbilderiktige hjul på materiellet.
Du bør tenke igjennom om du vil begynne med å bygge et fast-anlegg, i et dertil egnet rom (hvis du har), eller et seksjons- eller modulanlegg. Du bør forsøke å få til å besøke noen som har anlegg og studere og diskutere forskjellige løsninger. Hva du velger til syvende og sist vil nok bli farget av hvem du snakker med, men det er lettere å gjøre seg opp en mening når man ser ting i virkeligheten (virkeligheten er bedre enn tusen bilder, som igjen er bedre enn tusen ord).
Lykke til!
Hilsen Halvor
|
|
autowern
Nykommer Joined: 18 oktober 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker så mye for mange matnyttige svar
Begynner å få et klarere bilde over hva jeg vil med anlegget mitt og hvordan jeg i heletatt skal få tatt det første steget. Målet mitt med anlegget (som forøvrig blir et fastanlegg) er å kose meg med det, bygge det så realistisk og detaljert som jeg er i stand til. I heletatt skape en liten verden hvor hastverk er lastverk. Det som i alle fall er klart så langt er at jeg går for et likestrøms-anlegg. Om 100 ser veldig leketøysaktig ut, så er det ikke aktuelt. Når det gjelder planleggingen og tegning av sporplan så er jeg ikke i tvil om at å legge ut maler og jobbe i 1:1 er en god måte, men når anlegget står plassert 7 mil unna der jeg til daglig bor og kun får jobbet på det i helgene må jeg nok ty til tegneblokka og datamaskinen i planleggingen. Dessuten skal jeg undersøke om det er noe miljø for dette der jeg bor. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
.. og vi får håpe din framtidige arbeidsgiver har skikkelig store lokaliteter å tilby ...., 1:1 modeller kan bli relativt voldsomme enkelte ganger .. For øvrig vil jo Märklin/Trix skinnene egne seg ypperlig for din framgangsmåte: man tager en haug skinner og et (ryddet) stuegulv Da får man på kjøpet prøvekjørt layouten ganske så realistisk også .., men å kalle det planlegging, er kanskje å ta i ..? Jeg kjenner enkelte som har skinnegeometrien såpass "inne" at de bedriver (realistisk) anleggsplanlegging på kladdeblokka. Selv har jeg ørten versjoner av både eget anlegg og diverse prosjekter i klubben på PC-harddisken. Uansett store skjermer eller ryddige stuegulv er det nokså greit å kunne diskutere anleggsplaner i papirutgaver; syn"s nå jeg i alle fall |
|
Bjørn Egil
|
|
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så alt "vanlig" nyere rullende materiell vil fungere på Code 75 spor?? (Roco, Lima, osv....) Har noen moduler på gang (ikke Fremo) og har ikke bestemt meg for hva slags spor jeg skal bruke. Edited by Yngve - 24 oktober 2007 at 22:46 |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helt enig, og jeg mener absolutt at papirplaner i passende skala (feks 1:20 i motsetning til å legge ut planen av *anlegget* i 1:1) er greie når man skal formidle sine tanker til andre. Og jeg mener absolutt at man kan tegne realistiske planer på frihånd med gridsystemet. Det er selvsagt viktig at man har det klart for seg hvor lang feks en veksel er i forhold til det rutenettet man benytter. Det var en god artikkel om å tegne sporplaner på denne måten i Model Railroader på 80-tallet en gang, men av en eller anen grunn finner jeg dn ikke i indexen på trains.com Når det gjelder de MJ-cad programmene synes jeg de resultatene jeg har sett kommuniserer elendig. De beviser sikkert at ting går opp rent geometrisk, men når det gjelder å kommunisere opplevelsen av det ferdige anlegget ser det stivt og traurig ut. Jeg synes feks. at modeller av anlegget med plastelin-landskap så godt som alltid kommuniserer bedre enn datamodeller. Men smaken er selvsagt forskjellig. |
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Du kan jo teste 3rdPlanit på http://www.trackplanning.com/, med gratis demoversjon. Her har du muligheter til å velge synsvinkel, kjøre tog i tegningen, og følge utsikten fra et lok som kjører rundt på tegningen din. Ikke akkurat plastilina.
|
|
OlavM
|
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Noe av det du spør om har du fått svar på alt. Men særlig når det gjelder arbeidsplass og lodding har jeg etpar kommentarer. En fast plass å kunne sitte med hobbypuslingen er VELDIG BRA. Sjøl har jeg ofte satt med diverse småsaker i sofakroken opp gjennom årene, men det er MYE BEDRE å ha et fast arbeidsbord.
Du kan klare MYE på anlegget uten å lodde, men resultatet blir langt bedre (og vanligvis både rimeligere og mer driftssikkert) hvis du finner fram loddebolten og bruker den. Tips: Begynn å lodde på "billige" saker som ledninger og slikt - det gir god trening, hvis du ikke har loddet før.
Lykke til med anlegget!
Mvh Jon S.
|
|
autowern
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar!
I går kom et par mindre bygninger og skur som jeg bestilte som "trening" på modellbyggingen. Men jeg innså fort det du sa her om at en fast arbeidsplass er en stor fordel. Ble litt tungvint å finne fram alt, bygge litt for så å rydde det bort igjen fordi middagen ble klar (ikke populært å okkupere spisebordet til den slags fant jeg ut ). |
|
autowern
Post Options
Thanks(0)
|
Nå begynner enkelte ting å falle godt på plass. Tidligere var planen å jobbe med anlegget i kjelleren på gårdshuset. Men det har sine begrensinger med lys, plass + at det er en del fukt. Så nå begynner rydding og bygging av lettvegger +++ i et tidligere grisfjøs. Så plass skal det ihvertfall ikke stå på lenger . Antar at jeg har 150 kvm til rådighet når dette er gjort.
3rd PlanIt er anskaffet, så nå er det bare å sette seg inn i mulighetene programmet har. Har bare et lite spørsmål, i 3rd PlanIt, finnes det muligheter for å laste ned skinner osv. fra produsenter noe sted?. Tenkte å legge opp hovedbanen med Peco 83, men jeg får bare opp penser når jeg henter inn disse skinnene. |
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Fleksskinner tegner du på frihånd/forbinder sporvekselne med. Du bestemmer jo selv lengden av disse og hvordan de skal bues, så de finnes derfor ikke i biblioteket. Selv om du planlegger med 3rdPlanit trenger du jo ikke å vite nøyaktig hvor dine fleksskinner skjøtes. |
|
OlavM
|
|
autowern
Post Options
Thanks(0)
|
Ok. Tenkte bare litt i forhold til å hente ut lister over komponenter jeg. Slik at jeg får bedre kontroll på hva jeg må kjøpe. Men det er vel bare å begynne et sted.
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skal være mulig å få opp hvor mange meter med fleksiskinner du tegner opp. Sjekk om du kan innstille dette under properties eller settings. Samler krefter til togkjøring i kveld i annet eks-grisefjøs (yes, det er andre som har gjort det før deg, om ikke meg) , så må ta å kikke nærmere på detaljene en dag senere. |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Til opplysning så er skalaen 00 1:76, H0 er 1:87. Men, det ser ikke så aller verst ut med en 00 og en H0 vogn ved siden av hverandre, dette kan Carl-F bekrefte, eller tar jeg heelt feil nå?
Hilsen Magne H.L.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Forskjellen er nok større enn du tror. Her er et bilde av DSB traktor nr 6 i to utgaver. Til venstre en Lima modell i 00-skala utgitt som DSB utgave. Til høyre Rocos modell av samme lokomotiv i H0.
De engelske vognene ville i 1/87 se små ut i forhold til norske og andre europeiske vogner, dette pga mindre lasteprofil i England. Når du plasserer en engelsk vogn i 00 sammen med andre vogner i HO ser det allikevel ikke så galt ut. Gjelder selvfølgelig også for lokomotiver.
Petter
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se punkt 7.2 i manualen: om object lists (side 68) Disse opplysningene kan sorteres slik at du kan få en handleliste, dog ser det ikke ut til at det gjelder for fleksiskinner, men I tegneprogrammet kan du få opp total sporlengde ved å gå til "Action"-menyen og klikke på "compute track length" Hurtigtast: skift + K Det burde du gi deg en anelse om hvor mye skinner som går med. Håper det kan være nyttig for deg. Jeg lærte i alle fall noe nytt i dag. |
|
autowern
Post Options
Thanks(0)
|
Men kan man kjøre samme lokomotiv på både 00 og H0?.
Et spørsmål til, jeg ønsker meg et britisk anlegg. Finnes andre firmaer enn Hornby som leverer britiske modeller, skinner, tok osv? |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sporvidden er 16,5 mm både i H0 og OO (dermed er sporvidden egentlig feil i 00, den skulle vært ca 19 mm). Strømsystemet er det samme og lokomotiver i H0 og 00 kan derfor fint kjøre på samme spor.
Der er mange leverandører av engelsk jernbanemateriell i 00, Bachmann er en av de større. Også Heljan lager lokomotiver i 00.
The Signal Box er en forhandler i England som mange har positiv erfaring med . Denne siden kan gi et inntrykk av noe av det som er på markedet i 00, men der finnes mye mer.
Hilsen Petter
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |