Stillverk Kongsvinger |
Post Reply |
Author | |
Jacob
Medlem i MJF Joined: 23 september 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 februar 2020 at 14:34 |
Hei, her er tre bilder fra NJK sine sider, Kongsvinger stillverk. Med inspirasjon til SES sin tråd om stillverk trenger jeg hjelp til å identifisere de forskjellige brytere og lys og deres funksjon. Jeg har nummerert de forskjellige lys og brytere, det er fint om en bruker disse referansene. Videre er det fint om en kan redegjøre for hva slags bryter det er, om den er tovegs AV-PÅ, trevegs AV-PÅ-AV og om den er fjærbelastet til en posisjon og ikke minst hva bryteren gjør. En viktig del er hvilke forutsetninger de forskjellige lys og brytere har for å kunne stilles. Så håper jeg at jeg kan lære hvordan togveg legges, lokal skifting brukes osv. På forhand takk! Knut |
|
Jacob
Medlem i MJF Joined: 23 september 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bakgrunnen til denne tråden er planer om å bygge denne stasjonen til Fremobruk. Gjennom årene har jeg skaffet nok veksler, skinner, signal og dvergsignal til å starte. Takket være Möllehem Gårdsproduksjon er det nå mulig å lage et stillverk på en grei og rimelig måte. Via LokoNet kan det meste styres. En paneldekoder kan håndtere 16 innganger og styre 64 lysdioder slik som gjengivelse av signal, indikasjon på vekselstilling, opptatt spor osv. Denne kan og programmeres til å legge togveg, eventuell skifteveg.
I høst kom en norsk signaldekoder som kan styre 10 signaler med inntil 5 dioder hver. En servodekoder kan styre 5 veksler med tilbakemelding til LokoNet om stilling og polarisering av kryss. En kan få kort for spordetektering fra 2 til 8 sporfelt som kan kobles til servodekoder eller signaldekoder. Alle dekodere programmeres via en android app. Alle enheter kommuniserer med hverandre, en behøver ingen sentral dataenhet for styring. Hilsen Knut
Edited by Jacob - 14 februar 2020 at 12:11 |
|
Jacob
Medlem i MJF Joined: 23 september 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å få et stillverk mest mulig likt originalen behøver jeg kunnskap om hvordan dette virker. Jeg ser at dette kan bli en utfordring. Derfor vil jeg prøve å komme med forslag om hva jeg tror er korrekt. Jeg vet jeg trenger korrigering på dette, på forhand takk for innspill.
Bryter 1: Er dette brukt for å sende forespørsel til neste stasjon/ blokk for å få klarsignal til å sende et tog mot Galterud? Bryter 2: Vet ikke. Bryter 3: Gi klar togveg? Bryter 4: Styrer lokal skifteveg? Lys 5: Viser vekselstilling og om sporet er opptatt. Er sporet opptatt en lyset i sporveksel slukket? Bryter 6: Gi klar togveg? Lys 7: Lys for belagt/opptatt spor. Slukket om sporet er belagt? Lys 8: Repetersignal for dvergsignal? Bryter 9:Styrer lokal skifteveg? Brytere 10 og 11: Blå brytere styrer veksler direkte/lokalt. Gule brytere skifter mellom lokal styring og stillverkstyrt/togvei? Brytere 12 : Styrer lokal skifteveg? Bryter 13: Vet ikke. Bryter 14: Vet ikke. Bryter 15: Er dette brukt for å sende forespørsel til neste stasjon/ blokk for å få klarsignal til å sende et tog mot Granli? Hilsen Knut
Edited by Jacob - 14 februar 2020 at 12:04 |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(2)
|
Jeg tok stillverkseksamen i dag så kan svare på spørsmål men du har helt rett i at det blir en utfordring å få til.
Vi kan jo begynne med funksjonene til stillere og knapper. Bryter 1: KTP (Kunstig togpassering) Når togleder eller txp på nabostasjon stiller inn togvei mot deg blir blokkstrekning retningsstilt. Retningen på blokkstrekningen skal bli nøytral etter togpassering men av og til skjer ikke det. Eller så ombestemmer man seg og kjøre tog andre veien først. For å stille blokkstrekning nøytral igjen, altså ingen bestemt kjøreretning, trykker man på KTP. Knappen er fjærbelastet. Bryter 2: trykknapp for å kvittere ut varselklokke for ankommende tog. Begynner å surre når tog kommer inn på siste sporavsnitt før stasjonen Stiller 3 og 6: Hovedsignalstillere. Det er fjærbelastede stillere som beveges i den retningen du skal legge togvei. Skal du ha inn tog fra Galterud til spor 1 så tar du stiller A og stilleren i spor 1 og drar begge til høyre samtidig. Da vil sporveksler legge seg riktig og du får kjørsignal inn. Når togveien er sikret vil det lyse et blått lys midt imellom bryter 2 og 3 på siste bilde. Bryter 4: Stiller 4, 9 og 12, de grønne stillere på sporene er dvergsignalstillere. Med de så legger du skiftevei. Det fungerer på samme måte som hovedsignalstillere, du tar tak i 2 stykk og beveger de i retningen skifteveien skal ligge. Fjærbelastet Lys 5: Det er 2 lys som viser i hvilken stilling vekselen ligger, det er det lys som ligger i avviksporet og sporet rett fram. Når en av de lyser vises det vekselen ligger i den retningen og tunga ligger helt inntil. Når vekselen legges om lyser ingen lys, ikke før den er helt omlagt. Det 3. lyset, det midt i tunga viser om sporet er belagt eller ikke Bryter 6: Som 3 Lys 7: Kontrollampe for sporavsnitt, slukkes når sporet er belagt Lys 8: Kontrollampe for dvergsignal. Den viser om dvergsignalet tillater kjøring. Den vil lyse når du har lagt skiftevei. Bryter 9: som 4 Brytere 10 og 11: Flere forskjellige stillere. Blå er vekselstillere for direkte omlegging av veksler, fjærbelastet eller stiller for frigivning av S-lås, den er ikke fjærbelastet. Gul stiller er for frigivning til lokal omlegging av sentralstilte sporveksler og den er ikke fjærbelastet. Slår man ned den kan fører/skifter legge om veksler selv med trykkbrytere som er plassert ved selve vekselen. Har man frigitt for lokal omlegging får man ikke stilt noen signaler eller lagt om veksler fra stillverket. Brytere 12 : som 4 og 9 Bryter 13: Forbikoblingsknapp. For at man skal kunne legge togvei og stille signal ut så kreves det forskjellige sporavsnitt i togveien ikke er belagt. En kan tros ikke kjører der det allerede står tog. Av og til er tog så lange at de selv belegger et slikt sporavsnitt. Uten å kjenne spesifikt til situasjonen på Kongsvinger så kan jeg forestille meg at enkelte lange godstog må kjøre nesten helt fram til utkjørhovedsignalet for å få plass. De belegger da flere felt forbi dvergsignalene R37, R39 eller R43. For da å kunne stille togvei ut trykker man på forbikoblingsknappen og sikringsanlegget vil da overse at de sporfeltene er belagt. Det er en fjærbelastet knapp og skal trykkes inn samtidig som man betjener hovedsignalstillere Bryter 14: som 2 Bryter 15: som 1
Mer du lurer på? Hilsen, Laurenz |
|
Jacob
Medlem i MJF Joined: 23 september 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk Laurenz! Jeg er svært glad for svarene. Du bestod eksamen.
Nå kan jeg sette opp stillverket i et system med grunnlag i MGP sine dekodere. Det er sannsynlig at det kommer flere spørsmål, det tar jeg i neste bolk. Igjen tusen takk! Hilsen Knut
|
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Laurenz / Knut,
Mulig øynene spiller meg et puss her, men er det ikke forskjell på bryterene merket 3 og 6? Bryterene merket 6 synes jeg ser ut til at er kombinerte (røde, med grønt bånd), altså for både hovedtogvei og skiftetogvei, mens bryteren i 3 er bare for hovedtogvei (bare rød)?
|
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
Jacob
Medlem i MJF Joined: 23 september 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Tore, tror du har rett. Om en er NJK-medlem kan en se bildet av stillverket i god oppløsning på NJK sine sider. Det er tatt 4 juni 2017 av Gjermund Hansen.
Det ser ut som alle disse røde brytere for hovedsignalstillere også har et grønt bånd.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer at stillerne på midten er kombinerte for å stille enten togvei og skiftevei, og derfor er røde med grønt bånd. Siden det alltid må brukes to stillere samtidig er det den andre stilleren som betjenes (som da er enten er bare rød eller bare grønn) som definerer om det stilles togvei eller skiftevei.
Så vidt jeg vet er dette standard måte å arrangere stillerne på, i hvert fall på denne generasjonen stillverk.
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer ja.
|
|
Jacob
Medlem i MJF Joined: 23 september 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jernbaneverket Sikringsanlegg bør kunne betjenes fra et lokalt betjeningsutstyr i hvert sikringsanlegg og fra et sentralt plassert betjeningsutstyr i en fjernstyringsentral. Betjeningen av sikringsanlegg skal være enkelt, pålitelig (SIL nivå 0) og raskt å utføre. Det vil si at færrest mulig betjeningsoperasjoner skal måtte utføres. Stilling av togveier/skifteveier bør være basert på utpeking av start og sluttpunkt (entrance-exit prinsippet). 4.2 Utstyr for lokal betjening For lokal betjening skal det benyttes stillerapparat eller tastatur og skjerm. 4.2.1 Stillerapparat Stillerapparatet kan ha: Spordiagrammet skal plasseres i stillerapparatets øvre del. I spordiagrammet skal stillere for togveier og skifteveier samt trykknapper for kunstig togpassering plasseres. De øvrige stillere og trykknapper skal plasseres i stillerapparets nedre del. 4.2.1.1Stillerapparatets øvre del. 1. Spordiagrammet skal skjematisk vise stasjonens sporanlegg, sporveksler, signaler, eventuelle S-låser og sikringsanleggets øvrige utstyr. 2. Stasjonens sporanlegg skal deles opp i felter som svarer til de isolerte sporfelter på stasjonen.
10.Togveistillere skal ha rødt håndtak. I normalstilling skal håndtakene stå loddrett på sporplanet. Stillerene skal kunne legges til høyre eller venstre og fjære tilbake til normalstilling. 11.Dvergsignalstillere skal ha grønt håndtak. I normalstilling skal håndtakene stå loddrett i sporplanet. Stillerene skal kunne legges til høyre eller venstre og fjære tilbake til normalstilling. 12.Kombinerte togveistillere og dvergsignalveistillere skal ha rødt håndtak med et grønt belte midt på håndtaket.4.2.1.2Stillerapparatets nedre del. 1. Sporvekselstillere skal ha blått håndtak. •I normalstilling skal håndtakene stå loddrett på stillerapparatet. Stillerne skal kunne legges opp eller ned og fjære tilbake til normalstilling. •Stillerne skal være merket med skilt som angir vekselens nummer. 2. Stillere for frigivning til lokal omlegging av sporveksler skal ha gult håndtak. I normalstilling skal håndtakene stå loddrett på stillerapparatet. Stillerne skal kunne legges ned og forbli omlagt inntil de legges tilbake i normalstilling. |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror jeg må ha oversett denne tråden i 2020, men med det siste nye innlegget nå ble jeg obs på den, og da litt nysgjerrig på hvordan status er på prosjektet ? |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Jacob
Medlem i MJF Joined: 23 september 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prosjektet går videre. Halvor sitt sommerprosjekt gir god inspirasjon. I mai overtar vi et lokale på 12x6 m hvor jeg vil disponere 50%. Kongsvinger stasjon er 15-16m i H0, så mye må komprimeres eller velges bort med 12m lengde. Fremo standard 2m radius tar 4m av dette, tror jeg går for mindre radius som ikke vil bli brukt på Fremo-treff.
Noen spørsmål har jeg om stillverk:Gul stiller er for frigivning til lokal omlegging av sentralstilte sporveksler. Her er det fem brytere merket LOK I, LOK II, LOK III, LOK IV og LOK V. Jeg regner med at disse refererer til spor 1 til 5. Hvor går grensene til lokal frigivning, hele sporet fra innkjør til utkjør? Grønne brytere er for dvergsignalstillere, hvordan brukes disse? To og to nær hverandre, eller kan en stiller brukes til dvergsignalet den tilhører? På forhand takk, det er fint å lære noe nytt. Hilsen Knut
Edited by Jacob - 25 februar 2022 at 14:43 |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
LOK I, LOK II referer ikke til spor men områder, fra venstre til høyre. Eksakt hvordan det er delt opp i Kongsvinger vet jeg dessverre ikke.
Grønne brytere er skifteveier ja, som vises ute med dvergsignaler. De brukes to og to nær hverandre, man ta tak i de og beveger de i retningen du skal legge skiftevei. En dverg har ingen engen stiller for å endre signalbildet, det er alltid en kombinasjon av 2 stillere som må betjenes. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |