Stigningsprosent på layout |
Post Reply |
Author | |
29bay
Nykommer Joined: 08 oktober 2010 Location: norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 november 2010 at 15:23 |
uploads/1310/Togbane_feerid__forum.pdf
Lurer på om det går ann å sette ein bru ved det sporet lengst borte, ein ganske høy bru. Blir det for høy stigning?
|
|
Lars Martin
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilket spor er det du mener, det øverste sporet på planen?
Det spørs jo litt hva du mener med "ganske høy" bru, men hvis du legger det ytre sporet i stigning helt fra de ytre sporvekslene nede i hjørnene og opp til brua på det høyeste punktet, samtidig som det indre sporet senkes litt vil du jo kunne få bra høydeforskjell mellom de to sporene der oppe. Du sier ingenting om verken skala eller skinnefabrikat, er det H0 og Märklin C-skinner du har? Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette har blitt diskutert ørten ganger før.
Bruker du litt tid på å lete i forumet finner du garantert svar. |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
29bay
Nykommer Joined: 08 oktober 2010 Location: norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er Märklin C skinner, det eg lurer på er koleis eg kan rekne ut stigningsprosent.
|
|
Lars Martin
|
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
1 cm opp på 100 cm lengde er 1% stigning
|
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hovedregelen er: så slake stigninger som mulig.
Hvis hovedregelen ikke lar seg gjennomføre, kan du enten prøve deg fram om lokene trekker ønsket last opp prøvestigningen, eller følge disse vurderingene: Hvis lokene har hefteringer, trekker de kanskje dobbelt som my (eller dobbelt så bratt) som uten hefteringer. Uten hefteringer ville jeg ikke bygget stigninger brattere enn 3%. I kurve får man i tillegg motstand fra overvinningen av kurven, og jo sterkere jo krappere kurven er. Så stigning i kurve vil virke brattere enn rett linje. Maksimalstigning i Norge på hovedspor er normalt 2,5%. Det er faktisk ikke så dumt å følge prototypen her. Edited by ses - 28 november 2010 at 22:07 |
|
Svein S
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helt riktig det Svein sier her. Kjører du tog i riktig lengde, dvs 5-6 personvogner og mer eller tilsvarende i godsvogner så klarer de små omtrent like mye som de store. Så det gjelder å begrense stigningen til maks 2,5-3%. Men når jeg ser på sporplanen du har laget så regner jeg med at du vil kjøre med korte tog, 3 personvogner f.eks. Da kan du selvfølgelig tillate deg å ha større stigninger. Ønsker du det så anbefaller jeg å legge ut en liten rundbanen og prøve seg fram rett og slett.
|
|
29bay
Nykommer Joined: 08 oktober 2010 Location: norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Visst eg skal kjøre lenger tog då?
|
|
Lars Martin
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da må du nok satse på ekstra forspannslokomotiv slik som her
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg satte opp en stigning som er 1cm pr 22cm lengde. Jeg kom opp med DI4 + 8 vogner. Mens Di5 ikke klarte mer enn 3 B3 i radius 3 (roco geoline). Men Di5 trekker heller ikke så mange vogner som Di4 i virkligheten, så det gjør ikke noe for meg. Og skal jeg kjøre lenger tog gjør jeg som i virkligheten og hekter på et lok til
Edited by Wickerman - 14 januar 2011 at 00:16 |
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |