Vedskur til damplokstallen |
Post Reply |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 desember 2007 at 19:02 |
Jeg kom over dette bildet fra 1971 i skrapkassa mi, hvor det er mange bilder som lar seg redde med digitalteknikk. Bildet viser vedskuret på Hamar stasjon. Dampdriften var nettopp nedlagt og det meste av infrastrukturen stod igjen, slik som dette ganske enorme vedskuret. Man brukte ved til å fyre opp lokotivene med inntil det var blitt så pass varmt i fyrkassa at man kunne begynne med kull. Hamar var en stor stasjon i damploktida, med to lokstaller og mange lok som skulle fyres opp noen timer før arbeidsdagen for maskinene tok til.
For de som modellerer lokstall for damploktida, er altså vedskur også noe man må ha med, men den behøver selvfølgelig ikke være så stor som her. Det er mulig at dette skuret også ble brukt til andre ting, men det er i hvert fall opptenningsved vi ser stablet opp nærmest. Kullbinger var også oftest overbygget for at kullene ikke skulle bli alt for oppbløtt av regn. |
|
Svein S
|
|
steppen
Veteran Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott bilde! Har du andre fotos av dampinfrastrukturen på Hamar? F.eks. kullbinge (og kullkran)?
Edited by steppen - 26 desember 2007 at 19:10 |
|
Mvh Stein
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dessverre tok jeg ikke så mye infrastrukturbilder den gang. Jeg var mest opptatt av det rullende materiellet. Hamar hadde vanntårn som forsvant omtrent i 1970. Kullene lå i en stor åpen grop, og de ble fraktet derfra via små vagger opp på en rampe, for derfra å bli tippet ned i lokets kullforråd. Disse bildene viser mer eller mindre godt denne anordningen. Man hengte en wire rundt lokets ene buffer, og så dro loket selv opp vaggene på kullrampa.
|
|
Svein S
|
|
steppen
Veteran Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott! Ved nærmere ettertanke lurer jeg på om det ikke finnes et (oversikts)bilde av dette "kullverket" i JBMs fotosamling. Uansett skal du ha takk for titten og nærbildene!
|
|
Mvh Stein
|
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svein, spørsmål litt på siden... Hva er det som henger på rørene på lok 362? Ser ut som presenning el. lign.? Og hva er hensikten/funksjonen?
|
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
RaA
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Tore spør: Svein, spørsmål litt på siden... Hva er det som henger på rørene på lok 362? Ser ut som presenning el. lign.? Og hva er hensikten/funksjonen? "
Alle disse bildene er tatt i 71 da samtlige damplok i praksis var utrangerte. Da er det nok grunn til å tro at det rett og slett er noen fillete rester av presenning. Siden det ser ut til å være noe aktivitet kan det se ut til å lokene tømmes for kull før de sendes til hugging.
Mvh Ragnar
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aktiviteten tror jeg var at NJK sikret seg reservedeler til damplok.
|
|
Svein S
|
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for gode svar Svein og Ragnar :-)
|
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |