MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nye lokomotiver til Cargonett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nye lokomotiver til Cargonett

 Post Reply Post Reply
Author
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye lokomotiver til Cargonett
    Posted: 25 januar 2008 at 19:42
Jeg leste at Cargonett skal lease nye lokomotiver fra desember i år.  Er det noen som vet hvilke typer lokomotiver det dreier seg om?  Er det samme slags lokomotiver som green Cargo og Hectorrail har kjøpt, nemlig Bombardier Traxx F140, eller BR 185 som de kalles i Tyskland?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2008 at 17:22
Tar jeg ikke feil så er det samme type som Hector rail sine lok. Du får Cargonet"s El19 som ferdig modell om du vill,  til 1995kr. Levering 2009.

Edited by Wickerman - 08 september 2008 at 17:24
A matter of life and death
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2008 at 18:22
Hvilken leverandør leverer El19?
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2008 at 19:02
det er nmj som skal lage den sammen med noen andre......
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 00:18
De som ikke har sett loket enda kan ta en titt på denne siden.
 
 
Petter
Back to Top
Hermann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 12 august 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hermann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 11:56
Originally posted by Stian Stian wrote:

det er nmj som skal lage den sammen med noen andre......
Sammen med A.C.M.E. Wink
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 18:23
Mehano har laget den spanske versjonen av euro 4000 som cargonet skal prøve kjøre på Nordlansbanen seinere i høst. Planen er å erstatte Cd66 i 2010. 
 
Det finnes en utgave av Euro 4000 i sverige(som cargonet skal låne) og har litera t48.
 
 
 
Nå laget Mehano aldri noen norsk versjon av Cd66, men andre europeiske versjoner ble laget.
 
Class 66 i modell http://www.mehano.si/?PID=5&CID=59&ID=747 4 dørs utgaven som cargonet bruker(men er selvfølgelig flere forskjeller).
 
 


Edited by Wickerman - 11 september 2008 at 18:29
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 18:59
Det man ikke laget skal man tydeligvis lage:
Mehano kommer med CD66
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 19:31
Men dog uten norske detaljerCry..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 20:44
Ikke?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 20:56
Det Mehano-loket (Vossloh 333.3) ligner da ikke så mye på det Vossloh Euro 4000 / T68 901 som testes i Sverige?
 
Jernbane.net:
 
Vosslohs egen Euro 4000 side:
 
Petter
 
 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 21:47
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Ikke?
 
Nei det kun snakk om en Class i Cargonett farger. Så plog,speil, Ac osv kan vi se langt etter.  Jeg er veldig spent på hvor de har plassert nummerlitreringen i fronten, da Mehano modellen har en "utvekst" der, noe CD66 ikke har. En annen ting som også skiller de modellene fra hverandre er tyfonene, en tyfon her eller der spiller jo ikke så stor rolle, men her er nemlig det en egen stor tyfon boks i fronten, noe som ikke CD66 har..  
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2008 at 22:50
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Det Mehano-loket (Vossloh 333.3) ligner da ikke så mye på det Vossloh Euro 4000 / T68 901 som testes i Sverige?
 

Jernbane.net:


 

Vosslohs egen Euro 4000 side:


 

Petter

 

 


Jeg synes også det var en del essensielle detaljer på Mehano-loket som avviker endel fra den angivelige forbildet (EURO 4000). Boggie-sider, frontvinduet, og særlig utmerker forskjellen i sidevinduet seg - EURO 4000s sidevinduer er nokså særegne.

Mehanos modell er tydelig beregnet på et helt annet forbilde.


Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 12:29
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det man ikke laget skal man tydeligvis lage:
Mehano kommer med CD66


Mehanos CD66 er utsatt på ubestemt tid...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 12:35
Det var fort gjort. Innså man kanskje at det ikke nytter å komme med en lakkvariant?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 16:33
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Tar jeg ikke feil så er det samme type som Hector rail sine lok. Du får Cargonet"s El19 som ferdig modell om du vill,  til 1995kr. Levering 2009.
 
takk for tipset Wickerman, da har jeg bestilt mitt eksemplar av El19.  På tide at det kom noe nytt på lokomotivfronten innen godssektoren her i landet også.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 17:46
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det var fort gjort. Innså man kanskje at det ikke nytter å komme med en lakkvariant?


Nei, det er produksjonsmessige forhold som gjør dette. Markedet hadde nok helt klart vært der.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2008 at 13:26
Det er den spanske Euro4000 mehano kommer med(nevnt i tråden lengere opp) Så det er lov å hope at de kan bruke samme understellet, og lage ny overdel. Slik at de lager den svenske utgaven også, samt den norske. Vell og merke hvis Cargonet velger å kjøpe lokene.
 
Cd66 går normalt bare på Nordlansbanen, men har også vært på Meråkerbanen og Rørobanen.
 
Euro4000 hvis Cargonet kommer til å kjøpe de, vill man kunne se disse på Nordlansbanen og Rauma/Dovrebanen. Snakk om å bruke 2x Euro 4000 hele vegen mellom Alna og Åndalsnes.


Edited by Wickerman - 19 september 2008 at 13:28
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2008 at 13:29
Hadde markedet vært stor nok, så tro jeg de ikke hadde latt produksjonsmessige være til hinder for en norsk variant
A matter of life and death
Back to Top
Togbutikken View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 02 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 235
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Togbutikken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2008 at 14:34
Tja, hvis ikke fabrikken vil lage, så vil de bare ikke lage. Men det er klart; hadde man bestilt 10000 eksemplarer hadde sikkert saken stilt seg annerledes.
Back to Top
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2008 at 23:19
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det er den spanske Euro4000 mehano kommer med(nevnt i tråden lengere opp) Så det er lov å hope at de kan bruke samme understellet, og lage ny overdel. Slik at de lager den svenske utgaven også, samt den norske. Vell og merke hvis Cargonet velger å kjøpe lokene.
 
Cd66 går normalt bare på Nordlansbanen, men har også vært på Meråkerbanen og Rørobanen.
 
Euro4000 hvis Cargonet kommer til å kjøpe de, vill man kunne se disse på Nordlansbanen og Rauma/Dovrebanen. Snakk om å bruke 2x Euro 4000 hele vegen mellom Alna og Åndalsnes.


 1 lok i hvert godstog Åndalsnes - Alnabru - åndalsnes, men først er det
  Nordlandsbanen som får teste loktypen osv
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2008 at 12:47
Det blir T68(den svenske) + et lok fra spania som skal prøve kjøres. Og den spanske modeller finnes jo i modell.
A matter of life and death
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2008 at 19:06
Hei!
 
Jeg vet ikke om det var deg Saera Khan ringte når hun lurte på hva fremtiden måtte bringe, Dag Cato, men jeg må si du traff ganske godt med denne her. Designforskjellen til tross, så lastet du vel opp det bildet i 2000 eller 2001?
 
Har du modellen ennå?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2008 at 00:10
Saera og jeg har et langt og godt forhold bak oss ja.

Et litt bedre bilde av tassen.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.