Kan Mjf legge ut nye bilder av type 31 |
Post Reply |
Author | |
et
Nykommer Joined: 05 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 januar 2006 at 12:51 |
TIPS! Hei Kan dere legge ut nye bilder av samtlige produksjonsvarianter(ferdig-modeller)av type 31 på mjf.no? Gjerne bilder fra forskjellig vinkel. Dette vil bidra til enda større interesse for den fine modellen. Vennlig hilsen Erik Edited by et |
|
Vennlig hilsen
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Det er vår plan at det skal legges ut bilder av de 7 forskjellige produksjonsvariantene på nettstedet vårt, så snart dette lar seg gjøre. Med vennlig hilsen Roger Halvorsen/Nestformann |
|
admin
Administratorgruppen Joined: 30 oktober 2004 Status: Offline Points: 69 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et lite galleri, publisert 03.01.06, nå kl 21:12. |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mj-redaktøren var og tog bilder på kløfta så det var snakk om å sende kopi av disse til Gjertsen. I mens kan dere Bergensere titte på de fine bildene til konurenten. Regner med at disse selger bra der borte |
|
A matter of life and death
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Til informasjon, LarsB, så er de bildene som ligger i galleriet på linken i meldingen rett over din, tatt av MJFs redaktør. Som webmaster har følgelig Gjertsen hatt en "finger med i spillet" for å få lagt dem ut her. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kom ikke inne på den i sted. men ser at det redaktøren har tatt de |
|
A matter of life and death
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det ikke litt tragisk å måtte forsøke komme med antydninger om gamle krangler og uenigheter mellom forhandlere og foreninger fremfor å i stedet glede seg over nydelige bilder av nydelige modeller Lars? Eirik |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er enig med deg Eirik, men det var ironiskment fra min side. Men skal være enig med med deg at modellen er fin å se på.
|
|
A matter of life and death
|
|
Steinar J
Fremo og MjF medlem Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 34 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter å ha sett på bildene både på nettet og i MJ-bladet, har jeg noen kommentarer til noen av modellene i forhold til forbildene. Lok. 430, "Bergensversjonen". Modellen er vist med røde hjulringer, blå fyllinger i koblstenger, veivstenger og eksenterstenger, samt rød fotbrettkant. Den fargesettingen ble brukt av verkstedet Marienborg i Trondheim ved revisjon av damplok. der. Lok av type 31a og 31b ble revidert ved verkstedene Kronstad i Bergen og Grorud i Oslo. I følge boken "Damplokomotiver i Norge" fra NJK, forsvant de siste 31-maskiner fra Trondheim distrik i løpet av 1951. Altså: Jeg vil påstå at den såkalte "Bergensversjonen" aldri har hatt den fargesettingen som modellen viser. Spesielt med de blå fyllingene. Dessuten er taklukene feil i forhold til forbildet. Lok. 430, "Hamarversjonen." Modellen viser en røykskjerm som går helt bak til ovrgangen mellom røykskapet og rundkjelen. Det er feil i forhold til bildet av loket som er vist på side 28 i boken "DAMPLOKOMTIVER PÅ NORSKE SPOR 1940-1970, NORMALSPOR." Der vises et bilde tatt av loket på Hundorp i Gudbrandsdalen i 1963. Bildet viser tydelig at røykskjermen avsluttes like bak skorsteinen, samt at der er amndre takluker enn på modellen. Det er ogå bilder av loket i boken " Togtur med Dancker-Jensen." Bildene der bekrefter også mine påstander. Lok. 448, eldre versjon. Modellen er her vist med blå fyllinger i gangtøyet lik lok. 430, "Bergensversjonen." Lok. 448 tilhørte Oslo distrikt hele sitt "liv." Loket hadde neppe blå fyllinger i stengene. Modellen viser også loket uten sandkasse bak domen. I boken "DAMPLOKOMOTIVER PÅ NORSKE SPOR" side 40 og 41 som er et helsidebilde, vises loket med sandkasse bak dampdomen. Bildet er antaglig tatt i 1950-årene, før loket fikk "Flosshatt-dom." Tenderen på modellen viser at kullkassastår lengre fra førerhytta enn det bildet viser. Bildet viser også at forbildet har såkalt "høyfjellstender" med luker. Burde ikke de detaljene vært tatt med i modellen? Lok. 448, nyere versjon. Modellen viser loket med svart kjelkleding og sylinderkledning. I boken "DAMPLOKOMOTIVER PÅ NORSKE", sidene 56/57 og 63 kan det tydelig ses at loket har grå kjel- og sylinderkledninger, særlig bildet på side 63. Bildet på sidene 56/57 viser at kjelkledningen er grå, mens sylinderkledningen er mørk (svart?). Bildet på side 63 er tatt rundt 1960, mens det på sidene 56/57 er tatt i 1967. Muligens at sylinderkledningen kan ha blitt malt svart i en revisjon mellom de to tidspunktene som bildene viser. Hvis mine påstander ikke er riktige, ber jeg om å bli "arrestert", men motpåstandene må være dokumentert. Steinar Jeppestøl
|
|
SJ
|
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Her kommer litt tørr info ang NMJ og MJF 31B 451 NMJ sin modell av 31B er innen tidsperioden 1953-1964, mens MJF modellen er fra 1964 til utrangering. Dette utifra domer og fargesettning. Mvh Per Roar Johansen |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter et besøk i Vadstena i pinsen har jeg følgende å rapportere: Brimalm synes hittil å være fornøyd med salgsutviklingen av Type 31b etter at de tok over salget selv. Det viser seg også at noen i tillegg kjøper Type 24 som de fortsatt hadde noen få igjen av. Det er bra for Norsk MJ at leverandørene ikke "brenner inne" med mange usolgte modeller! Ellers en godt bevart "hemmelighet" som egentlig MjF skulle ha opplyst om (etter som de er initiativtaker til akkurat dette): Jeg lovde Brimalm å informere om dette i Norge. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |