Etter å ha sett på bildene både på nettet og i MJ-bladet, har jeg noen kommentarer til noen av modellene i forhold til forbildene.
Lok. 430, "Bergensversjonen". Modellen er vist med røde hjulringer, blå fyllinger i koblstenger, veivstenger og eksenterstenger, samt rød fotbrettkant. Den fargesettingen ble brukt av verkstedet Marienborg i Trondheim ved revisjon av damplok. der. Lok av type 31a og 31b ble revidert ved verkstedene Kronstad i Bergen og Grorud i Oslo. I følge boken "Damplokomotiver i Norge" fra NJK, forsvant de siste 31-maskiner fra Trondheim distrik i løpet av 1951. Altså: Jeg vil påstå at den såkalte "Bergensversjonen" aldri har hatt den fargesettingen som modellen viser. Spesielt med de blå fyllingene. Dessuten er taklukene feil i forhold til forbildet.
Lok. 430, "Hamarversjonen." Modellen viser en røykskjerm som går helt bak til ovrgangen mellom røykskapet og rundkjelen. Det er feil i forhold til bildet av loket som er vist på side 28 i boken "DAMPLOKOMTIVER PÅ NORSKE SPOR 1940-1970, NORMALSPOR." Der vises et bilde tatt av loket på Hundorp i Gudbrandsdalen i 1963. Bildet viser tydelig at røykskjermen avsluttes like bak skorsteinen, samt at der er amndre takluker enn på modellen. Det er ogå bilder av loket i boken " Togtur med Dancker-Jensen." Bildene der bekrefter også mine påstander.
Lok. 448, eldre versjon. Modellen er her vist med blå fyllinger i gangtøyet lik lok. 430, "Bergensversjonen." Lok. 448 tilhørte Oslo distrikt hele sitt "liv." Loket hadde neppe blå fyllinger i stengene. Modellen viser også loket uten sandkasse bak domen. I boken "DAMPLOKOMOTIVER PÅ NORSKE SPOR" side 40 og 41 som er et helsidebilde, vises loket med sandkasse bak dampdomen. Bildet er antaglig tatt i 1950-årene, før loket fikk "Flosshatt-dom." Tenderen på modellen viser at kullkassastår lengre fra førerhytta enn det bildet viser. Bildet viser også at forbildet har såkalt "høyfjellstender" med luker. Burde ikke de detaljene vært tatt med i modellen?
Lok. 448, nyere versjon. Modellen viser loket med svart kjelkleding og sylinderkledning. I boken "DAMPLOKOMOTIVER PÅ NORSKE", sidene 56/57 og 63 kan det tydelig ses at loket har grå kjel- og sylinderkledninger, særlig bildet på side 63. Bildet på sidene 56/57 viser at kjelkledningen er grå, mens sylinderkledningen er mørk (svart?). Bildet på side 63 er tatt rundt 1960, mens det på sidene 56/57 er tatt i 1967. Muligens at sylinderkledningen kan ha blitt malt svart i en revisjon mellom de to tidspunktene som bildene viser.
Hvis mine påstander ikke er riktige, ber jeg om å bli "arrestert", men motpåstandene må være dokumentert.
Steinar Jeppestøl
------------- SJ
|