MJ-nyheter 2013 |
Post Reply |
Author | |
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 januar 2013 at 22:02 |
Nyhetene for 2013 begynner å dukke opp - en produsent i Tyskland kommer med nyutviklet "Krokodille" - med to motorer osv. Jeg vil tippe at det er en nyhet ingen mj - entusiast er uberørt av skulle jeg tro. Er det slik at dette loket som har vært "alles" drømmelok siden trettitallet igjen skal toppe ønskelisten hos mange? Loket skal være leveringsklart i februar som dobbeltpakning med en brun og en grønn......
|
|
krsven
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, Kristian, noen lærer aldri!?
I stedet for å bruke én sentralt plassert motor og 2 gearkasser som alltid sikrer vinkelsynkron drift så bruker man løsninger som hører hjemme i konstruksjoner fra før krigen.
Det var vel også da denne produsenten hadde "sin glansperiode"? :-)
Nå har vel denne produsenten kun hatt drift på ene boggien på "Krokodillen" siste 50 år - mens konkurrenten har hatt drift på begge helt fra starten. - I så måte er det jo "velkommen etter".
Det blir en utfordring å få disse motorene til å gå likt - men med moderne likestrømsmotorer er i hvert fall mulighetene bedre for å lykkes enn med den gamle motorkonstruksjonen.
Årsaken er vel at det er for kostbart med en total omkonstruksjon, så man monterer bare 2 motorboggier i loket - og innbiller folk at dette er en nykonstruksjon? - Folk i "menigheten" lar seg sikkert imponere?
Vi får bare håpe på et bedre resultat enn Polar Modell sin Di4 (som vel var siste enkeltlok-konstruksjon med 2 motorer jeg har sett). - Kanskje underholdningsverdien blir større med en "kanin" enn en "krokodille"? :-)
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |