Overhøyde på skjulte spor |
Post Reply |
Author | |||||
Sverre Ødegaard
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 november 2004 at 12:06 |
||||
Jeg bygger et anlegg der jeg skal ha en skjult spiral for å vinne høyde mellom en oppstillingstasjon og selve anlegget. Spørsmålet er om jeg her bør legge inn overhøyde, og eventuelt hvor mye jeg bør legge inn. ( Radius er 500 mm ) Jeg har sjekket NEM normen men denne inneholder kun en beskrivelse av maks høyde ( 1mm for HO ), samt overgangskurver.
|
|||||
Hilsen
Sverre Ødegaard |
|||||
TomB
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Hei Sverre Det er kun for synlige spor at det har noen hensikt med overhøyde, det er kun for det optiske. Når togsett kjører oppover i spiralen burde du hatt negativ overhøyde for å unngå at vognene blir trukket innover. Hadde du hatt to spor i spiralen kunne det sporet hvor du kjører ned hatt "riktig" overhøyde.
mvh Tom Blikstad Edited by TomB |
|||||
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|||||
Sverre Ødegaard
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Jeg kommer til å kjøre både opp og ned på et spor så det riktige blir da og ikke legge overhøyde, men kansje legge inn overgangskurver både oppe og nede slik at jeg ikke får en for brå overgang inn i kurven.
Takk for raskt svar. |
|||||
Hilsen
Sverre Ødegaard |
|||||
steloe
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Hvis du skal bruke overhøyde er det viktig med en lang overgang mellom overhøyd- og plant spor. Vogner med stivt hjuloppheng får lett problemer her - spesielt hvis de skyves. Kombinert med åpen ramme blir katastrofen enda større. Jeg har fremdeles en hel pappeske full av "reservedeler" etter en slik hendelse. Hilsen Steinar
|
|||||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Husker ikke hvor jeg har tallet fra, det ligger et sted på nettet, men : Jeg har et par Fremoduler med overhøyder i kurver. Det endte med ca 400 mm sporlengde for å bygge opp ca 1,3-1,5 mm overhøyde.
Da er en rimelig sikker på at lange stive boggivogner ikke finner på ting som beskrevet i tidligere innlegg i denne tråden..
MVH |
|||||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |