MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hvor stor bredde mellom skinnene.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvor stor bredde mellom skinnene.

Post Reply Post Reply
Author
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvor stor bredde mellom skinnene.
    Posted: 31 oktober 2010 at 20:29
Hei jeg sitter og tegner meg et H0 anlegg og lurer på hva er minste bredde senter senter mellom skinner parallelt og i svinger. Det skal gå mest gods vogner på banen men vil også ha mulighet til og kjøre lange passasjer vogner uten at de slår inni værandre når de passerer et annet tog. Jeg har så og si bare bygd N skala før så er litt usikker på minste målene i H0. Leste et sted at 75mm\cc var minimum uten at de krasjer,men dette synes jeg ser litt mye ut. Det er ingen radier som er mindre en 500mm.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 21:30
Du kan se i NEM-normene, norm 112 omhandler avstand mellom sporene:

Norm 112 refererer også til norm 103:
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 22:55
Tusen takk. De linken,e der må jeg lagre kjekke de.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 23:00
Originally posted by martinth martinth wrote:

Hei jeg sitter og tegner meg et H0 anlegg og lurer på hva er minste bredde senter senter mellom skinner parallelt og i svinger. Det skal gå mest gods vogner på banen men vil også ha mulighet til og kjøre lange passasjer vogner uten at de slår inni værandre når de passerer et annet tog. Jeg har så og si bare bygd N skala før så er litt usikker på minste målene i H0. Leste et sted at 75mm\cc var minimum uten at de krasjer,men dette synes jeg ser litt mye ut. Det er ingen radier som er mindre en 500mm.

5 cm på rettlinje går helt fint. Hvis kurvene er krappe og vognene lange, må du øke avstanden i kurvene. Det sikreste er å gjøre et forsøk med de lengste vognene du tenker å bruke, og legge ut en kurve på minimumsradien, og måle hvor langt ut fra senterlinjen på sporet den ytterste delen av vogna stikker. Mål både på utsiden og innsiden. Så ganger du det største av de målene du finner med to, og da har du den teoretiske minsteavstanden mellom sporene. Avhengig av om du bruker fleksispor eller seksjonsspor i de krappeste kurvene, bør du legge på noen millimeter, mer for fleskispor enn for seksjonsspor siden radiene i fleksispor kan stedvis komme til å bli noe krappere enn du tror du bruker. Legg til 2-3 mm ved seksjonsspor og 4-5 ved fleksispor, tenker jeg kan være ok. Men ikke gå under 5 cm selv om testene skulle tillate det.
Men tipset om å sjekke NEM-normene er et alternativ.
Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2010 at 23:22

Det er ingen kurver som er mindre en 500mm og det er kun to stk. Resterende er på 600 - 700mm så da burde det vel holde med 70mm ? i kurvene. Nem normen sier 59mm for gruppe c vogner og det er opp til 27,2 m 1:1. Det er ikke så lett og få testet med vogner for jeg kunne tenke meg de nye passasjer vognene til Nsb med el 18 i spissen. De lengste vognene jeg har liggende for tiden er tankvognene til Statoil og de er ikke så lange.

Edited by martinth - 31 oktober 2010 at 23:51
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 00:30
Hvis NEM-normen sier 59 så trenger du vel ikke gå opp til 70?
Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 00:57

Det er jo sant vet bare ikke hvor godt man kan stole på Nem normene.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 02:15
HVorfor skulle du ikke kunne stole på NEM-normene i dette?
Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 09:49

Jo vis dere sier at de er til og stole på så er de nok det. Har bare ikke vært borte i de før så da stiller jeg meg litt kritisk til de. Men Bjørn R er det en intrernett side du har funnet de normene eller er det en bok du har. Det er sikkert flere kjekke mål der jeg kan få bruk for?.

Edited by martinth - 01 november 2010 at 09:52
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 10:17

Jo vis dere sier at de er til og stole på så er de nok det. Har bare ikke vært borte i de før så da stiller jeg meg litt kritisk til de. Men Bjørn R er det en intrernett side du har funnet de normene eller er det en bok du har. Det er sikkert flere kjekke mål der jeg kan få bruk for?.

http://www.morop.org/

Ikke alle normene er oversatt til engelsk. Det har sikkert noe å gjøre med at UK så vidt jeg vet ikke er medlem av MOROP...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2010 at 11:15
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

http://www.morop.org/

Ikke alle normene er oversatt til engelsk. Det har sikkert noe å gjøre med at UK så vidt jeg vet ikke er medlem av MOROP...

Takk :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.