MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?

 Post Reply Post Reply
Author
Christian DK View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 september 2011
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian DK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?
    Posted: 06 september 2011 at 13:28
Hej med Jer!
Jeg har her på min fødselsdag - som jeg holder i Bergen - fået 2 vogne H0 til min samling. Der er tale om :
1) NMJ/Topline models Godsvogn G5 44 201 type 2 , samt
2) NMJ/Topline models Passagérvogn B3-2 nummer 25 572 Gml.design
 
Mit spørgsmål lyder som følgende: Er der noget der kan fortælle mig omk disse vogne (Epoke ?) anvendelsesperiode og anvendelse ( har disse vogne evt kørt i Danmark? )
 
Jeg er meget glad for vognene - og under alle omstændigheder vil de blive oprangeret i internationale togstammer på banen derhjemme...
 
PS. Jeg håber på svar INDEN fodboldkampen i aften...Wink
 
mvh
Chr
 
Christian DK
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 13:45
  Epoken er 1960/70-tallet. Antagelig ville G-vogna brukes utenlands. B3-vogna er jeg mer usikker på, men har videreformidlet ditt spørsmål på et annet forum der mange 1:1-eksperter leser.

Edited by ses - 06 september 2011 at 13:45
Svein S
Back to Top
Håkon View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håkon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 15:04
Enkelte B3 hadde en underlitra K.  Såvidt jeg vet var det vogner med fergekroker.  Jeg mener de også hadde opplegg for dampvarme også, men er ikke helt sikker.  Jeg tror K stod for København.  Vognene hadde da litra B3-K.
Back to Top
jit View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 15:33
I følge boken "Internationale Tog via Øresund" ble NSB B3K tatt i bruk til København i 1977 da de fikk fergekroker og dansk elvarme (1500v/50Hz). Vognnr 25657-25668. Et bilde fra 1981 viser B3K i gammeldesign i Helsingør. Senere fikk nok de fleste eller alle B3K nydesign.

Så jeg synes NMJ/Topline Passagérvogn B3-2 nummer 25 572 godt kan inngå i et internasjonalt tog i Danmark. At den mangler fergekroker er jo knapt synlig.

Forløperen var jo B2K (Turistvognen med store vinduer), som hadde dampvarme (som ble brukt på Dansk jord)  og normal elvarme 1000v/16 2/3Hz for Sverige og Norge.

Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 16:24
Det finnes flere NMJ Toplinevogner i B3K og AB11K. Søk på MJFs sider hva skjer iNorge under
forhandlere, de fleste norske forhandlere selger vognene.
I nattogene til København, gikk det ofte norske sove-og sittevogner, og svenske liggevogner.
NSB har ikke liggevogner.
 
Back to Top
Håkon View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håkon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 16:31
BC 5 er vel en liggevogn.  Typen er kanskje borte nå ?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 16:53
Her er tråden om dette på NJKs forum. Den er blitt ganske lang allerede, og fotballkampen har ikke startet ennå. LOL
Svein S
Back to Top
Christian DK View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 september 2011
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian DK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:18
tak for alle svarene - nu er der noget at arbejde videre med!
Passagervognen er litreret B3-2 - så det er nok først senere den evt er modificeret til B3-K.
Det er ok - den bliver "befolket" med forvirrede norske skiløbere, der har forsøgt sig med slalom i DK - og nu vil hjem... Wink
 
Jeg ønsker Jer alle en "god kamp" m.h.t. fodboldkampen.
endnu engang: mange tak!
 
mvh
Christian
Christian DK
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 22:47
Originally posted by Håkon Håkon wrote:

BC 5 er vel en liggevogn.  Typen er kanskje borte nå ?
BC5 har liggestoler og er i bruk på Nordlansbanen(4 styk) Det brukes en vogn i hver vognstamme (3 styk) + en i reserve. Ved høytider har 475/476(nattoget) 2 liggevogner hver og da bruker man en ekstra B3 i 471/472(dagtoget) på grunn av mangel på BC5. BC5 vogna finnes i model fra Lima.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 22:49
Originally posted by ses ses wrote:

  Epoken er 1960/70-tallet. Antagelig ville G-vogna brukes utenlands. B3-vogna er jeg mer usikker på, men har videreformidlet ditt spørsmål på et annet forum der mange 1:1-eksperter leser.
Gikk B3/Wlabk i København så seint som i 1998(jeg reiste med nattoget) Rc til Helsingborg, T44 til skifting og ME på danskside inn til København. Danskene bruket det loket de hadde tilgjengelig.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.