Når fikk norske Di.3 sveiset igjen dørene? |
Post Reply |
Author | ||
andrebre
Nykommer Joined: 13 september 2013 Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 september 2013 at 00:35 |
|
Hei.
Ser etter Di.3 lokomotiver, og forsøker å lære mest mulig om korrekt utseende i de forskjellige epokene av lokomotivenes liv. En ting jeg lurer på er når disse fikk sveiset igjen det ene dørsettet!? mvh Andreas |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På 1960-tallet.
|
||
Svein S
|
||
andrebre
Nykommer Joined: 13 september 2013 Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, og takk for svar.
Så dette betyr at dersom jeg skal vise et tog som gikk på Nordlandsbanen i eks 1975, så skal loket være rødbrunt (Gammeldesign) med kun to dører? mvh Andreas
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja. |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I 1975 hadde vel alle lokene gammeldesign med 2 dører så vidt jeg vet.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg bladde i billedsamlingen min angående dette spørsmålet, og fant at det nyeste bildet med Di 3 med alle dørene intakt, var fra 1968. Jeg tror derfor at alle må ha vært ombygget innen 1970, kanskje enda litt tidligere.
|
||
Svein S
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein Kunne du tenke deg å bla litt til? Det eldste bildet med tettede dører, når ble det tatt. Burde vel gi en god indikasjon på når ombyggingen startet. Et annet spørsmål jeg sitter med (til Svein eller andre) er angående lok 624-629 levert i 1965 og 630 - 633 levert i 1969. Ble disse levert med førerromsdører på begge sider, og frontdører? Ville jo være litt "høl i veggen" å kjøpe nye lok med dører man bare skulle tette likevel. mvh Bjørn
|
||
mvh
Bjørn |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skal ikke påstå nøyaktig hvilke lok som ble levert nye med kun 2 sidedører, men de er lett gjennkjennbare ved at takrennen på høyre side av førerrommet er bare over sidevinduet. Lok med gjennsveiset sidedør har takrenne over både sidevinduet og feltet der sidedøren var.
Dette gjelder ihvertfall lokene 630 - 633.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og siden 633 er det nyeste av lokene betyr vel dette egentlig at alle ble levert med 4 sidedører og at forskjellen i takrenneutførelse må ha andre årsaker. Eller missforstår jeg det du har skrevet?? mvh Bjørn
Edited by Bhal - 21 september 2013 at 10:55 |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg missforsto. Har brukt litt tid på bildedatabasene på nettet og det er kun 4 lok det ikke finnes bilde av med takrenne over tidligere dør på høyre side, og det er lokene 630-633 levert i 1969. Av alle de andre lokene finnes det bilder som viser takrenne over tidligere dører. Også 624-629 ble altså levert med dører så sent som i 1965. mvh Bjørn |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |