Print Page | Close Window

Når fikk norske Di.3 sveiset igjen dørene?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7977
Printed Date: 11 mai 2025 at 04:07
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Når fikk norske Di.3 sveiset igjen dørene?
Posted By: andrebre
Subject: Når fikk norske Di.3 sveiset igjen dørene?
Date Posted: 19 september 2013 at 00:35
Hei.

Ser etter Di.3 lokomotiver, og forsøker å lære mest mulig om korrekt utseende i de forskjellige epokene av lokomotivenes liv.

En ting jeg lurer på er når disse fikk sveiset igjen det ene dørsettet!?

mvh
Andreas



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 19 september 2013 at 01:19
På 1960-tallet.


-------------
Svein S


Posted By: andrebre
Date Posted: 19 september 2013 at 10:24
Hei, og takk for svar.
 
Så dette betyr at dersom jeg skal vise et tog som gikk på Nordlandsbanen i eks 1975, så skal loket være rødbrunt (Gammeldesign) med kun to dører?
 
mvh
Andreas


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 september 2013 at 10:28

Originally posted by andrebre andrebre wrote:

Så dette betyr at dersom jeg skal vise et tog som gikk på Nordlandsbanen i eks 1975, så skal loket være rødbrunt (Gammeldesign) med kun to dører?

Ja.




Posted By: Pelle
Date Posted: 20 september 2013 at 14:54
I 1975 hadde vel alle lokene gammeldesign med 2 dører så vidt jeg vet.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ses
Date Posted: 20 september 2013 at 16:19
Jeg bladde i billedsamlingen min angående dette spørsmålet, og fant at det nyeste bildet med Di 3 med alle dørene intakt, var fra 1968. Jeg tror derfor at alle må ha vært ombygget innen 1970, kanskje enda litt tidligere.


-------------
Svein S


Posted By: Bhal
Date Posted: 21 september 2013 at 09:12
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg bladde i billedsamlingen min angående dette spørsmålet, og fant at det nyeste bildet med Di 3 med alle dørene intakt, var fra 1968. Jeg tror derfor at alle må ha vært ombygget innen 1970, kanskje enda litt tidligere.
 
Svein
Kunne du tenke deg å bla litt til? Det eldste bildet med tettede dører, når ble det tatt. Burde vel gi en god indikasjon på når ombyggingen startet.
 
Et annet spørsmål jeg sitter med (til Svein eller andre) er angående lok 624-629 levert i 1965 og 630 - 633 levert i 1969. Ble disse levert med førerromsdører på begge sider, og frontdører? Ville jo være litt "høl i veggen" å kjøpe nye lok med dører man bare skulle tette likevel.
 
mvh
Bjørn


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Asgeir
Date Posted: 21 september 2013 at 09:37
Jeg skal ikke påstå nøyaktig hvilke lok som ble levert nye med kun 2 sidedører, men de er lett gjennkjennbare ved at takrennen på høyre side av førerrommet er bare over sidevinduet.
Lok med gjennsveiset sidedør har takrenne over både sidevinduet og feltet der sidedøren var.
 
Dette gjelder ihvertfall lokene 630 - 633.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Bhal
Date Posted: 21 september 2013 at 10:51
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jeg skal ikke påstå nøyaktig hvilke lok som ble levert nye med kun 2 sidedører, men de er lett gjennkjennbare ved at takrennen på høyre side av førerrommet er bare over sidevinduet.
Lok med gjennsveiset sidedør har takrenne over både sidevinduet og feltet der sidedøren var.
 
Dette gjelder ihvertfall lokene 630 - 633.
 
 
Og siden 633 er det nyeste av lokene betyr vel dette egentlig at alle ble levert med 4 sidedører og at forskjellen i takrenneutførelse må ha andre årsaker. Eller missforstår jeg det du har skrevet??
 
mvh
Bjørn


Posted By: Bhal
Date Posted: 21 september 2013 at 11:52
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jeg skal ikke påstå nøyaktig hvilke lok som ble levert nye med kun 2 sidedører, men de er lett gjennkjennbare ved at takrennen på høyre side av førerrommet er bare over sidevinduet.
Lok med gjennsveiset sidedør har takrenne over både sidevinduet og feltet der sidedøren var.
 
Dette gjelder ihvertfall lokene 630 - 633.
 
 
Og siden 633 er det nyeste av lokene betyr vel dette egentlig at alle ble levert med 4 sidedører og at forskjellen i takrenneutførelse må ha andre årsaker. Eller missforstår jeg det du har skrevet??
 
mvh
Bjørn
 
Jeg missforsto. Har brukt litt tid på bildedatabasene på nettet og det er kun 4 lok det ikke finnes bilde av med takrenne over tidligere dør på høyre side, og det er lokene 630-633 levert i 1969.
 
Av alle de andre lokene finnes det bilder som viser takrenne over tidligere dører. Også 624-629 ble altså levert med dører så sent som i 1965.
 
mvh
Bjørn
 
 
 
 
 
 
 



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net