MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rundbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rundbane

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rundbane
    Posted: 12 april 2008 at 14:48
Noen som trodde at det bare i MJ-verdenen man lager skinneovaler?
 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2008 at 15:09
Hei!
 
Litt "uniformt" og monotont landskap kanskje, men det viser i hvertfall at det finnes ett forbilde for alt!
 
Her er én til (jernbanen er markert med svart/hvit stipplet linje).
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 08:22
Hei Jon Einar

Tøft, men kansje litt kjedeligt å ha så mange vogner på en så liten rundbane, ser heller ikke ut som om toget kommer seg ut av sløyfa uten å måtte ryggeBig%20smile

MVH Espen

Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2008 at 08:59
Originally posted by Espen Espen wrote:

..., ser heller ikke ut som om toget kommer seg ut av sløyfa uten å måtte ryggeBig%20smile

MVH Espen

 
Hei Espen
 
Ja jeg såg også på det, men det ser ut som lokomotivene går "back to back" så når alle vognene er tømt så kobles vel bare lokene av og kjører til andre enden av toget, kobler til og kjører ut samme vei som det kom inn.
 
Edit: Nesten riktig, det står jo faktisk hvordan det gjøres hvis man ser litt ned på siden i kommentarfeltetEmbarrassed


Edited by jevistad - 15 april 2008 at 09:16
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 17:58
Hei!
 
Jeg registrerer at det i andre tråder på forumet akkurat nå disskuteres interesse for amerikanske jernbaner, blant ikke de ikke typiske "amerikanske rallarne". Og det er kanskje til USA man må får å finne forbilder til "rundbaner". Dette er ingen oval, men er rundbane med relativ høy "spaghetti-faktor":
 
Mer om denne banen kan man lese her.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2009 at 11:34
Hei!
 
USA ser tydeligvis ut til å være alle rundbaners hjemland. Denne her ser jo ut til å komme rett ut av Kalmbachs 101 Trackplans.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2009 at 12:57
Joda, men dette er tydeligvis et jernbanemuseum, og det gjelds liksom ikke som forbilde på ordinær jernbanedrift, synes nå jeg. De har sikkert hatt behov for å kunne kjøre med materiellet av publikumshensyn, og har de hatt plass til en sammenhengende strekning som man slipper å skifte kjørretning på, så forenkler det driften.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2009 at 15:23
Hei!
 
Siden du ikke spesifiserer at det er snakk om en modell, forutsetter jeg at det er jernbaner i 1:1 du mener. - Hva er det egentlige forbildet på "ordinær jernbanedrift" da?
 
Dette er ganske riktig ett jernbanemuseum som faktisk er i skala 1:1. - Altså er det her snakk om en virkelig jernbane, selv om den er konstruert i musealt øyemed, og kan således fungere som ett troverdig forbilde for modelljernbane med akkurat dette tema.
 
En museumsjernbane, eller ett jernbanemuseum i modell gjør at man blir utrolig fleksibel i forhold til det materiellet man vil benytte, da slike museer gjerne sammler inn alt som er interessant. På denne link kan man normalt se ett jernbanemuseum i modell (H0), hvor banen er en oval. - Altså, helt som i virkeligheten!
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2009 at 19:02
Museumsdrift er museumsdrift og ikke ordinær jernbanedrift. Museer skal gjenskape en fortid som ikke er lenger. Det er mulig jeg er mer "snerpete" på dette enn andre, men for meg var dampdriften i Norge over i 1971, samme hvor mye flott arbeid det gjøres av NMT, KRB, GVB, UHB, NJM og Setesdalsbanen.
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2009 at 23:59
Eller hva med rundbanen ved Bronx Terminal?Wink
I virkeligheten...
 
og i modell...
 
 
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2009 at 09:07
Wooooow..begge var utrolig tøffe. Litt av en jobb å bygge anlegg av Bronx terminal.Sporplanen var mildts sagt..spesiell. 
Tut, tut.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2009 at 18:08
Hei!
 
Om det er en mikro (sirkel-) rundbane, "Pizza" eller en slags svingskive blir kanskje ett definisjonsspørsmål; Men dette er ihvertfall en modell med forbilde fra virkeligheten, den går på skinner og er helt rund:

 

 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 03:21
Hei!
 
Mange av disse eksemplene i denne tråden er jo fra USA, men man trenger ikke dra lenger enn til nabolandet vårt i øst for å finne ovaler i 1:1.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 09:16
Vet du hva dette er? Er det normalspor? Kurveradien er temmelig nøyaktig 100 meter i hvert fall. Det er ganske trangt til normalspor å være, men Bergen havnebane hadde vel 70 m noen steder. Det var derfordamplok type 15 ble til type 21 når Vossebanen skulle ha normalsporlok i 1904, for type 15 hadde for lang fast hjulstand til å klare 70 meters kurve. Den velkjente type 21 har derfor litt kortere hjulstand.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 22:10
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Vet du hva dette er? Er det normalspor? Kurveradien er temmelig nøyaktig 100 meter i hvert fall.
 
Dette er AB Stockholms Lokaltrafik (SL) sitt anlegg og verksted i Bro, og sporvidden er ganske riktig 1435mm. - Kurveradien er faktisk ennå litt trangere enn du oppgir, da radien er 90m. På denne pdf-filen kan ma lese mer, samt se en sporplan.


Edited by Roger - 08 juli 2009 at 22:11
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.