Print Page | Close Window

Rundbane

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3515
Printed Date: 18 juli 2025 at 17:37
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Rundbane
Posted By: jevistad
Subject: Rundbane
Date Posted: 12 april 2008 at 14:48
Noen som trodde at det bare i MJ-verdenen man lager skinneovaler?
 
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=231017 - http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=231017


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Replies:
Posted By: Roger
Date Posted: 12 april 2008 at 15:09
Hei!
 
Litt "uniformt" og monotont landskap kanskje, men det viser i hvertfall at det finnes ett forbilde for alt!
 
http://museumscenterhanstholm.dk/oplev_museet/ubersichtskarte/ - Her er én til (jernbanen er markert med svart/hvit stipplet linje).


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Espen
Date Posted: 15 april 2008 at 08:22
Hei Jon Einar

Tøft, men kansje litt kjedeligt å ha så mange vogner på en så liten rundbane, ser heller ikke ut som om toget kommer seg ut av sløyfa uten å måtte ryggeBig%20smile

MVH Espen



-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: jevistad
Date Posted: 15 april 2008 at 08:59
Originally posted by Espen Espen wrote:

..., ser heller ikke ut som om toget kommer seg ut av sløyfa uten å måtte ryggeBig%20smile

MVH Espen

 
Hei Espen
 
Ja jeg såg også på det, men det ser ut som lokomotivene går "back to back" så når alle vognene er tømt så kobles vel bare lokene av og kjører til andre enden av toget, kobler til og kjører ut samme vei som det kom inn.
 
Edit: Nesten riktig, det står jo faktisk hvordan det gjøres hvis man ser litt ned på siden i kommentarfeltetEmbarrassed


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Roger
Date Posted: 29 mai 2008 at 17:58
Hei!
 
Jeg registrerer at det i andre tråder på forumet akkurat nå disskuteres interesse for amerikanske jernbaner, blant ikke de ikke typiske "amerikanske rallarne". Og det er kanskje til USA man må får å finne forbilder til "rundbaner". Dette er ingen oval, men er rundbane med relativ høy "spaghetti-faktor":
 
Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:FEMRR_Route_Map.jpg - Fort Eustis Military Railroad
Mer om denne banen kan man lese http://en.wikipedia.org/wiki/Fort_Eustis_Military_Railroad - her .
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2009 at 11:34
Hei!
 
USA ser tydeligvis ut til å være alle rundbaners hjemland. http://www.carendt.com/scrapbook/page82/ColoMus.jpg - Denne her ser jo ut til å komme rett ut av Kalmbachs 101 Trackplans.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: ses
Date Posted: 01 februar 2009 at 12:57
Joda, men dette er tydeligvis et jernbanemuseum, og det gjelds liksom ikke som forbilde på ordinær jernbanedrift, synes nå jeg. De har sikkert hatt behov for å kunne kjøre med materiellet av publikumshensyn, og har de hatt plass til en sammenhengende strekning som man slipper å skifte kjørretning på, så forenkler det driften.


-------------
Svein S


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2009 at 15:23
Hei!
 
Siden du ikke spesifiserer at det er snakk om en modell, forutsetter jeg at det er jernbaner i 1:1 du mener. - Hva er det egentlige forbildet på "ordinær jernbanedrift" da?
 
Dette er ganske riktig ett jernbanemuseum som faktisk er i skala 1:1. - Altså er det her snakk om en virkelig jernbane, selv om den er konstruert i musealt øyemed, og kan således fungere som ett troverdig forbilde for modelljernbane med akkurat dette tema.
 
En museumsjernbane, eller ett jernbanemuseum i modell gjør at man blir utrolig fleksibel i forhold til det materiellet man vil benytte, da slike museer gjerne sammler inn alt som er interessant. På http://members.trainorders.com/thecurator/index.html - denne link kan man normalt se ett jernbanemuseum i modell (H0), hvor banen er en oval. - Altså, helt som i virkeligheten!
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: ses
Date Posted: 01 februar 2009 at 19:02
Museumsdrift er museumsdrift og ikke ordinær jernbanedrift. Museer skal gjenskape en fortid som ikke er lenger. Det er mulig jeg er mer "snerpete" på dette enn andre, men for meg var dampdriften i Norge over i 1971, samme hvor mye flott arbeid det gjøres av NMT, KRB, GVB, UHB, NJM og Setesdalsbanen.

-------------
Svein S


Posted By: halvors
Date Posted: 01 februar 2009 at 23:59
Eller hva med rundbanen ved Bronx Terminal?Wink
I virkeligheten...
http://members.trainweb.com/bedt/indloco/crrnjbxt.html#Trackage - http://members.trainweb.com/bedt/indloco/crrnjbxt.html#Trackage
 
og i modell...
http://www.bronx-terminal.com/?p=5 - http://www.bronx-terminal.com/?p=5
 
 


Posted By: Christian
Date Posted: 02 februar 2009 at 09:07
Wooooow..begge var utrolig tøffe. Litt av en jobb å bygge anlegg av Bronx terminal.Sporplanen var mildts sagt..spesiell. 

-------------
Tut, tut.


Posted By: Roger
Date Posted: 12 juni 2009 at 18:08
Hei!
 
Om det er en mikro (sirkel-) rundbane, "Pizza" eller en slags svingskive blir kanskje ett definisjonsspørsmål; Men dette er ihvertfall en modell med forbilde fra virkeligheten, den går på skinner og er helt rund:
  • http://www.jadar.com.pl/5star/72010/index.html - Kurze Bruno

 

 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 08 juli 2009 at 03:21
Hei!
 
Mange av disse eksemplene i denne tråden er jo fra USA, men man trenger ikke dra lenger enn til nabolandet vårt i øst for å finne http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=7%3B17.65779%3B59.50366%3Ba%3B17.64563%3B59.50925%3B17.66995%3B59.49807%3B880%3B764%3B0%3B1&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&what=map_adr - ovaler i 1:1 .
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: ses
Date Posted: 08 juli 2009 at 09:16
Vet du hva dette er? Er det normalspor? Kurveradien er temmelig nøyaktig 100 meter i hvert fall. Det er ganske trangt til normalspor å være, men Bergen havnebane hadde vel 70 m noen steder. Det var derfordamplok type 15 ble til type 21 når Vossebanen skulle ha normalsporlok i 1904, for type 15 hadde for lang fast hjulstand til å klare 70 meters kurve. Den velkjente type 21 har derfor litt kortere hjulstand.


-------------
Svein S


Posted By: Roger
Date Posted: 08 juli 2009 at 22:10
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Vet du hva dette er? Er det normalspor? Kurveradien er temmelig nøyaktig 100 meter i hvert fall.
 
Dette er AB Stockholms Lokaltrafik (SL) sitt anlegg og verksted i Bro, og sporvidden er ganske riktig 1435mm. - Kurveradien er faktisk ennå litt trangere enn du oppgir, da radien er 90m. På http://banportalen.banverket.se/Banportalen/upload/1504/AB_Storstockholms_Lokaltrafik.Stockholm._Oe_vrig.pdf - denne pdf-filen kan ma lese mer, samt se en sporplan.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net