GPS styring |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
En togkjeller eller togrom kan aldri bli global -
annet enn i eierens egen fantasi. Men ideen er flott, og vil nok utvikles videre til glede for mj-folket. Og jeg liker å kalle en spade for en spade. |
|
TerjeB
Viderekommen Joined: 01 desember 2004 Location: Guinea Status: Offline Points: 73 |
Post Options
Thanks(0)
|
At "Global" i dette tilfellet (i overført betydning) betyr hele anlegget og ikke hele verden kan man nok henge seg opp i, men hvem forventer at Faller-GPS dekker mer enn hele anlegget?
|
|
TerjeB
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne diskusjonen fører ikke noe sted.
Avslutter derfor med: Kanskje en kan begynne å benevne lokførere som "togsjåfører" - som jeg har sett brukt i media. (Og uten å bli "halshugget" for det ? ) |
|
TerjeB
Viderekommen Joined: 01 desember 2004 Location: Guinea Status: Offline Points: 73 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å bekrefte meg selv ytterligere, så må jeg nevne at i alarmbransjen hvor jeg arbeidet tidligere var det helt vanlig at manualene brukte utrykket "global funksjon".
Å hake av for global funksjon betydde at f.eks. samtlige sirener på anlegget ble aktivert for en gitt hendelse. På samme måte er det logisk (for meg) at når Faller GPS-fungerer globalt er det ikke lenger nødvendig med et stort antall lokale reedkontakter eller andre sensorer for tilbakemelding.
|
|
TerjeB
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
JHV,
du må gjerne kalle meg for togsjåfør. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
TerjeB
Viderekommen Joined: 01 desember 2004 Location: Guinea Status: Offline Points: 73 |
Post Options
Thanks(1)
|
At diskusjonen ikke fører noe sted må du gjerne mene, men min oppfatning er at vi har oppklart for Kjell H og eventuelle andre hvordan Faller-GPS faktisk fungerer, og det var vel ikke helt bortkastet?
Hvis det fremstår logisk for deg å kalle togfører for togsjåfør så er det opp til deg, men akkurat det ordet skurrer i mine ører:o)
Edited by TerjeB - 28 mars 2014 at 17:15 |
|
TerjeB
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
At det har blitt en oppklaring av hvordan systemet fungerer er jeg 100% for !
Mere bekymret av at enkelte med forbindelse til firmaer som importerer?/selger systemet prøver å latterligjøre andres kommentarer. |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å ta tråden litt videre ?
Ser vi nå begynnelsen på en videre utvikling av stryringen av våre Mjbaner? Mange har sikkert fått med seg hvordan en liten USBplugg kan streame fra PC/Internett til TV-en. Blir fremtidens dekoder en tilsvarende - styrt via trådløst fra PC? Med masseproduksjon til flere anvendelser vil jo prisen bli lavere. Kanskje en hver vogn kan utstyres. I første omgang kan med nøye programmert sporplan posisjonering oppnås - uten bruk av eksterne media. På sikt, sikkert mere "smarte" metoder. Ikke uten grunn at MJ fasinerer mange, av alle kategorier - også litt "teknoutviklingsfrelste". |
|
Hauern
Viderekommen Joined: 15 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 61 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja , så klart ser vi begynnelsen på noe men som nybegynner og trådstarter, lurte jeg bare på om noen viste noe.... Og d skal være sikkert, en fikk svar på tiltale her. Og min konklusjon: jeg går får d gamle inntil videre, for meg er d jo stor forskjell fra 1970 til idag.
|
|
Ftf hauern
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Silkert ikke noe svar på det du "ønsker", men:
Jeg vil råde deg til å begynne med et enkelt hylleanlegg. Store kurver i et par hjørner, og mindre i de andre, skjult av tunell eller skjæreinger. Fullføring av dette vil gi deg mange erfaringer for videre bygging. Og prov å få en eller flere seksjoner bygd etter FREMO-standard. Vil gi deg mye i møte med andre mj-entusiaster. Og to stasjoner - hvorav en "skjult" som oppstillingspor! - og den andre med sidesporsmulighet - kanskje til et annet nivå.. Kjedelig kanskje, men gir deg mulighet til videre planlegging - med erfaring -for videre bygginng. Det enkleste er som regel det beste - og store planer bør vente. erfaring: ( ca 20+ halvbygde anlegg - mest på grunn av flytting) |
|
Hauern
Viderekommen Joined: 15 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 61 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei jhv. Kanskje en liten misforståelse . Jeg har en tråd under : på tide å starte opp med h0. Passer nok bedre å " dra " min planlegging og svar/ forslag på dem inn der. Jeg har fått stor hjelp fra Morten,Svein og Kjell allerede her inne. Må nok skuffe deg jhv men jeg satser stort med en gang, jeg har mange sporforslag allerede. Vi kan snakkes videre der. Og nå tilbake til GPS snakket , hvis noen har flere innleg der.... Mvh hauern
|
|
Ftf hauern
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |