MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny sørlandsbane ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny sørlandsbane ?

 Post Reply Post Reply
Author
ketilo View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ketilo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny sørlandsbane ?
    Posted: 08 februar 2011 at 18:11
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 21:56
Ny Sørlandsbane?
Den gangen Sørlandsbanen ble planlagt, var det flere alternativer for trase som ble vurdert,
blant annet det forslaget, du viser til. Dette ble ikke valgt av forsvarsmessige hensyn. De mente
at; hvis det skulle bryte ut en krig ville angriperen okkupere jernbanen. Det finnes en utredning
som er utgitt, den gangen de planla Sørlandsbanen. Søk på nettet fra et eller annet bibliotek, så
vil du finne ut om et eller annet bibliotek kan låne den ut til deg.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 23:07
Det er den populære versjonen av årsaken til plasseringen. Men selv om forsvaret nok spilte en rolle, var nok rene økonomihensyn like viktig.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2011 at 10:53
Jeg tror om man leser historien om Sørlandsbanen (og andre norske banestrekninger), så var det først og fremst distriktspolitiske hensyn som var avgjørende for trasévalg?
Dengang (som nå) var distriktene svært godt representert på Stortinget. Mange fremmet utvikling av distriktene som det viktikste for å støtte saken. Man mente at ved å legge en stor og viktig bane inn i landet, så ville det fremme utvikling av "dalstrøka innenfor" som ellers sakket ettter i forhold til de "rike" kystkommunene.
At militæret også støttet en slik plassering var heller ikke en ulempe i argumentasjonen.
Man skal heller ikke se bort fra at en kystbane ville koste mer å bygge, grunnet flere fjordarmer som måtte krysses med broer og fyllinger. Dessuten var grunnanskaffelser dyrere.


Edited by Kjell H. - 09 februar 2011 at 10:53
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2011 at 11:34
Nå har det vel også blitt hevdet at en del skipsredere var redde for å miste en viktig inntektskilde i og med kyst trafikken og derved støttet opp rundt kravet om en bane "i innlandet".  Jeg husker ikke helt hvor jeg leste dette hen så jeg tar det bare på husken.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2011 at 11:52
En bane fra Bergen til stavanger hadde vert noe! for de som vil ta tog i stede for å fly er jo nødt å reise hele veien rundt i stede for å kunne reise rett ned. slik som båten kjører. og det er vel ikke alle som er like glad i å ta båt heller?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2011 at 16:39
Nå var vel nettopp en skipsreder en av de store forkjempere for en bane fra Tronviken til Kristiansand, memlig Sigvald Bergesen?
Flekkefjord var egentlig tenkt som endestasjon for Jærbanen, som Kragerø var for Sørvestbanen og man hadde opprinnelig planlagt innenskjærs skipstrafikk med mindre fartøy på strekningen Flekkefjord - Kristiansand - Kragerø. Derfor fikk begge endestasjoner ekstra store og fine stasjonsbygg. Dette betinget 2 kanaler, nemlig Listeid og Spangereid. Derved skulle skipene gå innenskjærs hele strekningen og slapp seile rundt Lindesnes og Lista.
Man mente på 1800-tallet at det ikke lot seg gjøre teknisk og økonomisk å bygge en bane på tvers av alle dalene på Sørlandskysten.


Edited by Kjell H. - 09 februar 2011 at 16:40
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.