Ny sørlandsbane ? |
Post Reply |
Author | |
ketilo
Nykommer Joined: 27 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 februar 2011 at 18:11 |
einars
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ny Sørlandsbane?
Den gangen Sørlandsbanen ble planlagt, var det flere alternativer for trase som ble vurdert,
blant annet det forslaget, du viser til. Dette ble ikke valgt av forsvarsmessige hensyn. De mente
at; hvis det skulle bryte ut en krig ville angriperen okkupere jernbanen. Det finnes en utredning
som er utgitt, den gangen de planla Sørlandsbanen. Søk på nettet fra et eller annet bibliotek, så
vil du finne ut om et eller annet bibliotek kan låne den ut til deg.
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er den populære versjonen av årsaken til plasseringen. Men selv om forsvaret nok spilte en rolle, var nok rene økonomihensyn like viktig.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror om man leser historien om Sørlandsbanen (og andre norske banestrekninger), så var det først og fremst distriktspolitiske hensyn som var avgjørende for trasévalg?
Dengang (som nå) var distriktene svært godt representert på Stortinget. Mange fremmet utvikling av distriktene som det viktikste for å støtte saken. Man mente at ved å legge en stor og viktig bane inn i landet, så ville det fremme utvikling av "dalstrøka innenfor" som ellers sakket ettter i forhold til de "rike" kystkommunene.
At militæret også støttet en slik plassering var heller ikke en ulempe i argumentasjonen.
Man skal heller ikke se bort fra at en kystbane ville koste mer å bygge, grunnet flere fjordarmer som måtte krysses med broer og fyllinger. Dessuten var grunnanskaffelser dyrere. Edited by Kjell H. - 09 februar 2011 at 10:53 |
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har det vel også blitt hevdet at en del skipsredere var redde for å miste en viktig inntektskilde i og med kyst trafikken og derved støttet opp rundt kravet om en bane "i innlandet". Jeg husker ikke helt hvor jeg leste dette hen så jeg tar det bare på husken.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
En bane fra Bergen til stavanger hadde vert noe! for de som vil ta tog i stede for å fly er jo nødt å reise hele veien rundt i stede for å kunne reise rett ned. slik som båten kjører. og det er vel ikke alle som er like glad i å ta båt heller?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå var vel nettopp en skipsreder en av de store forkjempere for en bane fra Tronviken til Kristiansand, memlig Sigvald Bergesen?
Flekkefjord var egentlig tenkt som endestasjon for Jærbanen, som Kragerø var for Sørvestbanen og man hadde opprinnelig planlagt innenskjærs skipstrafikk med mindre fartøy på strekningen Flekkefjord - Kristiansand - Kragerø. Derfor fikk begge endestasjoner ekstra store og fine stasjonsbygg. Dette betinget 2 kanaler, nemlig Listeid og Spangereid. Derved skulle skipene gå innenskjærs hele strekningen og slapp seile rundt Lindesnes og Lista.
Man mente på 1800-tallet at det ikke lot seg gjøre teknisk og økonomisk å bygge en bane på tvers av alle dalene på Sørlandskysten. Edited by Kjell H. - 09 februar 2011 at 16:40 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |