Type 185 er lett til beins |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
"Mj-folk" har vel kanskje først og fremst referanser til det forbildet (1:1) de faktisk modellerer (1:??), vil jeg tro.
Derfor kan vi godt ha ennå mer 1:1-stoff her inne for min del!
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Traxx
Nykommer Joined: 23 april 2010 Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.Har jobbet med lok/motorvogn+ Ingeniør på det "nye" flytoget.Har gjort dette de siste 10 åra, så kan vel litt? |
|
Traxx
Nykommer Joined: 23 april 2010 Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er jeg ikke enig i.Strømretter i dag og tidligere (asynkron tekn)er så avanserte så det greier ikke hverken el14/el 15 å matche. Edited by Traxx - 04 februar 2011 at 22:57 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når jeg trekker frem stanglokenes "fortreffelighet" for å unngå sliring, støtter jeg meg på en del litteratur (svensk sådan) der dette er trukket frem. Har dessuten snakket med en del lokførere på Ofotbanen og de var ikke i tvil om at fremkommeligheten for en Dm3 var bedre enn for 2 x El15 når forholdene var vanskelige. En jeg traff sist sommer sa også at han foretrakk en gammel Dm3 framfor et moderne asynkronlok som IORE. Dette skulle ha "det siste på område" mht. asynkrondrift og slirevern. Jeg er klar over at asynkronteknikken har utviklet seg mye de siste årene. Denne diskusjonen er heller ikke en påstand om at likestrøm/compoudmotorer er asynkronmotorer overlegne - i så fall må generasjonen asynkrondrift taes i betraktning. Jeg påstår kun at de er enklere å regulere (med enklere teknikk).
Det er vel så for alle lok at ved glatt skinnegang, trekker hvert hjul med et maksimalt moment før det begynner å slire? Når et hjul først slirer, mister det trekkraft radikalt. Det er derfor jeg påstår at under like forhold, så oppnår man større trekkraft med fast koblede aksler. (Dette er som ellers på terengkjøretøy, eller bilen hjemme - "for å spore litt av".)
Jeg kan derfor ikke se at asynkrondrift - selv med den beste regulering, vil klare noe tilsvarende?
I det øyeblikk en aksling slirer må den reguleres ned til den får grep igjen mens fast koblede aksler vil trekke jamt - helt til hele loket slirer.
Har man som på loket som denne lenken startet med, 2 aksler på en strømretter, er man enda dårligere stilt.
Jobbmessig drev jeg med automasjon og elektro på driftssiden for store oljeplattformer (er pensjonert nå). Der har vi brukt asynkrondrift for seriekoblede gasskompressortog i over 20 år men først de aller siste år har asynkrondrift vært "god nok" for alle motordrifter innen boreoperasjoner. Dette har mye tilsvarende årsaker som jeg kan forestille meg at man møter ved lokdrift? Edited by Kjell H. - 05 februar 2011 at 19:55 |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aha. Nå driver du ubevisst å sammenligne epler med pærer.
Jeg er helt enig med deg når det gjelder stanglok. Derfor trakk jeg fram den moderne ekvivalenten med kardangaksel. Det er når du i samme åndedrag trekker fram El14 og 15 at jeg mister tråden. Disse er jo ikke stanglok men vanlige boggilok med en motor pr aksel. Jeg er heller ikke uenig i at en "standard" motor er enklere og billigere å regulere enn en asynkronmotor. Det er bare å se hva som trengs av teknikk. Jeg lurer bare på hva du mener med at en standardmotor er lettere å regulere med tanke på sliring. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Likestrøm- eller compoundmotorer er faktisk enklere å regulere, rent teknisk. Uten å gå inn på detaljer i oppbyggingen, har slike motorer ofte to statorviklinger der motorstrømmen går gjennom den ene (compoundmotor). Ved å "balansere" feltet på denne måten kan man oppnå at motoren "mister automatisk trekkraft" når den slirer (og motorstrømmen reduseres). Det finnes også en rekke andre måter å utføre sliringskontroll for likestrøms-/compoundmotorer. Det ønsker jeg ikke å trette leserene med - men de som er interessert , kan lese f.eks. boken "Svenske Ellok". Tror ikke dette var et forsøk på å sammenlikne "epler og pærer" men heller en sammenlikning av asynkrondrift vs. konvensjonelle motorer og enkeltakseldrift vs. koblede akslinger? Det er forøvrig å bemerke at svenskene som hadde mange lok med enkeltakseldrift bygget for malmtransport (f.eks. Mg, Ma og Rm) endte opp med å bruke vedlikeholdsintensive Dm-lok (og andre) med koblede aksler frem til for få år siden. - Tilfeldig? Neppe!
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men Kjell, du leser jo ikke det jeg skriver. Jeg skriver jo at jeg er enig i at koblede aksler er overlegent når det gjelder sliring.
Derimot lærte jeg i hine hårde dager i loklæra at man med lok som El14, som ikke har asynkronmotor, ved sliring kan risikere at den slirende aksel og motor kan dra avgårde og oppnå et turtall som kan ødelegge motoren fordi det eneste som holder igjen ved pådrag er kontakten hjul/skinne. Har du derimot et lok med asynkronmotor vil ikke dette kunne skje da da magnetfeltet som drar rotoren i motoren rundt også vil holde rotoren igjen om denne får et turtall som er høyere enn omdreiningstallet for feltet. En asynkronmotor i et lok reguleres ved å justere påtrykt spenning og frekvens basert på gjeldende turtall og ønsket pådrag. Dette krever en mer avansert og dermed dyrere reguleringsutrustning enn standardmotorer. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
einars
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
SLIRING
Det heter ikke slire, når hjulene går rundt, og du fremdeles står stille. Ordet heter slure.
Slire er det du f.eks. bruker for å beskytte en tollekniv.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er korrekt at likestrøms- eller compoundmotorer lett kan ruse ut på en måte som at rotorviklinger ødelegges om man får sliring og intet holder tilbake motoren. Dette gjelder spesielt seriemotorer. Dette motvirkes med en parallellvikling i tillegg til serieviklingen. Alt etter hvilken rettning man har på strømmen i serie-/compondviklingen (med- eller motcompoundert) kan man få de egenskaper for motoren man ønsker. Men uansett er det en fare for høyt turtall om man ikke griper inn (enten automatisk eller manuellt) når sliring oppstår. Kjørekontrollen på slike lok er derfor en direkte momentkontroll i større grad enn for asynkronlok.
Folk som er spesielt interessert å lese videre om dette, kan finne detaljer på side 200 og utover i boka "Svenske Ellok".
Asynkronmotorer har en trekkraft som (forenklet sagt) øker med avvik i forhold til påtrykt frekvens (til motoren oppnår kippmoment - hvor trekktraften "kollapser"). Derfor blir regulering av en asynkronmotor helt forskjellig fra en likestrøm-/compondmotor. Likestrøm/compoundmotorer har et moment som mer forholder seg til påtrykt spenning som er enkelt å regulere.
Kortsluttmotorer er også mer robuste i så måte. Det er jeg enig i.
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Einar. på jernbanen brukes faktisk ordet slire om det som i bilverdenen kalles spinne og du kaller slure. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |