Signal hjelp |
Post Reply |
Author | ||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 mars 2014 at 23:34 |
|
Hellu. Hva slags signal har jeg rota meg borti her? Og hvordan i hule heite skal jeg koble dette? Og hva kan jeg bruke som strømforsyning?
:) |
||
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
|
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p776_H0-Licht-Vorsignal-.html
Der kan du laste ned bruksanvisning om du ikke fikk med den i pakken. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det der er et tysk forsignal til hovedsignal. Et forsignal er et signal som står endel hundre meter foran hovedsignalet som forbereder lokføreren på hva hovedsignalet vil vise. Forsignalet viser gult eller grønt lys.
Hvis du ikke har tyske hovedsignaler, eller ikke har plass til et forsignal noen meter (i H0) foran hovedsignalet, så er ikke det signalet noe du kan bruke. |
||
Svein S
|
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke hør på Svein du, du kan selv bestemme hva som er lov på din egen bane
Forsignalet kan stå mye nærmere hovedsignalet enn flere meter.... Om du har bremsestrekke før hovedsignal så er det overhodet ikkeno i veien om det står rett før bremsestrekningen heller. Det kan også stå rett foran hovedsignal for å vise hva neste hovedsignal viser. Hvorfor skal noen alltid fortelle andre helt bastant at dette kan man ikke gjøre? Min beskrivelse over er den mest vanlige bruken når man krydrer med feks forsignaler. Ikke alle kan bygge tre meter ekstra banelengde for hvert signal for å få godkjentstempel i nagletellerklubben. |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Som Svein skriver er dette tysk forsignal. Signal bilde : Grønt - grønt Hovedsignal grønt Grønt - gult Hovedsignal grønt - gult dvs redusert/sakte fart Gult - gult Hovedsignal rødt I de tilfeller forsignal til neste signal er festet mot stolpen på et hovedsignal skal forsignal slås helt av om hovedsignaletpå stolpen er rødt. Lykke til med koblingen. Her er det enklest med digital og signaldekoder .. Edited by jhh61no - 20 mars 2014 at 06:48 |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som om jeg ikke både vet og mener høyt at man kan selv bestemme hva som er lov på ens eget MJ-anlegg: http://sando.co/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0 Men slik trådstarter formulerte seg, trodde jeg det var for å få litt faktakunnskap, og i dette tilfellet hva denne modellen representerer i 1:1. Du må gjerne kalle faktainformasjon for bastant, men ved å dele ut slike karakteristikker synes jeg du forsurer samtalen på syltynt grunnlag. Det hadde holdt lenge å problematisere avstanden mellom forsignal og hovedsignal som jeg kom til å angi til å burde være flere meter: For de kan jeg godt gå tilbake på. Flere meter er unødvendig og vanskelig å få til på et mindre hjemmeanlegg, men en viss avstand bør det være hvis man skal sette opp slik i noenlunde samsvar med forbildet. I 1:1 er vel avstanden rundt en kilometer. Så får man selv vurdere hvor mye man vil kompromisse fra det. Det vil avhenge av banens kurvatur. Rettstrekning krever nok større avstand enn ved kurver, siden poenget med forsignal er å varsle om hovedsignalets bilde før man kommer nær nok til å se det. Selvfølgelig kan et forsignal som EirikS sier stå umiddelbart foran et hovedsignal for å vise neste hovedsignals bilde, men det berører da ikke spørsmålet om avstanden mellom forsignalet og det hovedsignalet forsignalet er for. Der må det være en viss avstand som begrunner et forsignal hvis man skal ha en oppstilling som har noe med virkeligheten å gjøre. |
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Teksten nederst på emballasjen oversatt fra tysk: "For 16 - 19 V like- eller vekselspenning".
Det er vel ikke noe i veien for at forsignalet kan gjelde en stasjon eller blokk som er tenkt å ligge utenfor anlegget, evt. en skyggestasjon. Da trenger man altså ikke hovedsignalet. Apropos tyske signaler: Da jeg besøkte MiWuLa (Miniatur Wunderland) i Hamburg, la jeg merke til at de karakteristiske tyske signalene også var brukt i den skandinaviske delen av anlegget.
|
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og om vi skal være åpne for at vi kan gjøre som vi selv vil uten å bli målt av noe modelljernbanepoliti så får vi være såpass flinke at vi ikke kommer med så bastante utsagn som at nei, dette kan du ikke gjøre. Burde være i alles interesse å ordlegge seg på en slik måte at også nyankomne seinere som søker opp gamle tråder ikke får et inntrykk av at de hvertfall ikke her inne vil være velkomne om de ikke ønsker å bygge 100% forbildetro. Selv bygger jeg både detaljert, teknikken er ganske så avansert når det kommer til automatisering, og jeg tar også noen snarveier. Summen av dette gjør at jeg ikke viser eller diskuterer noe av mitt her inne. Jeg gidder rett og slett ikke mange lange og totalt uinteresante svar om at sinuskurver på strømmen kunne hatt finere buer, at en motstand skulle vært endret to mikrohakk for å oppnå noe helt likt, at en signalmast skulle vært sideveis forskjøvet i horisontalplanet minst to mm når den er plassert slik den er fordi vekselmotoren under plata er i veien for riktig plassering osv... Slike innspill burde hver gang vært veid opp mot feks alle unntaksbestemmelser i 1:1-reglementene og tilpasninger ellers i det virkelige liv. Det finnes et forbilde for alt er det en god regel som heter, og det er faktisk sant. Og nå kan vi bare beklage til trådstarter at tråden ble utsatt for litt støy, og håpe han har fått de svarene han trenger |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
[...] Og hva kan jeg bruke som strømforsyning? Legg merke til at i LED verden er ofte "jord" eller felles positiv og ikke negativ som en gjerne er vant til. Dette gjelder selvfølgelig bare om du koplet signalet til likespenning |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |