EirikS wrote:
Ikke hør på Svein du, du kan selv bestemme hva som er lov på din egen bane Forsignalet kan stå mye nærmere hovedsignalet enn flere meter.... Om du har bremsestrekke før hovedsignal så er det overhodet ikkeno i veien om det står rett før bremsestrekningen heller. Det kan også stå rett foran hovedsignal for å vise hva neste hovedsignal viser.
Hvorfor skal noen alltid fortelle andre helt bastant at dette kan man ikke gjøre? Min beskrivelse over er den mest vanlige bruken når man krydrer med feks forsignaler. Ikke alle kan bygge tre meter ekstra banelengde for hvert signal for å få godkjentstempel i nagletellerklubben.
|
Som om jeg ikke både vet og mener høyt at man kan selv bestemme hva som er lov på ens eget MJ-anlegg: http://sando.co/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0" rel="nofollow - http://sando.co/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0 Men slik trådstarter formulerte seg, trodde jeg det var for å få litt faktakunnskap, og i dette tilfellet hva denne modellen representerer i 1:1. Du må gjerne kalle faktainformasjon for bastant, men ved å dele ut slike karakteristikker synes jeg du forsurer samtalen på syltynt grunnlag. Det hadde holdt lenge å problematisere avstanden mellom forsignal og hovedsignal som jeg kom til å angi til å burde være flere meter: For de kan jeg godt gå tilbake på. Flere meter er unødvendig og vanskelig å få til på et mindre hjemmeanlegg, men en viss avstand bør det være hvis man skal sette opp slik i noenlunde samsvar med forbildet. I 1:1 er vel avstanden rundt en kilometer. Så får man selv vurdere hvor mye man vil kompromisse fra det. Det vil avhenge av banens kurvatur. Rettstrekning krever nok større avstand enn ved kurver, siden poenget med forsignal er å varsle om hovedsignalets bilde før man kommer nær nok til å se det. Selvfølgelig kan et forsignal som EirikS sier stå umiddelbart foran et hovedsignal for å vise neste hovedsignals bilde, men det berører da ikke spørsmålet om avstanden mellom forsignalet og det hovedsignalet forsignalet er for. Der må det være en viss avstand som begrunner et forsignal hvis man skal ha en oppstilling som har noe med virkeligheten å gjøre.
------------- Svein S
|