MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Brawas nye G 10 vs.  CM's gamle
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Brawas nye G 10 vs. CM's gamle

 Post Reply Post Reply
Author
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Brawas nye G 10 vs. CM's gamle
    Posted: 28 juni 2014 at 16:17
Midt oppe i tristessene rundt MJF og MJ-bladet så får vi noe riktig positivt. Nemlig G 33 020 fra Brawa. Jeg har gledet meg til å ta denne i øyensyn og sammenlikne med den tyske Fleischmann-varianten som Collector Modell ga ut i fornorsket tilstand G 33 453 som CM 98.

To ting som umiddelbart slår meg i øynene er at Bratz' G-vogn har åpningsbare dører, noe som kan være lekkert om vognen står stallet ved et godshus med inn- og utlossing av last ved hjelp av stasjons-Preisere.

Som vanlig hadde jo Bratz nydelig, moderat smussing. Dessuten eikehjul. Alt i alt mere lekkerbiskener. Men Brawa er også kjent for rimelig filigran produksjon. De har for eksempel skikkelige gelendere på vognkassen samt ved dørene, mens Fleischmann kun har støpte. Stigtrinnene på Brawas har etter mitt skjønn litt for myk plast og bøyes lett. Mere skalariktig - ja - men da bør man heller gå for stivere messing.

Bremserhuset på Brawa har innsatt glass, mens det mangler helt på Fleischmanns. Fleischmann/CM's virker tyngre. Sistnevnte har også "korrugert" tak mot Brawas flate.

Akselboksene er ulike, men jeg kan ikke på stående fot si hvilke av de to variantene som er riktige akkurat fra det norsk/tyske forbildet. På Brawa er det fire ruter i bremserhuset, mens det på Bratz' bare er to.

CM's variant kom som suppleringsvogn til godsvognsettet M 98, der den var satt sammen med en kort tysk DR kull-vogn 22326, en ytterligere fornorsket kullvogn L 37459 og en åpen L-vogn med lave lemmer og gruslass litra L 37457.

Prisen på Bratz' messemodell G 33 453 fra 1997 var 645 kroner. Med litt omsorg, smussing, hjulbytte etc. er det likevel ikke noe å si på prisen på Brawa sin - 359,-. Begge har NEM-kulisser, men den nye fra Brawa har godtepose med krok og bremseslanger. På Bratz' er kroken grov og støpt, mens bremseslanger mangler. Så det går da på mange områder fremover med grunnmodellene.

Vognen bør etter mitt skjønn straks inn i driften på banin. Løp og kjøp!




Bratz' versjon til høyre og Brawas til venstre.



CM's versjon



Brawas G 10

Edited by Damp - 28 juni 2014 at 16:37
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 16:34
Interessant! Jeg har bestilt noen av disse, samt tilsvarende vogn fra Roco som Togbutikken hadde på tilbud for litt siden, gleder meg til å få de i hus og ta de nærmere i øyensynSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2014 at 16:19
Tack för tipset, dessa fanns även i Sverige.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.