Brawas nye G 10 vs. CM's gamle |
Post Reply |
Author | |
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 juni 2014 at 16:17 |
Midt oppe i tristessene rundt MJF og MJ-bladet så får vi noe riktig positivt. Nemlig G 33 020 fra Brawa. Jeg har gledet meg til å ta denne i øyensyn og sammenlikne med den tyske Fleischmann-varianten som Collector Modell ga ut i fornorsket tilstand G 33 453 som CM 98.
To ting som umiddelbart slår meg i øynene er at Bratz' G-vogn har åpningsbare dører, noe som kan være lekkert om vognen står stallet ved et godshus med inn- og utlossing av last ved hjelp av stasjons-Preisere. Som vanlig hadde jo Bratz nydelig, moderat smussing. Dessuten eikehjul. Alt i alt mere lekkerbiskener. Men Brawa er også kjent for rimelig filigran produksjon. De har for eksempel skikkelige gelendere på vognkassen samt ved dørene, mens Fleischmann kun har støpte. Stigtrinnene på Brawas har etter mitt skjønn litt for myk plast og bøyes lett. Mere skalariktig - ja - men da bør man heller gå for stivere messing. Bremserhuset på Brawa har innsatt glass, mens det mangler helt på Fleischmanns. Fleischmann/CM's virker tyngre. Sistnevnte har også "korrugert" tak mot Brawas flate. Akselboksene er ulike, men jeg kan ikke på stående fot si hvilke av de to variantene som er riktige akkurat fra det norsk/tyske forbildet. På Brawa er det fire ruter i bremserhuset, mens det på Bratz' bare er to. CM's variant kom som suppleringsvogn til godsvognsettet M 98, der den var satt sammen med en kort tysk DR kull-vogn 22326, en ytterligere fornorsket kullvogn L 37459 og en åpen L-vogn med lave lemmer og gruslass litra L 37457. Prisen på Bratz' messemodell G 33 453 fra 1997 var 645 kroner. Med litt omsorg, smussing, hjulbytte etc. er det likevel ikke noe å si på prisen på Brawa sin - 359,-. Begge har NEM-kulisser, men den nye fra Brawa har godtepose med krok og bremseslanger. På Bratz' er kroken grov og støpt, mens bremseslanger mangler. Så det går da på mange områder fremover med grunnmodellene. Vognen bør etter mitt skjønn straks inn i driften på banin. Løp og kjøp! Bratz' versjon til høyre og Brawas til venstre. CM's versjon Brawas G 10 Edited by Damp - 28 juni 2014 at 16:37 |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interessant! Jeg har bestilt noen av disse, samt tilsvarende vogn fra Roco som Togbutikken hadde på tilbud for litt siden, gleder meg til å få de i hus og ta de nærmere i øyensyn
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tack för tipset, dessa fanns även i Sverige.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |