Print Page | Close Window

Brawas nye G 10 vs. CM's gamle

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8639
Printed Date: 23 november 2024 at 02:42
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Brawas nye G 10 vs. CM's gamle
Posted By: Damp
Subject: Brawas nye G 10 vs. CM's gamle
Date Posted: 28 juni 2014 at 16:17
Midt oppe i tristessene rundt MJF og MJ-bladet så får vi noe riktig positivt. Nemlig G 33 020 fra Brawa. Jeg har gledet meg til å ta denne i øyensyn og sammenlikne med den tyske Fleischmann-varianten som Collector Modell ga ut i fornorsket tilstand G 33 453 som CM 98.

To ting som umiddelbart slår meg i øynene er at Bratz' G-vogn har åpningsbare dører, noe som kan være lekkert om vognen står stallet ved et godshus med inn- og utlossing av last ved hjelp av stasjons-Preisere.

Som vanlig hadde jo Bratz nydelig, moderat smussing. Dessuten eikehjul. Alt i alt mere lekkerbiskener. Men Brawa er også kjent for rimelig filigran produksjon. De har for eksempel skikkelige gelendere på vognkassen samt ved dørene, mens Fleischmann kun har støpte. Stigtrinnene på Brawas har etter mitt skjønn litt for myk plast og bøyes lett. Mere skalariktig - ja - men da bør man heller gå for stivere messing.

Bremserhuset på Brawa har innsatt glass, mens det mangler helt på Fleischmanns. Fleischmann/CM's virker tyngre. Sistnevnte har også "korrugert" tak mot Brawas flate.

Akselboksene er ulike, men jeg kan ikke på stående fot si hvilke av de to variantene som er riktige akkurat fra det norsk/tyske forbildet. På Brawa er det fire ruter i bremserhuset, mens det på Bratz' bare er to.

CM's variant kom som suppleringsvogn til godsvognsettet M 98, der den var satt sammen med en kort tysk DR kull-vogn 22326, en ytterligere fornorsket kullvogn L 37459 og en åpen L-vogn med lave lemmer og gruslass litra L 37457.

Prisen på Bratz' messemodell G 33 453 fra 1997 var 645 kroner. Med litt omsorg, smussing, hjulbytte etc. er det likevel ikke noe å si på prisen på Brawa sin - 359,-. Begge har NEM-kulisser, men den nye fra Brawa har godtepose med krok og bremseslanger. På Bratz' er kroken grov og støpt, mens bremseslanger mangler. Så det går da på mange områder fremover med grunnmodellene.

Vognen bør etter mitt skjønn straks inn i driften på banin. Løp og kjøp!




Bratz' versjon til høyre og Brawas til venstre.



CM's versjon



Brawas G 10

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980





Replies:
Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 juni 2014 at 16:34
Interessant! Jeg har bestilt noen av disse, samt tilsvarende vogn fra Roco som Togbutikken hadde på tilbud for litt siden, gleder meg til å få de i hus og ta de nærmere i øyensynSmile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 26 juli 2014 at 16:19
Tack för tipset, dessa fanns även i Sverige.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net