Guide til ombygging av trekkvogner |
Post Reply |
Author | ||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 april 2007 at 17:18 |
|
AWM og Herpa leverer en god del norske lastebilmodeller, eller modeller som kan bygges om til norske biler. Det eneste som skiller modellene er at de stort sett er standarmodeller som kun settes på dekaler for å illustrere de forskjellige firmaene. Det gjør at vi får skandinaviske trekkvogner med to asksler slik som trekkvognene går nede på kontinenten, i virkeligheten er de fleste trekkvognene som går her opp i nord, treakselt for å klare vintern bedre...
Så dersom man ønsker en korrekt trekkvogn må man derfor belage seg på å bygge om en standarmodell. Dette kan gjøres på flere måter, man kan for eksempel kjøpe løse vogntogchassier fra Herpa korte inn disse til trekkvognlengde, eller man kan gjøre slik som jeg etterhvert skal beskrive her....
Denne gangen valgte jeg en Volvo FH 12 460 i Nor-Cargo farger. Denne modellen av FH serien ble produsert i x-antall eksemplarer fra 1993 - 2002 da en ny versjon kom ut. Selv om det begynner å bli tynnere i rekken av disse ruller det en del rundt i Norge fremdeles.
Før vi setter i gang er det smart å ta en titt på forbilde i 1:1.
Da kan disse nettsidene anbefales:
og Forumet: http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop.html På dette forumet ligger det antagelig flere tusen bilder som burde dekke det meste som går på veiene i Norge. Fant mange bilder av bilen vi skal bygge
Slik ser standartrekkvogna ut ok, men ikke 100%
Vi starter med å plukka av alt av deler som ikke er limt, da burde vi sitte igjen med noe som dette
Her har jeg funnet fram de delene ekstra vi trenger fra "overskuddsboksen" Det består av et stykk hjulkapsler, en aksel og Herpa tvillinghjul.
Så kapper vi av denne...
Så forbdreder vi oss for å kappe ramma i to. Her kan det være en fordel å sammenligne med en annen bil før man kapper så man ikke kapper for mye Vanlige akselavstander på treakselde trekkvogner er 2,90, 3,10 eller 3,30 Denne ferdigbygde her har 3,10 og er den mest vanlige, det samme skal den vi bygger på ha.
Deretter kapper vi ramma...
Deretter legger vi forakselen og resten av ramma til side og finner fram hjulkapselen og den ekstra akselen, dette skal vi bygge en boggie ut av...
Ettter litt filing, kutting og banning kan man få satt dette sammen til en fin boggie
Så er det etterhvert tid for å sette sammen hele greia igjen... Men før vi limer sammen ramma vil jeg anbefale og sette på hjula... blir letter å kontrollere at man limer sammen delene rett...
Så er hjul på og ramma er nettopp limt sammen. Da er det lurt å ta en pause så limet får satt seg skikkelig før vi fortsetter... Da kan man ta seg en matbit eller sette seg ned å skrive litt om det man holder på med på forumet
Det neste vi skal gjøre er å få på plass alle delene som vi tidligere løsnet, bygge ny dieseltank og fixe en passende tralle
Fortsettelse følger...
Edited by Andreas - 26 april 2007 at 17:54 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja da har det blitt bygd litt til, men bilder får vente fordi kameraet har stikki av (les: dratt på hytta)
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da synes jeg du skal dra på hytta å hente kameraet.....så kan du ta mj-pause på veien f.eks i Larvik
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hehe, står da en bil utafor her Men så var det dette med lappen da
Ellers så passer Larvik bra er sånn cirka på halveien det Blir mye kjøring nedover der på vei til Sørlandet nå for tia, så skal ikke utelukke at et "lite" stopp er mulig....
PS: Kan jo stikke innom med El 17 - kåpa når den tiden kommer???
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da Fortsetter vi... Her er hjul kommet på slik det skal være... Midterste aksel som er drivaskel på 6x2 trekkvogner har fått herpa hjul som er litt større enn vanlig AWM som er bakerst. Dette stemmer bra med forbilde hvor også drivhjulene er kraftigere enn de på bakerste aksel...
Her er en verktøykasse og litt annet dill kommet på igjen...
Hytta og svingskiven er satt på igjen...
Neste vi skal gjøre er å ordne dieseltanken...
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så gjør vi trekkvogna ferdig... Fått på kjøleageregat på tralla...
Deretter kortet vi inn overføringen mellom motor og drivaksel og satte denne på plass.
Deretter tar man den vanlig lange dieseltanken som satt på bilen opprinelig og korter den ned sklik at den passer med den nye akselavstanden... Det er også mulig å kjøpe dieseltanker i forskjellige størrelser som passer... Men disse må som regel bestilles fra utlandet...
De siste detaljene er kommet på... vi er fredig....
Til slutt to bilder av den ferdige trekkvogna.
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott arbeid dette Andreas. Proff!!
Hva med tømmerbil? Du har knipsa så mange som du har lagt ut på Bergli Truckstop...
Det frister å få denne i modell J. Telhaug.
Ove Edited by Snikkaren - 04 mai 2007 at 04:21 |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Velkommen tilbake Ove
Tømmerbil har det blitt dårlig med...Trenger et egnet chassie (helst et krokløft chassie) som må bygges om til Tandem. Også må jeg bygge hengerchassie som jeg fremdeles tenker på hvordan jeg skal få til...
Hehe den nye R620 til Telhaug er nok litt av et prosjekt... Kan defineres som er skikkelig "juletre" den saken der... Edited by Andreas - 06 mai 2007 at 17:43 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har bygd om noen trekkere.
Denne er bygd sammen av AWM trekker med Herpa sitt 3 axla Scania R-chassi.
Kappa trekkeren av mellom motor og gearkassa, og likt på Herpa-chassiet.
Litt lim og vips er trekkeren blitt tre-axla...
ve
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |