Toget går litt i rykk og napp... |
Post Reply ![]() |
Author | |
Aafk ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 21 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 21 november 2010 at 22:15 |
Hei!
Etter snart 30 år, har jeg nå funnet frem igjen min modelljernbane, fra mørkeloftet til mine foreldre! Jeg tenkte å inntrodusere den for min sønn på 6,5 år
![]() Nå har jeg ikke så mye peiling på type og merke, men jeg har funnet 2 ulike NSB lokomotiver (hvor det ene går bedre enn det andre...).Ut ifra pakken, ser det ut til at dette er Lima Golden Series, locomotive w/LIMA "G" motor and extra ballast.
Problemet er at det når i "rykk-og-mapp". Av og til stopper det helt opp også, men kommer i gang etter en liten dytt.
Mener er å huske at dette gikk som et "olja lyn" for ca 30 år siden...
Noen som vet årsaken til at det ikke går like bra nå? Er det blitt redusert etter alle disse årene? Er det noen deler som må pusses, smøres e.l.?
Jeg er litt usikker på om jeg har postet dette i rett forum, men jeg håper dere bærer over med det
![]() Ser frem til noen svar som kan løse mitt problem her
![]() |
|
Mvh
Runar |
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Runar, og velkommen!
![]() Du kan prøve å rengjøre skinner og hjul først, slik at du får optimalt strømopptak. Selv om skinnene ser rene ut vil det etter hvert danne seg oksydering på de, og 30 år er en god stund...
![]() Når det gjelder smøring er det helt sikkert andre som har mer peiling enn meg hvor et slikt lok skal smøres, men vanlige smørepunkter er vel hjulopplagringen og motorakselen (folk får arrestere meg om jeg tar feil her). Hvis det er ulyd i loket kan det være aktuelt med litt smøring, bruk tynn olje (f.eks symaskinolje), og ikke ta på for mye! En hel dråpe er for mye, men du kan f.eks ta litt olje på spissen av en tannpirker og smøre på med denne.
Lykke til, husk å legge ut noen bilder når kjøringen er igang!
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
AT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Limaskinnene hadde ei dårlig legering i skinnene. Dette oksyderingsbelegget må pussast bort. Hjula har samme problemet.
Mine Limalok og skinner frå barndommen vart lagt ut på både golv og teppe. Då drog det inn mykje støv. Dette la seg mellom hjul og kontaktblikk. Ein del enda og inni motoren mellom børstar og anker. Hugsa også at sjølve kontaktplata på ankeret måtte reingjerast.
Eldre Lima fekk deg enten til å gå inn i materien og reparera (verta interessert) eller å mista motet og slutta med mj. Edited by AT - 22 november 2010 at 09:57 |
|
AT
|
|
![]() |
|
Aafk ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 21 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tusen takk for det
![]() Da kan det nok være oksyderingen som har preget skinnene under "lagring" ja
![]() Men (mulig jeg spør dumt nå...) - hva skal jeg bruke for å rengjøre skinner og hjul?
Jeg åpnet opp begge lokene og de såg overraskende rene ut i maskineriet! Tok en Q-tips for å tørke bort litt skit.
Det er ingen ulyd i loket, så da kan det nok være det andre du tipser om som kan være problemet.
Vi har lagt skinner utover hele parketten nå, så det gjenstår bare å få litt guffe på det, så skal det nok komme noen action bilder etterhvert
![]() |
|
Mvh
Runar |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke en dumt spørsmål, særlig fordi det er noen feller å gå i, samt at det også er ulike meninger og erfaringer om hva som best. Hvis sporet har stått lenge urengjort, og det er vel snakk om mange år i dette tilfellet, tror jeg du må litt grundig til verks første gangen. Mange bruker en egen skinnepussekloss til slikt, som fås hos de fleste MJ-forhandlerne. Men hvis du har et blekkviskelær fra den gangen vi skrev med fyllepenn og slikt, så gjør den samme nytten. De er gjerne blå, blekkviskelærene. Mange kaller dette for skinneviskelær, enten det er laget av Peco, Roco o.l. eller er et faktisk blekkviskelær. Noen mener imidlertid dette er for hårdhendt behandling, og at det skaper små riper i skinnene, som bare gjør at det bare gjør senere oksydering lettere. Antagelig må vi velge mellom pest eller kolera her. En noe mer skånsom måte, men antagelig mer tidkrevende fordi den ikke er så effektiv som skinneviskelær, er å bruke en trekloss el.l. å gni over skinnene med for å få bort oksydbelegget på den måten. Trekloss har en vel en utglattende effekt, så jeg tenker at hvis man først bruker skinneviskelær og så trekloss, så demper man den antatte ripeefekten. Men dette har jeg ikke testet ut, så det er kun en teoretisk betraktning. Noen bruker kjemiske midler, og visstnok er Heptan å foretrekke for tiden, og det fås visst på apotek. Dette kan man i hvert fall bruke på hjulbanene på loket. En q-tips med heptan er brukbart, og kan du få satt strøm på samtidig slik at hjulene snurrer rundt, så er det raskt å gå over hjulene. Faren med kjemiske midler er at de kan skade/misfarge plast o.l. siden dette er løsemidler, samt at de ikke er så lure å innånde. Den legendariske John Allen laget pussevogner som gikk kontinuerlig i togene. Det var en hjemmelaget sak som besto av en 3 mm huntonittskive på ca 2 x 3 cm som via to pålimte føringssskruer og to tilhørende litt romslige hull i vognbunnen på en lukket vogn, subbet ned på skinnene hele tiden. Den rue siden av huntonitten skal vende ned mot skinnene og man må avrunde kantene slik at den ikke setter seg fast i skinneskjøter, vekseldeler o.l. Dette er en utmerket måte å la toget selv rense sporet. Man kan ha noen ekstra skiver med skruer, for de må renses av og til, eller skivene til og med byttes etter lang bruk. Rensingen bør skje mekanisk, ved et fint sandpapir el.l. for det er et poeng at de ikke er for glatte. Samtidig er huntonitt så pass mykt at det ikke skader skinnene på noen som helst måte. Ellers er det viktigste rådet for å unngå skitt og oksydering av en modelljernbane, at den brukes så mye som mulig. Faktisk. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det finnes rensevogner som en kan kjøre for å vedlikeholde skinnene (etter at de er rengjort
![]() http://www.spor23.dk/images/products/medium/5e45ad0e-62a0-48ce-ba8a-00ae49c773a8.jpg eller fra Trix http://www.amundsenhobby.no/webshop/bilder/5765.jpg ... |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Aafk ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 21 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig bra gutter
![]() Tusen takk for hurtig tilbakemeldinger!
Da skal jeg ta tak i forslagene å se om det ikke blir togbane til Ålesund også
![]() Jeg har å gjøre på i tiden fremover da, når alle disse skinnene skal pusses... Men det skal nok gå greit - både liten og stor gleder seg til at det skal suse avgårde igjen
![]() |
|
Mvh
Runar |
|
![]() |
|
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
.......eller du kan ta den helt ut med en komplett vogn med støvsuger LuxModellbau
Arne
![]() |
|
![]() |
|
Frode ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tog i Ålesund ja... den største sorgen er at Raumabanen aldri kom fram til oss. Men fortvil ikke, et av landets største (ja om ikke det største) modelljernbaneanlegg finnes i Ålesund. Klubben vår heter Pensens Venner, og vi har plass til mange flere supportere
![]() www.123hjemmeside.no/pensens-venner velkommen innom, vi møtes hver mandag på Devold i Langevågen... Mvh Frode |
|
fs
Digitrax Super Chief Xtra 5 Amp Duplex Radio -- DC H0 -- Norsk og litt US |
|
![]() |
|
Aafk ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 21 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hehe! Her er det bare å velge å vrake av kreative løsninger og forslag ser jeg! Overveldende
![]() En egen klubb i Ålesund gitt! Akkurat det hadde jeg ikke trodd - her som er så masse tog...
![]() Skjønner her finnes mange løsninger for å holde skinnegangen rein ja! Tusen takk til dere alle sammen - så langt...
![]() |
|
Mvh
Runar |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |