Aafk wrote:
Men (mulig jeg spør dumt nå...) - hva skal jeg bruke for å rengjøre skinner og hjul?
|
Det er ikke en dumt spørsmål, særlig fordi det er noen feller å gå i, samt at det også er ulike meninger og erfaringer om hva som best. Hvis sporet har stått lenge urengjort, og det er vel snakk om mange år i dette tilfellet, tror jeg du må litt grundig til verks første gangen. Mange bruker en egen skinnepussekloss til slikt, som fås hos de fleste MJ-forhandlerne. Men hvis du har et blekkviskelær fra den gangen vi skrev med fyllepenn og slikt, så gjør den samme nytten. De er gjerne blå, blekkviskelærene. Mange kaller dette for skinneviskelær, enten det er laget av Peco, Roco o.l. eller er et faktisk blekkviskelær. Noen mener imidlertid dette er for hårdhendt behandling, og at det skaper små riper i skinnene, som bare gjør at det bare gjør senere oksydering lettere. Antagelig må vi velge mellom pest eller kolera her. En noe mer skånsom måte, men antagelig mer tidkrevende fordi den ikke er så effektiv som skinneviskelær, er å bruke en trekloss el.l. å gni over skinnene med for å få bort oksydbelegget på den måten. Trekloss har en vel en utglattende effekt, så jeg tenker at hvis man først bruker skinneviskelær og så trekloss, så demper man den antatte ripeefekten. Men dette har jeg ikke testet ut, så det er kun en teoretisk betraktning. Noen bruker kjemiske midler, og visstnok er Heptan å foretrekke for tiden, og det fås visst på apotek. Dette kan man i hvert fall bruke på hjulbanene på loket. En q-tips med heptan er brukbart, og kan du få satt strøm på samtidig slik at hjulene snurrer rundt, så er det raskt å gå over hjulene. Faren med kjemiske midler er at de kan skade/misfarge plast o.l. siden dette er løsemidler, samt at de ikke er så lure å innånde. Den legendariske John Allen laget pussevogner som gikk kontinuerlig i togene. Det var en hjemmelaget sak som besto av en 3 mm huntonittskive på ca 2 x 3 cm som via to pålimte føringssskruer og to tilhørende litt romslige hull i vognbunnen på en lukket vogn, subbet ned på skinnene hele tiden. Den rue siden av huntonitten skal vende ned mot skinnene og man må avrunde kantene slik at den ikke setter seg fast i skinneskjøter, vekseldeler o.l. Dette er en utmerket måte å la toget selv rense sporet. Man kan ha noen ekstra skiver med skruer, for de må renses av og til, eller skivene til og med byttes etter lang bruk. Rensingen bør skje mekanisk, ved et fint sandpapir el.l. for det er et poeng at de ikke er for glatte. Samtidig er huntonitt så pass mykt at det ikke skader skinnene på noen som helst måte. Ellers er det viktigste rådet for å unngå skitt og oksydering av en modelljernbane, at den brukes så mye som mulig. Faktisk. ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Svein S
|