Kristiansand 2011 |
Post Reply | Page <123 |
Author | |||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Når en enkelt godsvogn bare fortsetter bortover i stedet for å koble, er det ikke en finesse, men et problem. Når man tilstreber forbildetro langsomtkjøring, er det også et problem når vognene må hamres sammen i en fart som i virkeligheten ville ført til avsporing, skade på last, skade på materiell eller skade på mennesker. Jeg har derfor vanskelig for å tro at dette er en tilsiktet "finesse". Jeg tipper heller at Fleischmann har gjort det for å redusere sannsynligheten for utilsiktet avkobling, og fortsatt kunne lage koblingen helt i plast. Til å være helt i plast, er den for øvrig relativt dyr.
I et av artiklene jeg har linket til nedenfor, kom forfatteren til at Fleischmann Profi var best til passasjertog, og Roco Universal ellers. Men da kan man ikke blande lok til gods- og passasjertog. Noen linker (de 4 siste på tysk): |
|||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg som har laget denne tråden, synes den har fått litt for langt.
Det som var meningen med denne tråden, er ikke å diskutere kobbel o.l. Det burde heller tas i egen tråd. Jeg føler at dette er en sak som dere har gjort slik at det ser ut som det gjelder treffet. Så fra min side etter å ha lest dette, er at det kanskje ikke er noe vits i å legge ut noe om treff, for det blir bare diskusjon om alt annet på tråden. Slik jeg ser det, så kan dette føre til at det er noen som ikke vil komme på treff, eller at noen ikke vil arrangere treff, med en slik diskusjon etter et treff, virker ikke akkurat positiv. For de som vil diskutere kobbel o.l. videre, burde ha en egen tråd til dette, og flytte over det som står i denne tråden. Når man har informasjon til et slikt treff, burde det stå ting om treffet, som intresserer folk. Når man leser slikt etter et treff, kan man tenke feil om et FREMO-treff, i forhold til det som man egentlig gjør på et treff. Dette er jo min mening, men blir ikke akkurat mer motivert til å arrangere et treff. |
|||
Eirik
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
jeg har fåreslått det for admin å ta det i egenet tråd da dette sporer av og ødelegger andre tråder.
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg skjønner frustrasjonen; samtidig er det ikke lett å hindre at en "samtale" utvikler seg etterhvert bort fra det som det startet med. Det er jo slik samtaler ofte skjer dersom man ikke har en møteleder som holder en stramt til tema. Frie samtaler skjer gjerne ved at man tar tak i noe den andre sa, og utvikler det videre. Man vet jo ikke akkurat når man skriver noe om den vil utvikle seg til en helt ny sak, slik som med koblinger her.
Hvis moderator/webmaster har teknisk mulighet for å splitte en tråd, så er imidlertid det en måte å ta ut den delen av tråden som det etterhvert viste seg at framsto som en egen sak på siden av den opprinnelige. Om det er mulig på dette forumet vet jeg ikke. Edited by ses - 22 september 2011 at 22:51 |
|||
Svein S
|
|||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Helt Enig
God weekend
Dan
|
|||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kristiansand 2011 så jeg fram til svært lenge. Togstammene som jeg hadde med er hhv. 3 og 2,5 meter lange - det blir bare på treff av Fremoformat disse stammene får "strekt på beina".
All kudos til de som tar jobben og initiativ til slike arrangementer. Kristiansandstreffene er for meg 1. prioritet av mj-arrangementer, fordi de legges i (en) epoke som passer for meg. Måtte det bli mange fler treff der fremover! Diskusjonen som foregår i samme tråd er jeg enig i at ikke hører hjemme der, fordi de omhandler temaer som er små detaljer - i alle fall i forhold til opplevelsen av å være på treff. Derfor må ikke arrangørene her eller andre steder ta så stort hensyn til disse debattene.
|
|||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det trenger ikke være permanentmagneter, elektromagneter fungerer like bra og kun når det er spenning i spolen. Kadee leverer slike:
Det har vært flere artikler i Model Railroader om hvordn disse kan skjules under skinnegangen.
Men en annen sak er at de Kadee-koblingene som er laget for europeisk materiell med kortkoblingskulisse ikke er stive. Dette medfører derfor ofte at koblingene ikke sentrerer etter å ha passert en kurve når det er stor belastning på dem.
Petter
|
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Som Assisterende moderator må jeg si meg enig med trådstarter, og som bidragsyter i denne tråden kan jeg bare beklage at jeg har vært med på denne avsporingen.
Men jeg oppfordrer herved til at videre diskusjoner om koblinger fortsetter i egen tråd. . . . MVH Dag Cato Ass Mod |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg er enig at kobbeldiskusjonen, slik den har utviklet seg, burde taes i en annen tråd.
Den har tydelig "truffet" flere enn meg og slik den har utartet seg, har dette blitt tema for minst en ny tråd?!
Det hele startet med en observasjon under Kristiansandstreffet - og tok siden ut?!
Det er vel meningen at man under denne tråden skal oppsummere erfaringer fra Kristiansand - både positive og negative for å se hva man kan gjøre bedre neste gang? Det var hensikten min med å ta opp dette i denne tråden.
Dersom det ikke er ønsket å ta opp problemer men kun ha "sosial hyggeprat", forstår jeg ikke vitsen med et slikt forum?
Er problemet som her relatert til Kristiansandstreffet så mener jeg det er riktig å starte diskusjonen her - og det er vel moderators oppgave tidlig å oppfordre debattantene til å starte en annen tråd om diskusjonen "tar ut"? - Kanskje han er noe seint på banen?
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ikke jeg heller. Men jeg spurte om moderator har mulighet for å splitte opp tråden i etterkant. Det har ingen svart på ennå. Men kanskje det ikke er mulig rent teknisk? |
|||
Svein S
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ikke la deg påvirke av disse kverulantene Eirik, du er en kjemperessurs og har hatt en bratt læringskurve.
Hvis vi skal fortsette med flere moderne treff her på sørvestlandet er vi avhengig av noen som har interesse og evner innen ruteplanlegging.
Så kan man vel kanskje heller si at bilder fra treffet burde vært postet i en egen tråd?
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
jeg synes også at man skal kunne diskutere dette, men å ødelegge en tråd som omhandler ett treff er totalt unødvendig! Slikt kan godt diskuteres i en annen tråd da det er høyst aktuelt for alle som intreserer seg for FREMO!
|
|||
Mvh stian |
|||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tja, ødelegge tråden ?
Virker på meg som om det meste allerede er postet av bilder og kommentarer ang. treffet. Ønsker å krangle litt til jeg Det diskuteres i bøtter å spann om lok og vogner og utseende, koblinger og funksjonalitet og i det hele tatt. Men hva med modulene ? Forbausende mange vil jeg etter et par treff klassifisere som "særs stygge" Hvorfor er ikke dette et tema ? Fare for å trø på folks evner og kunnskap ? Slitt med å få med nok moduler for å kunne avholde treff ? Trodde at Fremonormene sier noe om valg av landskapsmateriell og farger ? Det hadde gledet meg veldig mye om landskap og farger hadde hatt et vakkert helhetsuttrykk. Men men, jillt va det okkesom i Kr. Sand |
|||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
||
Å kalle denne diskusjonen for å ødelegge en tråd er vel litt drøyt. Diskusjonen har faktisk vært ganske saklig, så det eneste problemet her er at temaet har avviket fra starten. Men at det er noen stor synd har jeg vansker for å se, selv om det ikke er helt ideelt. Som sagt, så er det slik samtaler utfolder seg i det vanlige livet. Hvis moderator så ikke har mulighet for å splitte tråder, så er vi jo helt låst dersom trådstarter mener han har en slags enerett til å bestemme hvordan diskusjonen skal forløpe. Da får vi bare la være å poste innlegg som ikke strengt holder seg til trådstarters tema. Da tror jeg vi får et fattigere forum.
Å vite når man skal starte en ny tråd når det man tar opp skjer som et apropos til noe som er tatt opp, er faktisk ikke helt enkelt.
Edited by ses - 23 september 2011 at 14:05 |
|||
Svein S
|
|||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg er enig med deg Kjell at man skal komme med positive og negative tilbakemeldinger, det er jo det som gjør at vi kan gjøre ting bedre neste gang. Men min mening var at det ikke skulle bli diskusjon her i denne tråden, for det kan skremme bort personer som vil kanskje være med i FREMO. Derfor lager man en tråd der man kunne henvise til det som startet denne debatten, og fortsette det ut i fra det. |
|||
Eirik
|
|||
eibro
Post Options
Thanks(0)
|
||
Var ikke det jeg mente at jeg hadde enerett på denne tråden, laget jo denne for at man kan komme med inspill på hvordan treffet var, og hva som kan forbedres til neste gang. Det jeg ville fram til, var at jeg kan huske at vi har snakket om dette tidligere på et FREMO årsmøte, at man skulle bruke FREMO-privat hvis man skulle "diskutere" dette. Jeg vet at ikke alle de som er med i dette, ikke har tilgang til FREMO-privat, men da kan det jo heller være i et annet åpent rom. Etter det jeg tror jeg fikk med meg fra det møte, var at man ikke skulle bruke FREMO-snakken til slikt. Men nå kan det være jeg tar helt feil. Men hvis dere vil dra denne "diskusjonen" videre i denne tråden, kan dere få lov til det. |
|||
Eirik
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
I grunnen er jeg enig med deg, selv om jeg er en av de som har brukt denne tråden til å diskutere koblinger. Også for oss som vil diskutere koblinger, kan det være greit med en egen tråd, i stedet at diskusjonen blir "bortgjemt" i diverse tråder om andre tema. Derfor har jeg opprettet en ny tråd, og håper neste innlegg om koblinger havner der: Ny tråd om koblinger: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6493 Mulig slike avsporinger ville vært et mindre problem om forumet hadde en strukturert visning ("threaded view"), som f.eks. i nyhetslesere (usenet/news) og på NJKs forum. Men den saken er det nok best å ta opp i "Forumverkstedet". |
|||
Svein A
Nykommer Joined: 04 desember 2008 Location: Rjukan Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Smette inn mellom de lærde's betraktninger vedr. materiell ol, mitt første besøk på et Fremo treff, ever, ønsket å få inspirasjon for fremtidig bane, og jeg ble virkelig imponert, takk for at jeg fikk komme og takk til Styrkar som var en glimrende veileder.
Skjønte straks at voksne menn også kan "leke" Svein |
|||
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Er litt seint ute, men her er i alle fall mine bilder og litt video fra Kristiansand.
Edited by lklende - 24 september 2011 at 22:27 |
|||
Stian
Post Options
Thanks(0)
|
||
det går ikke å vise nettsiden.
|
|||
Mvh stian |
|||
Urban Johansson
Nykommer Joined: 20 januar 2005 Location: Sverige Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Härliga bilder! |
|||
Urban Johansson
Sverige |
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Artig gjensyn!
|
|||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
||
Fint du tok videoer og la de ut. Der var det mye kjentfolk å se på Sandnes.
|
|||
Svein S
|
|||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bra Leif Kåre
Mulig deler av personalet på Sandnes ( les: undertegnede... ) hadde klart å formalisere prosedyrene noe om det hadde blitt klargjort fra fotografen sin side at dette skulle bli lagt ut som en slags "demo" ... Forøvrig: Den manglende Fred'en har et serienummer som begynner med 4F7, og siste sifferet er mest sannsynlig 0 eller A. Ingen som har sett den? MVH for MJBV HK Terje O |
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Er det fortsatt ønskelig å flytte innleggene om koblinger ut av denne tråden?
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja! :-) |
|||
-TUR-
Tore Urvik |
|||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Synes du klarte deg bra jeg Terje ;) Kjekke videoer Leif Kåre! Takk til arrangører og deltakere for et kjekt treff! Neste gang ønsker jeg å være tilstede hele tiden, ikke bare en kort dag som desverre var alt jeg rakk denne gangen... :) |
|||
-TUR-
Tore Urvik |
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Morsom pantograf
Edited by Asgeir - 24 november 2011 at 21:00 |
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
Post Reply | Page <123 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |