Konteiner Finke |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(2)
|
Klarer ikke å holde meg lenger, har stått i mot i flere dager, spørsmålet brenner:
Hvem er egentlig denne Konteiner Finke? Hvor virket han, hvor kom han fra? ;-) Beskjemmet hilsen, for Astronomer mot orddeling Terje |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Terje, det har jeg også lurt på! Norsk er ikke enkelt!
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
CKT-1
Medlem i MJF Joined: 25 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(1)
|
Konteiner Finke kom fra Alvdal. Han er broren til Reodor Felgen og het egentlig Heltpå Felgen. Han ble ansatt som dieselkonduktør på togvarmevognene på Rørosbanen den gangen aggregatene var plassert i en godsvogn. Etter en tid så ble aggregatene bygget inn i containere. Dette beklaget han seg mye og høylytt over fordi det ikke lenger var plass til hjemmebrenningsapparatet som ble drevet med strøm fra aggregatet. Hans evinnelige sutring over disse "hælv... konteinærne" medførte at han fikk kallenavnet Konteiner Finke.
|
|
CKT
|
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm. Mine kilder påstår at familien vel egentlig stammer fra Strømmen, og hadde to store hovedgrener.
Den største var opprinnelig Tømmer Transport, men etter hvert så vokste Container Transport grenen av familien seg stadig større. Etter en opprivende feide på 90 tallet la en liten del av familien seg inn på Kvalaberget Vognhospital for en ganske omfattende operasjon.
Det var samtidig med denne gjennomgripende "skjønnhetskirurgien" at denne lille opprørske grenen av familien også byttet navn til Kontainer Finke. Vanligvis velinnformerte kilder opplyser at de skal være vel fornøyde med resultatet. Dette skyldes ikke minst at de samtidig skiftet til en virksomhet som gjør at de har fri mesteparten av sommeren. Edited by Bhal - 13 februar 2016 at 10:21 |
|
mvh
Bjørn |
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Neimen sjære vene, er dette ikke et norsk skriftlig forum. Nei. Vi skal ikke ha det kjekt |
|
Min pusher: www.glm.no |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Disse har gått på Rørosbanen sammen med Di8 og B3 grunnet mangel på type 93. Daværende dagtog Trondheim-Hamar. Var på begynelsen av 2000 tallet. Tog 475 har også gått med 3xDi8 og finke Trondheim-Bodø. Bilde i på sporet til NJK.
Edited by Wickerman - 17 februar 2016 at 00:20 |
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |